Olen järkyttynyt siitä mitä moskaa lapsille syötetään!
Minä olen kotiäiti ja käyn perhekerhoissa lasteni kanssa. Siellä näkee usein aivan järkyttäviä syömisratkaisuja lapsille. Äidit syöttävät isoillekin lapsille Pilttiä ja vastaavaa purkkiruokaa, rusinoita, jopa Elovena-keksejä jotka ovat silkkaa sokeria! Ja näitä makeutettuja soijamaitoja yms. Mikä näitä äitejä vaivaa? Miksi ei haluta nähdä sitä vaivaa että tehtäisi lapsille terveellistä ja maittavaa kotiruokaa? Söisittekö itse eineksiä päivästä toiseen? Minä kävin lasten synnyttyä lastenruokakurssit ja valmistan heille aina monipuolista, terveellistä ja esteettisesti kaunista ruokaa kauden kasviksista. Mitään sokerisörsseleitä meillä ei todellakaan syötetä!! Minusta nämä äidit ovat todella vastuuttomia ja tekisi mieli sanoa heille ihan suoraan, että noilla pilteillä teette lapsistanne diabeetikkoja, pahimmillaan!
On alkanut tuntumaan siltä, että ei paljoa huvita näissä kerhoissa käydä katsomassa näitä pilttipurkkiruokintoja. Vaikka toisaalta, minun esimerkkini ehkä opettaa muita äitejä tajuamaan että itsetehdyt soseet ja sormiruokailu ovat lapselle TÄRKEITÄ ja lapsen paras janojuoma on VESI tai luomupiimä.
Tiedän kyllä että joku mielensäpahoittaja tästäkin herneen nenään vetää. Mutta myöntäkää vaan, oikeassa olen.
Kommentit (49)
voi käyttää. Ja luomupiimää rajoitetusti. Kai tiesitte, että luomupiimään eivät reagoi laktoosi-intoleraatikotkaan, juuri siksi että se on luomua? Ja meillä suositaan myös homogenoimatonta maitoa. Mutta rajoitetusti, rajoitetusti, koska maitotuotteet ovat tosiaan suolistolle pahaksi.
Paras ruokavalio lapselle ja aikuiselle on sokeriton, vehnätön, vähä/hyvähiilarinen kasvis-kala -ruokavalio. Näin syövä pysyy todistetusti terveempänä. Näillä rajoituksilla einesruokien valikoima kapenee olemattomaksi ja se on HYVÄ! Einekset ovat järkyttävän huono vaihtoehto, niitä ei pitäisi kenenkään napaansa ahtaa muuta kuin äärimmäisessä hädässä.
AP
Otteita poikani päiväkodin (Hki, kunnallinen) välipalalistalta:
Hodari
Nakkikääröt (voitaikinaan käärittyjä nakkeja)
Marjapiirakka
Jäätelö
Niin että tosi hienosti täyttyy ravitsemussuositukset, joo. Pääruoat on Baltiasta raahatuista raaka-aineista tehtyjä hiilarimössöjä, "tuorepala" tarkoittaa neljännestä mustuneesta banaanista. Jännä kun minä pystyn kotona oletusarvoisesti antamaan kouraan pikkurahallakin aina sen luomuporkkanan ja näkkäriä juustolla...ja päiväkodin rahat menevät sokerisotkuihin.
Kotona laitan ruokaa, mutta en ala kuljettelemaan hankalasti pakattavia safkoja varsinkaan jos joutuvat olemaan pitkään lämpimässä ennen syömistä. Ne kerrat kun pitää harrastukseen ottaa jotain syötävää mukaan niin yleensä se on jotain pientä helppoa naposteltavaa, joka pitää nälän niin, että päästään kotiin syömään sitä kunnollista kotiruokaa.
Mut löysäisin kyllä tuota ap:n asennetta hiukan, ei lapsi mitään diabetesta saa, vaikka vetäisi rusinoita joka viikko perhekerhossa. Kaikkien ei myöskään tarvitse toimia niinkuin juuri sinä toimit - eikä se tarkoita, että kumpikaan olisi mitenkään "väärässä".
