Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka selviät, jos huolehdit yksin kaikista kodin töistä ja käyt töissä (osa-aika tai koko päivä)?

Vierailija
06.11.2012 |

En tarkoita nyt yksinhuoltajia vaan teitä, jotka viette ja haette lapset, hoidatte kaikki ruokaostoksista ruoanlaittoon, siivoukseen ym. yksin? Laskin, että tienaisin 1000 euroa / kk nettona enemmän, jos nykyisten satunnaisten keikkatöiden sijaan menisin kokopäivätöihin. Sen lisäksi huolehtisin kaikista kotitöistä ym., koska miestä ei viikolla kotona näy ja viikonloppuisinkin tekee paljon töitä (on toki lastenkin kanssa, mutta ei ota "hoitovastuuta"). Mitä mieltä? Ärsyttää se, ettei ole juurikaan rahaa mihinkään muuhun kuin ruokaan ja lasten pakollisiin hankintoihin. Meillä on isot asumiskulut ym. Kiitos!

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap menee salille tai lenkille iltaysin aikaan, jos mies on tullut kotiin. Jos joskus on pakollisia menoja alkuillasta, lastenhoitaja hoitaa lapsia.

Tekisikö tuo tonni kuussa onnellisemmaksi vai uupuisinko?

ap

Vierailija
22/40 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai voiko hän esim. lueskella lehteä, katsoa tv:tä tai olla vaan? Päivällähän hän käy töissä.

Meidän perheessämme kotityöt tehdään sinä aikana, kun toinen on töissä, jotta illat voidaan käyttää yhdessäoloon ja kaikkeen kivaan.

Ap, ei pahalla mutta kuulostat hieman naistyypiltä, joka vahtaa rekisterin kanssa, että kaikki menee pilkulleen tasan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin kotiympyröistä. Jaksat ja pärjäät ja oot paremmalla tuulella sit.

Vierailija
24/40 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies yrittäjänä ja tekee pitkiä päiviä. Minä hoidan kaikki kotona (tai olen hoitamatta...). Vien lapset hoitoon ja haen heidät. Kuljen naapuripaikkakunnalla töissä. Kotona olen lasten kanssa 16.30 jälkeen, jolloin on jo kiire saada ruokaa naaman eteen. Kaupassa en voi käydä työpäivän jälkeen ennen lasten hakua, tai yleensäkään hoitaa mitään pakollisia juttuja, koska silloin en ehtisi tehdä tunteja täyteen. Vaikeaa on ollut, koska joskus olisi pakollisia asioita, pankissa käyntiä, hammaslääkäriä ym. mutta ei aikaa niiden hoitoon, koska en voi tehdä pidempää päivää sitten töissä.

Kerran viikossa sitten rehaan lapsia illalla kauppaan, joka ilta hoidan pesut, iltapalat, annan huomioita, katson vaatteet seuraavalle päivälle, päivitän ulkovaatteita sään mukaan jne. Omaa aikaa ei ole. Lasten mentyä nukkumaan/isännän tultua töistä, olen niin puhki ettei minusta harrastamaan olisikaan... Tarkoituksenani työt aloittaessa oli vielä tehdä iltaisin seuraavan päivän ruoka valmiiksi, kun en sitä kerkeä työpäivän jälkeen tehdä koska tulemme niin myöhään kotiin, mutta tähän ei ole ollut paukkuja enää kuin harvoin...

Minulle tämä on ainakin raskasta eikä tunnu miltään elämisen arvoiselta arjelta... Olenkin ajatellut osa-aikatyön mahdollisuutta kun tämä sijaisuus päättyy, jos nyt sellaista löydän.

Vierailija
25/40 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kuulostaa siltä, että näet ongelmia siellä, missä niitä ei ole. Rohkeutta peliin. Ota työ

Vierailija
26/40 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap menee salille tai lenkille iltaysin aikaan, jos mies on tullut kotiin. Jos joskus on pakollisia menoja alkuillasta, lastenhoitaja hoitaa lapsia.

