Mitä mieltä tästä: Viiniä 15-vuotiaalle, ehdotti anoppini
Täällä päivitellään saunalonkeroa, jota isänsä antoi 13-vuotiaalle.
Mitä mieltä olette sitten siitä, että 15-vuotiaalle tarjottaisiin viiniä syntymäpäiväaterialla.
Tätä ehdotti kylässä oleva anoppini ja vielä vihjaisi pojalleen, että joithan sinäkin tuon ikäisenä.
Kommentit (30)
en antaisi 13 vuotiaalle alkoo, mutta 15 vuotiaalle lasi viiniä ok. En aio lapsilleni tehdä alkoholista tabua vaan opetan sivistyneen tavan käyttää sitä ja siitä voidaan puhua avoimesti. Uskon, et tällä tavalla ei tule tarvetta salamyhkää dokailla kavereiden kanssa kylmässä puistossa keskellä talvea. Tää suomalainen viinakulttuuri on aivan käsittämättömän uskomatonta!
Ei meistä tule ranskalaisia vaikka ruokapäydässä viiniä juotaiskin.
Meidän perhe muutti Grankullaan kun olin teini-ikäinen ja lähemmäs ranskalaismeininkiä ei Suomessa voi missään muualla tulla. Kaikki yli rippikouluiämm joivat viiniä päivällisillä, ja juovat edelleen. Tosin oli pussikaljaporukkaa sielläkin, hienoistakin perheistä, mutta minä en kuulunut heihin. Miksi olisi tarvinnut kun oli baari kotona?
Viinin ja oluen ikaraja on taalla 16v, saa laillisesti ostaa kaupasta ja baarista silloin.
Johan se 15-vuotias saa ripille päästyään ehtoollisviiniäkin...
Onnittelumaljat jne ovat minusta tuon ikäiselle ihan ok.
Ruuan kanssa laimennettuna lasillinen on ok.
Edelleen mietin tätä eri maiden nuorten suhtautumista alkoholiin. Täällä Italiassa nuorilla ei ole mitään erityistä kiinnostusta tai intoa "päästä ryyppäämään". Ei yläkoululaiset mieti, että ketkä on ehkä jo ryypänneet joskus, koska kaikki on "pakotettu" siihen viinin maisteluun, eikä alkoholi siis ole mikään jännittävä tai siisti aikuisen merkki.
Lapset ja nuoret tulevat myös mukaan esimerkiksi aperitiiveille ja näkevät millaista on olla "baarissa" (täällä "baari" on siis yhtä kuin kahvila ja pienissä paikoissa samassa kahvilassa käydään aamulla cappucinolla ja iltaisin drinkillä/aperitiivilla). Siinäkään ei siis ole mitään erityisen jännää, että "pääsee baariin sisään".
Olut on janojuoma ja lasi viiniä voi kuulua ihan peruslounaaseen, vaikka siis työpäiväkin jatkuisi. Alkoholi itsessään ei ole mitenkään erityisen kiinnostavaa nuorille eikä aikuisillekaan.
lapsilleni mallin siitä että lakia ei rikota. Ei edes niitä pieniä, ei vaikka siitä ei olisi haittaa eikä kukaan saisi tietää. Tuossa iässä se malli on aika tärkeä ja jos vanhemmat käytöksellään viestii, että on ihan ok rikkoa lakia niin nuoret ottaa mallia. On ihan ok ostaa 18vuotiaana nuoremmille alkoholia alkosta, ei se mitään haittaa, antohan vanhemmat munkin juoda. Ei se haittaa jos vähän ajaa ylinopeutta, ei lakia niin tarkkaan tarvi noudattaa jne.
Ja lisäksi, se nuori ei tarvi sitä viiniä, se ehtii juoda sitä vielä täysi-ikäisenäkin. Seei kuole siihen odottamiseen, samaoin siihen ei kuole äiti eikä anoppi. Mitään kiirettä alkoholin juomiseen ei ole.
Ja joo, mä en usko, että nuoret tällä keinoin lopettaa juomista tai muita rikkeitä, mutta aiankin olen yrittänyt. Ainakaan minulta ne ei siihen hiljaista siunausta saa. Ja nuorethan oikeesti toivoo, että vanhemmat olis jämäkämpiä alkoholin kanssa, tämä on huomattu monissa tutkimuksissa. Ne voi urputtaa vastaan, mutta silti ne sisimmässään tykkää kun vanhemmat välittää ja kieltää.
olen saanut juoda kuohuvat juhlissa ja viiniä ruoalla, kun on tarjottu jostain yläkouluiästä. En muista ihan tarkkaan, mutta alle 15v. Se mitä minä asiasta opin niin normaalin suhteen alkoholiin. Sitä voi juoda ja se on hyvää, mutta humalaan ei tulla. Alkossa ei ollut koskaan mitään jännää ja kiellettyä. paitsi että humalassa ei saanut kyllä näyttäytyä.
jos perheessä on ongelmallinen tai hysteerinen suhde alkoholiin.
Jos viinin ja oluen juominen vaikkapa ruuan kanssa on perheessä luontevaa, niin miksei 15-vuotias voisi niitä maistaa? Eihän ole pakko tuputtaa!
Limuviinojen (siiderit, lonkerot jne) tarjoaminen nuorille on mun mielestä ongelmallisempaa. Ne on kehitetty nimenomaan koukuttamaan nuoret alkoholiin. Esim näillä limusiidereillä ei ole mitään tekemistä oikean siiderin kanssa.
eipä tule ostettua viiniä sen vuoksi, että antaisin teineille ruuan kanssa...
Muttei omat lapset tee niin.
Kuulun siihen kastiin joka soittaa poliisin paikalle kun lapsi NAUTTII alkoholia. Pussikaljat tai ei niin alaikäinen ei mitään alkoholia maistele, vaikka miten käyttäisi meidän kristallilasia.
Anopilla on nuorimmat juuri tulleet täysi-ikäisiksi mutta kyllä he on juoneet sivistyneesti viiniä jouluisin ja kaatokännissä haettu jostain kyliltä.
Joku tuosta porukasta muutama vuosi takaperin sammui lumihankeen ja jäätyi kuoliaaksi. Mutta ei se menoa estä. Siinä on vanhemmilla pokkaa, eikä yksin tämä yksi perhe vaan ihan ne jokaisen lapsen perhe samasta muotista.
Vanhemmat kuvittelee ettei sitten käy mitenkään ja kun tapahtuu niin nuoret on niin traumatisoituneita ettei haittaa vaikka vähän juovat.
jotka antavat lapsen juoda viiniä ruokapöydässä, lapset ovat fiksuja ja filmaattisia. Ne, jotka eivät anna viiniä ruokapöydässä lapset ovat niitä renttuja ja juopppoja.