Pystytkö erottamaan FAS-lapsen terveestä pelkän ulkomäön perusteella?
Minä en ainakaan pysty.
Mielestäni FAS-lapset ja keskosena syntyneet näyttävät aivan samanlaisilta. Myös ystäväni lapsella oli vauvana aivan selvät FAS-piirteet, vaikka ystäväni ei käytä lainkaan alkoholia.
Kommentit (25)
Asun ulkomailla ja kun luin ensimmäistä kertaa FAS-lapsista, niin ajattelin aivan samaa. Jotenkin fassit näyttivät niin tutuilta...Suomalaisilta!
Me kun kaikki näytetään ihan luonnostaankin vähän fasseilta. Stäpaitsi ulkonäköpiirteitä ei edes tule läheskään kaikille fasseille.
Asun ulkomailla ja kun luin ensimmäistä kertaa FAS-lapsista, niin ajattelin aivan samaa. Jotenkin fassit näyttivät niin tutuilta...Suomalaisilta!
Me kun kaikki näytetään ihan luonnostaankin vähän fasseilta. Stäpaitsi ulkonäköpiirteitä ei edes tule läheskään kaikille fasseille.
Oletko koskaan miettinyt, että ehkä oma ulkonäkösi voi kuitenkin johtua äitisi alkoholin käytöstä raskauden aikana?
FAS-piirteet ovat seuraavanlaisia: lapsi on hyvin pienikokoinen. Lisäksi hänen päänsä on pieni suhteessa vartaloon. Hänellä on pienet silmät tai kapea luomirako. Hänellä ei ole nenä-huulivakoa. Hänellä on älyllistä vajavuutta ja tarkkaavaisuushäiriötä.
Minusta suomalaiset ovat paljon suurikokoisempia kuin esim. eteläeurooppalaiset. En ole nähnyt ketään, kenellä olisi huomattavan pienet silmät. En myöskään ketään, kenellä ei olisi nenä-huulivakoa. Nuo piirteet eivät kyllä sovi mitenkään "tyypilliseen suomalaiseen" ihmiskuvaan.
Ihan normaaleilla ihmisillä.
Mutta nenä-huulivako kyllä on normaaleilla ihmisillä.
Siis nimenomaan pienet silmät ja kapea luomivako on suomessa erreittäin tavallisia Ihan normaaleilla ihmisillä.
äideillä on sitten tapana ryypätä raskaasti lasta odottaessaan. Täällä meillä päin on ihan normaalin kokoisia silmiä ihmisillä.
painoinkin syntyessäni vähän alle 2 kiloa. Miksihän minua ei huostaanotettu?
Ei noin kapeita silmiä olekaan normaalisti ja ihan selvä kuoppa on nenän alla! Mitä sinä höpiset?
mutta tunnen erään miehen ja olen 100% varma, että hänellä on fas, koska hän muistuttaa niin paljon fas-ihmisiä.
Ei noin kapeita silmiä olekaan normaalisti ja ihan selvä kuoppa on nenän alla! Mitä sinä höpiset?
Kuka höpisee?
Tai se räkäränni on ainakin tosi matala ja huomaamaton. Vaikka olisikin erikoiset silmäluomet tai muuta.
enkä itse kyllä tunnistaisi noista piirteistä ketään FASiksi. Parilla niistä lapsista oli musta suorastaan suuret silmät, ja kun osa oli aasialaista geeniperimää niin se ei helpottanut.
Itse olen nyt aikuisena keskikokoinen, lapsena olin yleensä luokkani lyhyimpiä. Pääni ei ole ainakaan suuri (yo-lakin koko 56), silmäni ovat pienehköt ja nenä-huulivaon kehitin vasta joskus yli 10-vuotiaana kun sain raudat hampaisiin - sitä ennen sitä ei ollut mitenkään huomattavissa. Olen varmasti näyttänyt monen mielestä aivan FAS-lapselta.
Ja jos joku nyt sanoo että luultavasti olenkin FAS-aikuinen, niin siihen en osaa sanoa kuin että mikäli näin tosiaan on, se ei ole haitannut minua elämässäni tai urallani.
Siinä linkissä oli, että kaikki kolme piirrettä pitää olla. Myös se ohut ylähuuli. Ehkä joku voisi löytää linkin, jossa olisi suomalaisia.
Entä lapsen isä. Siittiöt ja niiden aiheet voivat olla kroonisessa humalassa?
Ihan pikkulasta en erottaisi, teinistä ja aikuisesta osaan jo melkoisella varmuudella sanoa.
Yhdestä näyttelijästä tulee mieleen fas. Kuinka paljon alkoholia äiti käyttää, että se näkyy lapsessa ulkoisestikin? Tiedän, että ihan pienetkin määrät aiheuttaa sikiössä muutoksia, muttei ulkonäköön.
Vierailija kirjoitti:
FAS-piirteet ovat seuraavanlaisia: lapsi on hyvin pienikokoinen. Lisäksi hänen päänsä on pieni suhteessa vartaloon. Hänellä on pienet silmät tai kapea luomirako. Hänellä ei ole nenä-huulivakoa. Hänellä on älyllistä vajavuutta ja tarkkaavaisuushäiriötä.
Minusta suomalaiset ovat paljon suurikokoisempia kuin esim. eteläeurooppalaiset. En ole nähnyt ketään, kenellä olisi huomattavan pienet silmät. En myöskään ketään, kenellä ei olisi nenä-huulivakoa. Nuo piirteet eivät kyllä sovi mitenkään "tyypilliseen suomalaiseen" ihmiskuvaan.
Mulle tulee mieleen eräs lapsensa murhasta tuomitun miehen kuva. Hänellä ei tainnut olla nenä-huulivakoa. Tai sitten muistan väärin.