Kuule, kyllä ihan samalla tavalla ne luomutuotteet pierettää ja turvottaa kuin normaalitkin. :-D Niissä on laktoosia ja siihen elimistö reagoi.
Muuta en edes jaksa kommentoida. Paitsi, että purkkiruuat ovat tutkitusti usein terveellisempiä kuin kotiruoka, eikä niissä ole lainkaan lisäaineita tai suolaa.
En kestä fanaatikkoja. Tuo menee jo mielestäni ortoreksian puolelle tuo vauhkoaminen.
voi käyttää. Ja luomupiimää rajoitetusti. Kai tiesitte, että luomupiimään eivät reagoi laktoosi-intoleraatikotkaan, juuri siksi että se on luomua? Ja meillä suositaan myös homogenoimatonta maitoa. Mutta rajoitetusti, rajoitetusti, koska maitotuotteet ovat tosiaan suolistolle pahaksi.
Paras ruokavalio lapselle ja aikuiselle on sokeriton, vehnätön, vähä/hyvähiilarinen kasvis-kala -ruokavalio. Näin syövä pysyy todistetusti terveempänä. Näillä rajoituksilla einesruokien valikoima kapenee olemattomaksi ja se on HYVÄ! Einekset ovat järkyttävän huono vaihtoehto, niitä ei pitäisi kenenkään napaansa ahtaa muuta kuin äärimmäisessä hädässä.
AP
Voi herranjestas mitä hihhulointia. Onneksi emme liiku samoissa piireissä, eihän tuollaisella fanatismilla ainakaan ystäviä tai vaikutusvaltaa saa.
Meidän perheelle luomu on ainakin tosi tärkeää! Oletteko yhtään lukeneet, miten hirveästi kemikaaleja ruuissa on, etenkin eineksissä? Tähän kun lisää ilmansaasteet, pesuaineet ja vaatteiden väriaineet niin siinähän on valtaisa määrä haitallisia kemikaaleja. Minusta vastuullinen vanhempi todellakin kiinnittää tähän asiaan huomiota ja huolehtii lapsensa hyvinvoinnista! Sokeri on aivan täysin turha elintarvike, samoin nopeat hiilarit. Tämän kun vaan kaikki tajuaisivat niin ei olisi Suomikaan täynnä syöpään sairastuvia, ylipainoisia diabeetikkoja.
Kaksi blogia: kemikaalikocktail ja lähiömutsi. Siinä fiksuja ja erittäin tiedostavia äitejä, jotka näkevät VAIVAA lapsensa ruuan eteen ja todella ottavat asioista selvää, eivätkä esimerkiksi todellakaan mitään muovihärpäkkeitä tai ylisokerisia valmispurkkirahkoja ostele. Lukekaa ja valistukaa ;)
Ja muutenkaan lastenruuissa ei ole mitään ylimäärästä paskaa.. ;)
Vai oletko uusavotun, joka koki valaistumisen lapsen myötä?
Että pistään naurattamaan. Mitään kursseja en ole ikinä käynyt ja lapseni saa terveellistä, monipuolista ja ravitsevaa ruokaa kotona. On myös päiviä, jolloin meillä otetaan rennosti ja lapsi saa herkkuja. Tosin pilttejä meillä ei syödä, tulee halvemmaksi tehdä ruoka itse. Mutta rusinat on pojalle tosi kova juttu, myös mandariinit, omenat yms. Mutta totta kai poika saa mamman tekemiä pikkuleipiäkin mutustella mummolassa. Niin kuin kotonakin leivotaan pikkuleipiä ja pullaa, kakkujakin joskus.
