Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka pääsisin opettajaksi KUN

Vierailija
06.11.2012 |

olen liiketalouden tradenomi, merkonomi ja ylioppilas. Teen nyt kuudetta vuotta sihteerin töitä.

Haaveilen opettajan työstä. Mitä reittiä mun kannattaisi alkaa siihen pyrkiä? Jotta pääsisi opettamaan liiketaloutta, pitää ilmeisesti olla vähintään ylempi amk-tutkinto?

Lapsuudesta saakka oon haaveillut äidinkielenopettajan ammatista mutten typeryyttäni ole koskaan siihen tietoisesti pyrkinyt ja nyt asuntovelallisena se on tosi kaukainen haave :(

Onko mun helpompi pyrkiä liiketalouden opettajaksi? MITEN MÄ SEN TEEN??!!!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.haaga-helia.fi/fi/aokk/indexhtml

Äikänopeksi..no ei se tietenkään mahdotonta ole, mutta opiskelen itse tällä hetkellä suomea yliopistolla ja olen kuullut, että kaikille suomen opettajille ei töitä riitä. Olen itse hakenut pedagogisiin (joihin ei kaikki suomea opiskelevat pääse), en päässyt, haen varmaan uudestaan. Jos siis haluat tosi epävarman tulevaisuuden niin suosittelen suomen opintoja. (Niin ja pitää eka päästä lukemaan suomea yliopistolle.)

Vierailija
2/9 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.haaga-helia.fi/fi/aokk/indexhtml" alt="http://www.haaga-helia.fi/fi/aokk/indexhtml">http://www.haaga-helia.fi/fi/aokk/indexhtml</a&gt; Äikänopeksi..no ei se tietenkään mahdotonta ole, mutta opiskelen itse tällä hetkellä suomea yliopistolla ja olen kuullut, että kaikille suomen opettajille ei töitä riitä. Olen itse hakenut pedagogisiin (joihin ei kaikki suomea opiskelevat pääse), en päässyt, haen varmaan uudestaan. Jos siis haluat tosi epävarman tulevaisuuden niin suosittelen suomen opintoja. (Niin ja pitää eka päästä lukemaan suomea yliopistolle.)

Jotenkin oon vaan alkanut miettiä että mun pitäisi kuitenkin edes YRITTÄÄ, koska muuten saatan katua sitten vanhempana.:)

Asun Jyväskylässä, niin tuo Haaga-Helia ei ole mun paikka.

Kuinka rankoiksi koit suomen opinnot ja kuinka vaikea oli päästä opiskelemaan?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hae ammatilliseen..."

mulla on koulutus ja työkokemusta liiketaloudesta ja liiketaloudesta vaaditaan ylempi amk jotta pääsisi sen alan ammatilliseen koulutukseen.

Pitäisi siis varmaan hankkia se ylempi amk...

ap

Vierailija
4/9 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka rankoiksi koit suomen opinnot ja kuinka vaikea oli päästä opiskelemaan?

ap

tykkään kyllä, koska olen kiinnostunut. Motivaatio on mielestäni se tärkein juttu. Olen tosin päätynyt opiskelemaan suomea vasta kun vaihdoin pääainetta. Suomen opinnot ovat lähinnä kielentutkimusta eivätkä muistuta luettavana aineena lukion äidinkieltä. Kyse ei siis ole oikeinkirjoituksen ja pilkkujen paikkojen opiskelusta.:) Luen Helsingissä, joten en tiedä, millaista on lukea suomea muualla. Täällä on kivaa.:)

Jos haluat vahvistusta sille, olisitko kuitenkin kiinnostunut suomen kielen opinnoista, kannattaa tsekata pääsykoekirja. Siinä esitellään oppiaineen eri tutkimussuuntaukset ja antaa hyvän kuvan mitä oppiaineessa luetaan.(Taidan tarkoittaa nyt kirjaa Kieltä kohti.)

t: aiempi

Vierailija
5/9 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää käsitääkseni lukea sekä suomen kielen opinnot, että kirjallisuuden opinnot? Vai riittääkö toisista aineopintojen laajuus?