Tekisikö tuo tonni kuussa onnellisemmaksi vai uupuisinko?

ap

joka ei käy missään omissa menoissaan töiden jälkeen. Näin siksi, ettei minua kiinnosta mitkään omat menot, mulle riittää ystäväksi oma mies, ei erityisiä harrastuksia kodin ulkopuolella (harrastukseksi pelaan tietokonepelejä kotona). Siksikin mulle ehkä sopii hyvin tämä työt+kotityöt kombo.

Mutta voi olla ettet tiedä kuin kokeilemalla onko liian rankkaa tuo työ yhdessä tuon kaiken muun elämän ja kotitöiden kanssa vai ei.

Vierailija
27/40 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkeruus puolisoa kohtaan katosi ja tajusin, että itsekkään kusipään olin alunperinkin nainut, joka ei ole meidän perheessä jäsenenä vaan yksinäinen agentti, joka rakastaa vain itseään.

Vierailija
28/40 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla mies reissaa 150 päivää vuodessa ja joudun aika paljon yksin sumplimaan arjen kanssa.

Eli kyllä aikuinen ihminen pärjää, eri asia kuinka paljon se ärsyttää että joutuu tekeen kaikki yksin vaikka olisi se toinenkin perheessä jonka tulisi tehdä jotain.

Vierailija
29/40 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perheenisä jolla sairas vaimo. Ei tarvinne selityksiä. Tätä on jatkunut 10 vuotta melkein. Palkkaani en saa millään nostettua, vaimo ei tienaa mitään, eikä tee kotitöotä muuta kuin jotain pikkuaskartelua, lähinnä itselleen.

Saisin tilanteeni parannettua vaihtamalla vaimoa, mutta en raaski hylätä sairasta vaimoparkaa. Ja toisaalta lapsemme tarvitsee äidin.

Vierailija
30/40 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko reilua, että hänen osuutensa perhe-elämästä on vain rahan tuominen?

Mielestäni ei ole oikein, että toinen käy töissä ja on välillä lasten kanssa, jos ehtii samaan aikaan kun toinen käy töissä, huolehtii kotitöistä ja vastaa lasten hoidosta ja kasvatuksesta käytännössä kokonaan.

Olisiko teidän aika keskustella tästä asetelmasta? Ei sinun kuulu olla sekä äiti että isä ja hankkia lisäksi rahaakin.

Ei kai mies jatka vain omaa elämäänsä kuin perhettä ei olisikaan?

Vierailija
31/40 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yh juuri tee tuon kaiken yksin, häh? Kyllä niin pärjää, kun ei ole marttyyri.

joudu siivoamaan miehen sotkuja, pesemään hänen vaatteitaan ja laittamaan hänelle ruokaa.

Aika monen yksinhuoltajan olen kuullut sanovan, että kotitöiden osalta kävi helpommaksi kun ei enää tarvinnut miehen sotkuja siivota eikä muutenkaan passata ukkoa.

Vierailija
32/40 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI KANNATA

Tuossa hukkaatte perheenne ihan joutavan asian vuoksi. Miehen työ vaihtoon ja tarvittaessa myös asunto.

Vierailija
33/40 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yh juuri tee tuon kaiken yksin, häh? Kyllä niin pärjää, kun ei ole marttyyri.

joudu siivoamaan miehen sotkuja, pesemään hänen vaatteitaan ja laittamaan hänelle ruokaa.

Aika monen yksinhuoltajan olen kuullut sanovan, että kotitöiden osalta kävi helpommaksi kun ei enää tarvinnut miehen sotkuja siivota eikä muutenkaan passata ukkoa.

Eron myötä parani myös ilmapiiri ja aloin ensimmäistä kertaa saada omaa aikaa :) Siinä mielessä erosta on ollut hyötyä, jos positiivisia asioita haetaan.

T. yh

Vierailija
34/40 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on välillä mitä on, muttei se haittaa ketään. Esim sellainen asia kuin viikatut vaatteet on ihan absurdi asia meillä:)

Ruokaa teen sellaista mistä tulee iso (ja herkullinen) annos muutamaksi ateriaksi, niin ei tarvitse koko ajan keittää. Mut ihan hyvin, ehditään harrastaa, ulkoilla yms. Ennen tingin yöunista, nyt en enää. Itsestään kun holehtii, on hyvä vire, eikä tule turhia stressipiikkejä. Asumme lasten kanssa kolmestaan .