Oletko ajatellut, että ehkä välttämättä nämä lapset eivät aina sitä valmisruokaa saa vaan silloin tällöin? Relaas aapee vähän, niin tajuat, että on mukavaa kun voi välillä höllätä :)
halusin rakentaa oman näköistäni äitiyttä juuri tällä kurssilla. Ja tuli sieltä oikeasti paljon uutta tietoa, esim moni ei tiedäkään, että persiljassa on paljon nitraatteja ja se on pahaksi vauvalle? Ja että puurot voi jauhaa itse blenderillä. En kyllä tajua näitä valmispuurojen ostelijoita ollenkaan, niissä valmispuuroissa on vaikka mitä sokeria, väriaineita, lisäaineita etc. Vauvapuuroa voi erittäin hyvin tehdä itse. Sormiruokailukin on ollut meille todella tärkeää, se kehittää lapsen makuaistia ja torjuu syömishäiriöitä.
AP
Hienoa, arvostan oikeasti sitä että joku jaksaa käydä oikein lastenruokakurssilla ja todella paneutuu aiheeseen.
Minulle ruoka on ravintoa, välillä myös nautinto. Ruoka ei ole mikään pakkomielle, kunhan sitä on riittävästi ja se on enimmän osan viikosta terveellistä. Mulla on muitakin harrastuksia kuin kodinhoito ja ruoanlaitto!
Heh, vähän hassua että ap päättelee perhekerhon perusteella että ne ihmiset syövät myös kotonaan samaa?!
Me käymme siellä kerhossa kerran tai kaksi kertaa viikossa ja syömme siellä vain välipalan, yleensä kerhossa tarjottavia keksejä ja saattaa olla mukanakin jotain oientä, jos aamupala ei ole oikein maistunut. Kerhon jälkeen menemme vielä ulkoilemaan ja sitten kotiin syömään lounasta ja päikkäreille. Lounaamme on usein ihan tavallista, terveellistä kotiruokaa, joskus se saattaa olla eineksiä, kuten pinaattilettuja.
Anteeksi ap, mutta vaikuttaa siltä että sinulla on pakkomielle terveellisen ruoan suhteen. Sinänsä hyvä pakkomielle, kunhan se pysyy aisoissa. Mikään asia ei ole hyvä jos se menee liiallisuuksiin.
T. Äiti35v, bmi19,5 ja lapsetkin terveitä ja sopivan hoikkia.
halusin rakentaa oman näköistäni äitiyttä juuri tällä kurssilla. Ja tuli sieltä oikeasti paljon uutta tietoa, esim moni ei tiedäkään, että persiljassa on paljon nitraatteja ja se on pahaksi vauvalle? Ja että puurot voi jauhaa itse blenderillä. En kyllä tajua näitä valmispuurojen ostelijoita ollenkaan, niissä valmispuuroissa on vaikka mitä sokeria, väriaineita, lisäaineita etc. Vauvapuuroa voi erittäin hyvin tehdä itse. Sormiruokailukin on ollut meille todella tärkeää, se kehittää lapsen makuaistia ja torjuu syömishäiriöitä.
AP
Sä oletkin tuollainen entinen-uusavuton-joka-on-kokenut-valaistumisen.
No ole ihan rauhassa.
Itse kyllä tiesin ennen vauvan saamista persiljan ravintoainekoostumuksen. Vauvani ovat syöneet puuronsa ihan iman mitään blenderejä, hiutaleet paketista suoraan kattilaan ja puuroksi. Hitsit, mähän olen parempi äiti kuin sinä!
Niin ja haluan vielä sanoa että imetän taaperoani. sehän on kunnon superfoodia, kompensoi varmasti hänen syömiään "haitallisia" pinaattilettuja ja nakkeja...!
Muksu Kaurapuurojauhe 225 g
Ainesosat:Esikypsytetty täysjyväkaurahiutale (100 %), hapettumisenestoaine (askorbiinihappo) tiamiini (B1-vitamiini). Sisältää gluteenia.
Muksu Riisipuurojauhe 200 g
Ainesosat: Esikypsytetty riisihiutale (100 %), vitamiinit (tiamiini).
Itse olen saanut tuon blenderivinkin juuri kerhosta. Nitraateista olen lukenut lehdistä ja nevolassakin niiden suhteen opastettiin.
