Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon elämiseen 4-henkiset perheet? Säästövinkkejä!

Vierailija
06.11.2012 |

Eli tilanne tämä: Vuoden päästä meidän tulot romahtaa noin vuoden tai kahden ajaksi. Nyt täytyy alkaa jo varautumaan, vaikka taloudellinen tilanne ei nytkään ole erityisen hyvä.

Millaisilla rahoilla te 4-henkiset perheet elätte? Kaksi lasta, jotka 4 ja 8. Nuoremmasta ei mene hoitomaksua, koska pystymme itse hoitamaan ja käy ilmaisessa kerhossa. Perusmenoja on omakotitalo, jonka lainalyhennys 800 Euroa/kk, tosin siitä on vasta toinen vuosi käytetty korkolyhennysajasta. Onko se pankeille ihan tiukka, ettei koko laina-aikana voi pidempään maksaa korkoja kuin kaksi vuotta? Ensimmäinen vuosi meni juniorin hoitovapaan aikana. Muuten sitten omakotitalon laskut noin 300 Euroa/kk ja autosta on kuluja, muttei lainaa enää kesän jälkeen.

Oikeastaan sitten ne normaalit menot: netti, puhelimet, muutama lehti, ruoka, vaatteet jne.

Mikä on realistinen taso pystyä meidän elämään asumisen päälle, jos oikein sopeutetaan taloutta?`Miten pienellä te pihit elätte ja mistä asioista säästätte?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oikeesti osta yhtään mitään.

Voithan tehdä nyt jo listaa mitä vaatteita lapsesi tarvitsevat ja ostaa niitä jemmaan esim. kirppareilta. Harvemmin niitä oikeita tulee vastaan kun on tarve.

Mulla jää laskujen ( laina + yhtiövastike ) rahaa kuussa 250 euroa, jolla pitää hoitaa kaikki muut laskut + ruoka ( sähkö x 4 vuodessa, kotivakuutus, puhelin n 50 euroa vuodessa, harrastusmaksu 30 euroa kk ), rahaa kuussa ja talvella itselleni bussikortti. Vielä pääsen fillarilla.

Lisätienistejä tulee vaihtelevasti, välillä ok, välillä ei juuri yhtään ja esim. syyskuussa ostin listan ulkopuolelta erittäin ison pyykinpesuainepaketin, siinä kaikki.

ex onneksi maksaa lasten vaatteet ja 50 % harrastusmaksusta, sekä meidän käytössä olevan netin.

Kun on pakkanen täynnä esim. kasvimaalla tehtyä ruokaa, onhan teillä omakotitalossa esim. kasvimaa, ruokakulut ovat minimaaliset.

Olen nyt ollut 2 kesää töissä torilla ja saanut palkaksi mm myymättömiä vihanneksia ja juureksia.

Toissa kesän raaka-aineet loppuivat vasta juhannuksena. Nytkin on jääkaapin pakkanen, irto minipakkanen ja naapurin mummon jääkaapin pakkasesta 2/3 täynnä meidän raaka-aineita. Olen ainakin 10 v ollut perunannostossa ja saan palkaksi vuoden perunat. Ovat aina riittäneet koko vuodeksi.

Meillä city-kanit tekevät todella isoa hallaa ja olen tässä vakaasti miettinyt miten voin oppia tekemään kaneille ansat, teurastamaan ne ja sitten suolistamaan ( onko oikea termi ). Eihän siitä paljoa lihaa tule, 100 g per kani max, taitaakohan tulla tonkaan vertaa, mutta ilmaista ruokaa olis ja tekis palveluksen alueelle, kun alkais itse niitä "karsimaan".

Vierailija
2/5 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ainakin ne lehdet peruutukseen. Kilpailuta vakuutukset ja puhelinliittymät sekä sähkö.

Sitten ne juoksevien kulujen perusvinkit: tee viikon ruokaostokset kerralla ennalta suunnitellun listan mukaan. Käy kaupassa esim. Sunnuntaina klo 12 kun pn mahdollisuus saada alennuslapulla olevaa ruokaa. Pakasta ne ja suunnittele niiden pohjalta taas seuraavan viikon ruuat.

Auton käyttöä tietty kannattaa välttää jos järkevästi pääsee muutenkin kulkemaan.

Osta nyt joulun alesta esim ensi vuoden kaverisynttärilahjoja jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis paras säästövinkki aikoihin. Herranpieksut sentään, en pysty säästämään...

Vierailija
4/5 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa lapset tosin alle kouluikäisiä, joten meillä ei ole kalliita harrastuksia. Asumiskustannukset ja laskut suunnilleen saman verran kuin teillä. Meillä menee n. 3 tonnia kuussa elämiseen (asunto+laskut mukaanlukien). Jos haluamme säästää, emme: matkustele, syö ulkona, osta kalliita vaatteita ja kenkiä (siis aikuiset eivät osta ylipäätään mitään vaatteita. Pyydä isovanhemmilta lahjaksi tarpeellisia asioita, ei kalliita leluja. Eipä sitä perheellinen muusta voi tinkiä tai elämä käy liian ankeaksi.

Vierailija
5/5 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 henkinen perhe, kylläkin alle kouluikäiset lapset. Toisen vaihtelevan työttömyyden takia ollut rahat tiukassa varmaan kohta kolme vuotta. En edes muista kuin kauan.

Säästöön ei ole rahaa jäänyt, varmaan ois ollut joskus mahdollisuus, mutta me ollaan niitä ihmisiä jotka palkkapäivän jälkeen elää kaksi viikkoa ns. normaalia elämää ja seuraavat kaksi viikkoa syödään sitten tyyliin makaroonia.

Oikein hyvinä kuukausina kun on jaksanut miettiä ja panostaa, niin on rahat riittäny ihan hyvin koko kuukauden.

Eli: Kerran viikossa korkeintaan kauppaan. Tee lista valmiiksi, suunnittele ruoat. Ja muista myös joka päivä tehdä se suunniteltu ruoka, jos mahdollista niin esim. makaronilaatikkoon enemmän makaronia, niiin riittää pidempään/voi ottaa töihin evääksi. Osta mahd paljon alennuslihaa/kalaa ja pakasta. Säilyy ihan hyvin. Leipiä saa joistain leipomoista säkeissä ja niissä säästää. Tai mielummin leivo itse. Jos herkutella haluaa niin leivo vaikka kääretorttu tai pannari.

Rahanpuutteessa vaan on meilllä tullut mukana äärimmäinen laiskuus. Välillä on niin väsynyt tilanteeseen ettei vaan jaksa. Mut joo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi