raskaus ja tupakointi
haluaisin aloittaa ihan muuten vaan tälläisen keskustelun tupakoinnista raskauden aikana! mielellään ilman tuomitsemista ja kaikki voi tulla rohkeesti kertomaan oman jutun tästä aiheesta. itse tosiaan plussasin perjantaina ja olen polttanut 5 vuotta, ja lopetin sen kuin seinään! nyt on tullut hirveet himot ja mulle on sanottu että mielummin polttaa sen pari päivässä ku stressaa siitä. mutta mä en oo silti voinu polttaa vaikka himot on suuret. mitä mieltä muut on tästä? esikoista odottaessani poltin normaalisti, mutta nyt päätin että en aio polttaa! :)toivottavasti saataisiin tästä kehittävää keskustelua aikaseksi!
Kommentit (2)
Voisin antaa oman näkemyksen vaikka en poltakkaan. Toista lasta odotan (19+3rv). Joskus nuorenpana olen polttanut, tosin en säännöölisesti mutta kuitenkin. Nykyisin en voi edes sietää tupakanhajua. Surettaa kun näen vanhempia jotka työntää vaunuja ja polttaa samalla saatika raskaana olevia tupakka suussa. :( Ymmärrän ehkä tavallaan se tupakanhimon tai jos vertaa että minulla on toiseen kertaan jo raskausajan diapetes ja herkut pitänyt jättää pois/minimiin..eli se tunne kun himoitsen "kiellettyjä" ruokia/herkkuja. Tosin asia on eri mutta samalla tavalla en halua antaa herkkuhimolle valtaa koska lapsi siitä kärsisi ja saattaisi kasvaa liian isoksi. :/ Siskoni poltti raskauden aikana mutta vähensi sen pariin tupakkaan päivässä ja se on mielestäni jo hyvä koska poltti ennen raskautta askinkin päivässä mutta toki toivon että jokainen raskaana oleva miettii sitä avutonta ja viatonta pikkuista masussa on sitten tupakointiongelma tai raskausajan diapetes ettei varta vasten aseta lapselleen vaaraa/riskiä. :)
Itse poltsin n 5 vuotta, nyt odotan esikoistani (rv 20 + 0) ja lopetin heti kun raskaus selvisi. Lähipiirissäni on monia äitejä jotka ovat polttaneet raskauden aikana, mutta itse on pystyisi! Mua alkaa itkettää ajatus siitä että vetäisin röökiä ja pikku vauva sisälläni kituisi ja olisi häkämyrkytyksen alaisena vielä monta tuntia sen jälkeen :/
Itseänikin tekee mieli polttaa, mutta en pystyisi! Läheltä olen myös saanut seurata mitä tupakointi raskauden aikana tekee lapselle ja oman lapseni kohdalle en samaa halua.. mm lapset eivät pysty keskittymään minuuttiakaan, eivät ymmärrä mitään ja ovat muutenkin tyhmän oloisia..
Lisäksi minusta on tekopyhää äidiltä joka poltti raskauden aikana kieltää lapselta tupakka myöhemmin, jos lapsi sai sitä jo kohdussa miksi ei voisi saada sitä synnyttyäänkin? Sairastahan se on mutta miksi se periaatteessa olisi eriasia? Nikotiiniriippuvuushan vauvalla on..
En hyväksi milläkään tapaa raskauden aikana tupakoivia äitejä! Minusta se stressikin on parempi, kuin jos lapsi joutuu olemaan jatkuvan häkämyrkytyksen alaisena.. Koska jos äiti polttaa viimeisen klo 23 kaikki häkä on poistunut vauvasta klo 6 aamulla, eli toisin sanoen vaikka polttaisit "vaan" pari päivässä, vauva on koko ajan häkämyrkytyksen alainen.