Tämä ehkä kuuluu imetystukipuolelle, mutta mitä tehdä kun maito tuntuu loppuvan, 5 kk imetystä takana?
Kommentit (7)
Meillä kävi niin, että musta tuntu välillä että maito loppuu, mutta nyt ku aloin tekemään niin etten anna vauvalle maitoa ku 2h välein, niin maito riittää paljo paremmin, Ennen tyrkytin tunnin välein ja se oli yhtä huutoa koko aika ku ei tullu mitää ja ei vauvalla vissiin etes ollu nälkä. Ja illalla annan pullosta, niin että riittää yöllä antaa maitoa. Olen kuullu, että yösyötöt on tärkeitä, koska ite on levänny ja rentoutunut, niin sitä maitoa tulee kai sitte paremmin..
itse olen huomannut, että rinnat tuntuu tyhjiltä välillä, mut maitoa kuitenkin alkaa herumaan kun vauva on malttanut imeä jonkin aikaa.
ehkä maidon pumppaaminen ei ihan samalla tavalla stimuloi rintaa tuottamaan lisää maitoa. ja voi ehkä olla että vauvallasi on nyt tarve lisätä maidonsaantia...
imetystukilistalta voi löytyä hyviä vinkkejä jos haluat vielä jatkaa imetystä. itse olen joskus soittanut myös sivuilta löytyvään neuvontanumeroon.
http://www.imetystukilista.net
estelle03
Eli tyttö nyt 5 kk ja täysimetyksellä menty 4 kk asti, jolloin neuvolassa suositeltiin kiinteiden aloittamista. Hyvin varovast aloitettiin ja taukoakin pidettiin kun tyttö oli kipeänä. 5 kk neuvolassa täti ehdotti että lisättäisiin vielä toinen ateria ja pikkuhiljaa myös lihaa ja viljaa. Tällä hetkellä menee noin 1 dl kasvissosetta ja saman verran hedelmäsosetta päivässä.
Maitoa on aina tullut hyvin ja silloin kun isä on hoitanut olen pääosin lypsännyt maitoa pulloon, harvemmin käytetty tuttelia. Nyt vaan yhtäkkiä tuntuu että maito on loppumassa? Viime yö oli tosi rankka, tyttö huusi ja lutkutti tissiä mutta ei rauhoittunut eikä kuullut että olisi niellyt oikein ollenkaan. Velliä lykkäsin sitten niin nukkui. Rinnat tuntuu " tyhjiltä" , jos lypsään tulee huonosti, isolla vaivalla 20 ml. Mitä avuksi? Imettäisin mielelläni vielä jos mahdollista, vai tyssäsikö tämä tähän? Esikoinen lopetti rinnan syömisen itse (ei huolinut enää rintaa) 5 kk ikäisenä, mutta silloin tuli koko ajan huonosti maito (tyttö ei oppinut koskaan oikean imuotteen) ja lisämaitoa annettiin 3 kk jälkeen.
Kokemuksia/ apukonsteja?
[/quote]
Tuo tilanne kuulostaa ihan hirmuisen tutulta. Meillä kärsitään tuollaisesta kuivasta kaudesta aina kerran kuukaudessa ja aina kerran kuukaudessa ihmettelen, josko maito loppuisi. Kuukautisten tullessa maitotilanne taas räjähtää käsiin, eli suihkii tulemaan ihan yllin kyllin.
Tämä ilmiö oli jo ennen kuukautisia n. 30 päivän välein, samoin esikoista imettäessä 2 vuotta sitten. Nyt meidän mammanpoika on jo yli 1v ja menkkojen aikana käytännössä asuisi rinnalla.
Vauvalla voi tosissaan olla tiheän imun kausi. Lisäksi rintojen olemuksesta (eli siitä, että ne tuntuvat tyhjiltä) ei voi päätellä oikeasti, saako vauva maitoa. Ja juuri tyhjän tuntuisista rinnoista tulee rasvaisinta maitoa.
Rinnalla riehuminen voipi tarkottaa, että vauva haluaisi nukahtaa, mutta ei osaa. Ehkä hänellä on menossa " viiden kuukauden villitys" , eli nopeaa kehitystä, ja virikkeet pyörii mielessä iltaisinkin. Tuolloin vaavi voi haluta usein rintaa, vaikka ei olisikaan nälkä (tuolloin vauva nimenomaan lutkuttaa nielemättä), koska siinä on turvallista, mutta ei osaakaan nukahtaa ja turhautuu... Meillä oli reilu kuukausi sitten sellaista, mutta se meni ohi.