Itse olisin huolissani kylmäketjun katkeamisesta omia ruokia kuljettaessa, itsellä ei ole kerho ihan vieressä ja kävellen sinne kuljetaan. Ruoka hygienia on mielestäni näissä kerran viikossa syötävissä aterioissa tärkeämpää, kuin viikon myötä tasaantuvat ravintoarvot.
En muuten tiedä ketään, joka ei olisi lainkaan kokeillut sormiruokailua.
Mitä muuta siellä kurssilla opetettiin?
Tai sitten ap on joku ressukka tiukkapipo, jonka äitiys on hetki hetkeltä stressiä ja suorittamista, että kaikki menee kaikkien oppaiden ja suositusten mukaan, ja itse äitiys ja siitä NAUTTIMINEN menee totaalisen ohi. Surullista.
Ja kyllä. Meillä syödään terveellistä kotiruokaa ja usein myös luomua, mutta kerhoissa ja matkoilla ne piltit on kyllä käytössä. Ovat tosi käteviä kun säilyy huoneenlämmössä.
Perhekerhoissa aika moni syöttää muksulleen pilttiä, banskua, rusinoita ja jotain keksejä. Ihan siksi, että ne on helppo ottaa mukaan eikä tarvi välittää säilymisestä. Ei kai kukaan niin syö joka päivä tai kotonaan?
Mun lapsi on luomurusinoiden suurkuluttaja. En keksi miksi ne olisivat lapselle pahasta? Piltit on pääasiassa ihan ok - ei nyt korvaa kotiruokaa, mutta pääasiassa ravintosisällöltään ihan ok tavaraa.
Elovena keksejä ei olla ikinä ostettu, mutta kerhoon mukaan voisi tulla vaikka muutama Muumikeksi.
Hyvin moni laktoosi-intolerantikko sietää homogenoimattomia luomumaitotuotteita. Itsekin olen tällainen kummajainen. Ihan on labrassa testattu laktoosi-intoleranssi.
Tavallinen kevytmaito pieninäkin määrinä tai ihan mikä hyvänsä tavallinen maitotuote aiheuttaa vatsanväänteitä, mutta luomutuotteet, hylat & laktoosittomat käyvät.
Laktoosiahan niissä luomuissakin on, mutta jotenkin tuo intoleranssi liittyy siihen maitorasvan koostumukseen eli homogenointiin. Lisäänpä vielä sellaisen seikan että usein ulkomailla pystyn käyttämään maitotuotteita. Näin esimerkiksi Ruotsissa. Siellä homogenointi on jotenkin erilaista kuin täällä Suomessa.
Aiheesta on keskusteltu paljon netissä. Suomessa tämä on sikäli tabu, että kun joku asiaa tutkii ja kyselee, Valio tyrmää heti väitteet.
Kuule, kyllä ihan samalla tavalla ne luomutuotteet pierettää ja turvottaa kuin normaalitkin. :-D Niissä on laktoosia ja siihen elimistö reagoi.
Muuta en edes jaksa kommentoida. Paitsi, että purkkiruuat ovat tutkitusti usein terveellisempiä kuin kotiruoka, eikä niissä ole lainkaan lisäaineita tai suolaa.
En kestä fanaatikkoja. Tuo menee jo mielestäni ortoreksian puolelle tuo vauhkoaminen.
AP
mutta mitä ne rusinat siinä listassa teki? Meillä syödään lähinnä elävää ravintoa ja käytetään paljon luomua (olen siis oikeasti vähän ruokafanaatikko), mutta lapsi on rusinoiden suurkuluttaja.
kun välittää vaan siitä, mitä lapset saa suuhunsa! Mammat taputtelee toisiaan selkään, kun lapsille annetaan Pilttiä ja mammat saa sitä "omaa aikaa" ja sitten kun teet itse lasten ruuat, olet suunnilleen joku natsi. Missä järki??
AP
Kertoisitko tarkalleen, mitä pahaa niissä Pilteissä on..?
MAITOTUOTTEITA LAPSELLE!? Ootko sä hullu? Eläinrasvat ja maitotuotteet tuhoa verisuonet ja suoliston.