Kirjallisuuden opinnot ovat ainakin aika aikavieviä. Eräs ystäväni niitä lukee ja hurjan paljon on luettavaa opintopisteisiin. Opintoja kuitenkin voi suorittaa tenttimälläkin eli niiden ohessa voi aika hyvin jaksaessaan tehdä töitä.

Opettajan pedagogisien opintojen ohessa töiden teko on jo haastavampaa. Niin paljon läsnäolopakkoa vaativia kursseja. Tosin pedathan kestää "vain" vuoden.

Töitä saat ihan varmasti joka tapauksessa tehdä, jos äikän opeksi haluat. 300op on paljon työtä ja lukemista varsinkin, jos sen yrittää suorittaa töiden ohessa.

Vierailija
6/9 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nyt avoimessa lukemassa kirjallisuutta. Tiedätkö, kuinka paljon porukka tekee sitä että hankkii pisteitä avoimesta ja pääsee niiden avulla opiskelemaan? Vai tuhlaanko vaan aikaa ja energiaa?

Kiitos paljon jos vielä viitsit vastata!

ap

Vierailija
7/9 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kirjallisuuden opinnot olivat helpompia kuin suomen kielen, jonka on lopulta aika tylsää eikä todellakaan ole sitä kieliopin pänttäystä. Pikemminkin suomen kielen opiskelu muistuttaa yleistä kielitiedettä (opiskellaan etymologiaa, kantasuomea jne.). Kirjallisuuden opinnot voivat sivumäärältään olla aikaavievempiä, mutta ne on helppo suorittaa etänä tenttimällä tai tekemällä esseitä.

Ap:lle suosittelisin kuitenkin ennemmin tuota amk-opettajan uraa, sillä siihen sinä tarvitset käsittääkseni vain päälle sen opettajan pätevyyden (kasvatustieteen opinnot ja auskultointi). Jos saisit opettajan paikan jo ennemmin, niin nuo on kai mahdollista suorittaa työn ohella. Samoin peruskoulun ja lukion aineenopettajan pedagogiset opinnot on mahdollista suorittaa työn ohella monimuotokoulutuksena, jolloin se taitaa viedä kolme vuotta. Siihen päälle tietysti jo aiemmin suoritettu maisteritutkinto. Pitkä tie joka tapauksessa on vielä edessä, mutta kyllä meitä on muitakin monen tutkinnon suorittaneita.

Itse en ole opettaja, mutta kaikki suomen kielen opettajaksi valmistuneet kaverini ovat saaneet töitä ja ovat käsittääkseni kaikki myös viranhaltijoita (ei määräaikaisissa työsuhteissa).

Vierailija
8/9 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta avoimessa yliopistossa on mahdollista opiskella aineopinnot. Kannattaa siis lukea vaikka sekä kirjallisuudesta että suomen kielestä aineopinnot ja hakea erityishaulla opiskelemaan yliopistoon. Kun hakee avoimen opinnoilla opiskelemaan, niin kannattaa muistaa että arvosanoilla on suuri merkitys. Ainakin Helsinkiin arvosanojen keskiarvon pitäisi olla luokkaa 4,5-5.

Vierailija
9/9 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kirjallisuuden opinnot olivat helpompia kuin suomen kielen, jonka on lopulta aika tylsää eikä todellakaan ole sitä kieliopin pänttäystä. Pikemminkin suomen kielen opiskelu muistuttaa yleistä kielitiedettä (opiskellaan etymologiaa, kantasuomea jne.).

Minusta taas kirjallisuus ei ole niin mielenkiintoista, kielentutkimus taas on.:) Koen suomen kielen tutkimuksen paljon eläväisempänä kuin kirjallisuuden loputtoman deskriptiivisen otteen. Intohimonsa kullakin.:)

6