Lypsäminen ei kerro, minkä verran rinnassa on maitoa. Pumppu heruttaa paljon huonommin kuin vauva. On yleistä, että vaikka imettämisen alkukuukausina olisikin herunut hyvin pumpulla, maidontuotannon tasaannuttua lakkaa herumasta pumpulla. Mulla on myös niin, että jos on pitkä tauko pumppamisessa, ei parilla ekalla kerralla heru pumpulle.
Edellisen vastaajan imetystukilinkistä saat paljon apukonsteja. Ainakin itse sain omiin imetysongelmiini. Takana on jo kaksi rinnalla lakkoilukautta ja kaksi tiheän imun kautta sekä aina aika ajoin iskenyt epäilys, riittääkö maito... Mutta ihan konkreettista apua löytyy siitä linkistä! Älä menetä toivoasi!
Vai olikse lisätty just nyt kun en katsonut vaan tulin suoraan tänne...
Imetys on sen verran laaja ja monimutkainen asia, että sille pitäisi olla omansa, kysymykset ja varsinkin vastaukset hukkuu tänne " Vauvat" -palstalle.
Yksi helppo konsti maidon lisäämiseen on se, että annat toisen rinnan jälkeen vielä " kolmannen" ja " neljännen" eli vaihdat puolta kunnes vauva alkaa olla täysi. (ja viides ja kuudes jne löytyy myös jos vauva on sitä mieltä!) Imeminen jo tyhjennetystä rinnasta (just se kun imee mut ei niele) lisää maidontuotantoa seuraavia imetyskertoja varten.
Olethan syönyt kunnolla, etkä ole laihtunut/lihonut liikaa? Ethän käytä liikaa energiastasi muihin puuhiin? Onhan juotavaa vieressäsi kun aloitat imetyksen? Ynnä jos olet JUURI syönyt, se voi vähentää maidontuloa! (en mä ainakaan tiewdä miksi näin) Eli syö ajoissa, mielellään heti imetyksen jälkeen, jotta olet Aina Valmiina.
Tänään on jo parempi päivä, rinnat " täyttyneet" ja yö oli rauhallinen. Taisi olla juuri niin, että vauva taas tasasi tuota maidontuotantoa sopivaksi. Koko illan annoin imeä niin kauan/usei kuin halusi ja yöllä alkoi jo herumaan.
Aika kiinnostavaa tuo että saattaa liittyä myös kuukautisiin, sehän jää nähtäväksi, mulla kun ei ole vielä kuukautuset alkaneet!
Kiitos vielä kaikille! :)
Eli tyttö nyt 5 kk ja täysimetyksellä menty 4 kk asti, jolloin neuvolassa suositeltiin kiinteiden aloittamista. Hyvin varovast aloitettiin ja taukoakin pidettiin kun tyttö oli kipeänä. 5 kk neuvolassa täti ehdotti että lisättäisiin vielä toinen ateria ja pikkuhiljaa myös lihaa ja viljaa. Tällä hetkellä menee noin 1 dl kasvissosetta ja saman verran hedelmäsosetta päivässä.
Maitoa on aina tullut hyvin ja silloin kun isä on hoitanut olen pääosin lypsännyt maitoa pulloon, harvemmin käytetty tuttelia. Nyt vaan yhtäkkiä tuntuu että maito on loppumassa? Viime yö oli tosi rankka, tyttö huusi ja lutkutti tissiä mutta ei rauhoittunut eikä kuullut että olisi niellyt oikein ollenkaan. Velliä lykkäsin sitten niin nukkui. Rinnat tuntuu " tyhjiltä" , jos lypsään tulee huonosti, isolla vaivalla 20 ml. Mitä avuksi? Imettäisin mielelläni vielä jos mahdollista, vai tyssäsikö tämä tähän? Esikoinen lopetti rinnan syömisen itse (ei huolinut enää rintaa) 5 kk ikäisenä, mutta silloin tuli koko ajan huonosti maito (tyttö ei oppinut koskaan oikean imuotteen) ja lisämaitoa annettiin 3 kk jälkeen.
Kokemuksia/ apukonsteja?