Vierailija
35/40 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten näet mitä se yksinhuoltajan arki on, jos kerran kuvittelet että yksinhuoltajilla on helpompaa kuin työssäkäyvällä perheenäidillä!

Vierailija
36/40 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on asenteesta kiinni. Voi istua sohvalla valittaa omaa elämää tai sitten kun päättää pärjätä. Oma mies on yrittäjä ja työ on pitkälti reissuhommaa, eli on viikot poissa. Meillä on iso omakotitalo, 3 lasta ja koira. Isommat lapset harrastaa aktiivisesti ja meiltä harkkoihin on yleensä 15 km, joten kuljetan myös paljon lapsia iltaisin. Käyn viitenä päivä viikossa töissä, 8 tuntia päivä. Hoidan ruuan laiton, kauppassa käynnit ja siivoukset. Mies osallistuu silloin kun kotona näkee :).

Vierailija
37/40 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin tosi paljon vähemmän sotkua, ruoanlaittoa ym. Viikonloput ovat kaikkein raskaimpia, jos mies kotona, mutta ei tartu mihinkään.

En tosiaankaan edellytä mieheltä kotihommien tekoa, pohdin vaan sitä, että olisinko onnellisempi, jos tekisin enemmän töitä ja joku muu hoitaisi lapseni. Nyt meillä hoitaja kotona silloin, kun mulla keikkatöitä. Niistä jää sentään jotain käteenkin.

ap

Vierailija
38/40 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tosin ei mikään ooo koskaan "hyvin" tehty.

Ruoka pikaisesti, pyykit joten kuten, imurointi nippa nappa, töissä juoksen kuin päätön kana jne.

Lapset ja kokopäivätyö, mies tekee töitä ja harrastaa illat.

Vierailija
39/40 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tosin ei mikään ooo koskaan "hyvin" tehty.

Ruoka pikaisesti, pyykit joten kuten, imurointi nippa nappa, töissä juoksen kuin päätön kana jne.

Lapset ja kokopäivätyö, mies tekee töitä ja harrastaa illat.

ja itse joudut koko ajan kiirehtimään????? Joo yh;na ei ole helppoa, mut jostain kumman syystä-jos parisuhteessa ei ole työnteko toiminut elämää tuntuu niin paljon paremmalta. Ehkä on myös niin et monella menee liitossa hirveästi energiaa piilokatkeruuteen ja toimimattomien asioiden sietämiseen. Kun on yksin vastuussa on pakko miettiä mikä on tärkeintä. ja samalla elämästä tuleekin helpompaa ja mielekkäämpää kun asiat sujuu. No tämä ei ehkä päde jos lapset on ihan pieniä ja palkka myös.

Vierailija
40/40 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika iso osa työssäkäyvistä äideistä tekee leijonanosan kotitöistä ja on lastensa pääasiallinen hoitaja, et ole mikään erityistapaus.

Tuhannella eurolla tilaat jo kotiisi siivoajan vaikkapa kahdesti kuukaudessa. Säännöllinen siivous maksaa n. 35 euroa/tunti, eli huntilla saa kodin siivoon. Toisin sanoen kuussa siihen menee noin 200 euroa - josta panet tietysti miehen maksamaan puolet.

Matkakuluihin menee hiukan enemmän, jos tekisit kokopäiväistä työtä. Lasketaan siihen vaikkapa 50 e.

Vaatteita kannattaa hurauttaa koneellinen päivässä, ettei sitten viikonloppuna edessä ole kamala pyykkivuori. Jos teillä ei vielä ole kunnon pesutornia (siis myös kuivuria), se kannattaa nyt ostaa, koska se säästää pyykin ripustamiseen menevän ajan ja osan silittämisestä.

Kaupassa ei tarvitse käydä kuin pari kertaa viikossa, kun opit suunnittelemaan ruokalistan ja ostamaan paljon kerralla. Netistäkin voi tilata yleisimmät ruuat kotiin toimitettuna, mikä säästää rutosti aikaa ja vaivaa. Esim. pk-seudulla toimiva Ruoka.net velottaa iltatoimituksista vain 9 euroa, mikä ei ole paljon, jos yhtään laskee omalle vaivalleen hintaa.

Ihan hyvin siis sujuu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi