Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Erilaiset äidit-ohjelmassa ollut 5 (6) lapsen äiti ei saanut sterilisaatiota?

Vierailija
02.11.2012 |

Jutteli siis ohjelmassa neuvolakäynnillä ehkäisyasioista ja terkkari sanoi että ei tehdä sterilisaatiota hänelle vielä, minkä ihmeen takia?

Itselläni on tulossa 3. lapsi ja ikää 27 vuotta ja haluan tosissani sterilisaation.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä hain opiskeleen, mut jouduin siirtään opintoja, kun olinkin taas raskaana. Minkäs sille mahtaa jos sikiää helposti ;)

Käykö kateeks, kun et muuta saanut sanottua?!

Vierailija
2/37 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa vaihdella paikkakunnasta toiseen nämä asiat. Ensinnäkin se kierukka. Täällä siitä laskutettiin jälkeenpäin kun mulle laitettiin kuparikierukka joitakin vuosia sitten. Eli ei tarttenut hakea itse apeekista mitään.

Sit siihen sterilisaatio-asiaan. Multa lääkäri oikein kysymällä kysyi olenko harkinnut sterilisaatiota kun odotin kolmatta lasta ja oli kolmas sektio tulossa. Itse vähän loukkaannuin tuosta kysymyksestä kun tuntui siltä kuin lääkärin mielestä nämä kolme olisivat riittäneet kun olin jo täyttänyt 30. En kuitenkaan halunnut sterilisaatiota ja sektion jälkeen selvisi että kohtuni kestää ainakin vielä yhden raskauden ja tällä hetkellä onkin vauvakuume. Ajattele jos olisin suostunut sterilisaatioon sen takia että lääkäri kysyi.... Jos tulen uudelleen raskaaksi saan varmasti saman kysymyksen enkä aio suostua vieläkään, koska en tiedä hauanko vielä viidennen joskus kun ikää on vasta 34. Mutta jos lääkäri toteaa sektion jälkeen ettei kohdusta ole mihinkään enää niin tilanne on tietysti toinen. Enhän mä tahallani omaa terveyttä mene vaarantamaan kuitenkaan. Eli siinä tapauksessa sterilisaatio olisi ok. Mutta mielestäni se ei ole lääkärin asia tyrkyttää sitä kuitenkaan kuten mulle tehtiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän nauroi ehkäsystä, miten kaikki on vahinkoja mutta aina tulee heti uusi vauvakuume.

Ja puhui siinä miten varmaan tulee vielä lapsi. Jatkossa jos lapsi tulisi ihan suunniteltuna.

Niin miksi ne mitään sterilaatiota tekisi? Tottakai kaikkea voi lääkärissä puhua mutta ei ne mitään sellaista oikeasti tahdo. Koska kyllä sellaisen saisi mutta juju on siinä että se keskustelu aina sisältää tuon paapatuksen kun on niin nuori vielä. Mikä terveysalan ihminen se olisi joka ei tätä sanoisi. Ei se silti tarkoita etteikö sitä tehtäisi!

Vierailija
4/37 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä puhua paskaa. Jos ei ehkäise tai se tehdään huonosti niin ei ole vahingossa tullut raskaaksi.

Tuossa ohjelmassa ihan suoraan kävi ilmi että lapsia aina kuumeillaan ja tullaan raskaaksi. Ehkäisy on hankalaa ja ei muka saa sterilaatiota, ihan sillä että terveydenhuollosta tulee tuo lätinä joka kuuluu asiaan. Ei se silti tarkoita että sitä ei lääkäri tee.

Itsellänikin on iso perhe mutta on myös opintoja ja vakityö. Tuo on elämäntavan valintaa ja sen voisi sanoa suoraan. Ihan niinkuin se että tahtoo ison perheen eikä ole ehkäissyt. Nyt tuo muka olisi joku hedelmällisyyden uhri. Just.

Käyttäisi ehkäisyä oikein niin ei tule hedelmällisyys vastaan. Ei tuo mikään luonnonoikku ole.

Ei tartte pitää toisia tyhminä. Jos tahtoo lapsen niin mitä pahaa siinä on? Ilmeisesti jotain koska sitä ei voi myöntää. Ihan kamalaa tollanen on lapsia kohtaan; siis ei se että on iso perhe vaan se ettei ota vastuuta valinnoistaan.

Ei tietenkään voi opiskella jos kokoajan on raskaana.

Vierailija
5/37 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä mikään sterilisaatiohakemus. Eikä terkkari sitä myönnä tai kiellä.

Ja niillä olis ollut varaa kierukkaan. Olisivat sijoittaneet siitä pyykkikonerahasta (310€) osan kierukkaan ja loput koneeseen sen sossusta saadun lisäksi. Olisivat saaneet sekä kierukan että pesukoneen. Tosin eihän siinä koneessa olis ollut höyrypesua tai otsonointia, mutta ehkäsy olis ollut kunnossa.

Tosin vaikutti siltä, ettei sitä ehkäisyä edes oikeasti haluttu kuntoon, kunhan jahkailtiin että pitäis ja pitäis. Ja mikään ei sovi ja mihinkään ei ole varaa ja mikäänei ole kiva ja ja ja ja ja...Vissiin on kiva selittää uusi vauvaaina sillä vahingolla ja sillä ettei mikään ehkäisy sovi. Ei tarvi edes itselle myöntää, että tekee lapsia ihan tarkoituksella.

Ja onhan se nyt toki niin että otsonoiva pyykkikone on huomattavasti ehkäisyä tärkeämpi. Onhan sillä kätevä pestä seitsemmänenkin lapsen vauvapyykit.

Vierailija
6/37 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkia vastauksia mutta ihmettelen. Itselleni on tehty steri ALLE 30 heti kun olin synnyttänyt 3. lapseni,olin silloin 28v. Kyllähän se lääkäri yritti kääntää päätä muttei voinut mitään kun sanoin että se tehdään.LAKI oli mun puolella tässä. Ja silloin oli vuosi 1995.Ja OYSissa tehtiin toisena tai kolmantena päivänä synnytyksestä.

Vierailija
7/37 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saimme muutaman kuukauden yleistä toimeentulotukea tänä vuonna. Tuona aikana syntyi kuopuksemme, jonka synnytysreissun maksoi sossu (me maksoimme ensin, sossu maksoi rahan takaisin kun toimitimme laskun ja kuitin maksusta). Synnytyksen jälkeen valitsin ehkäisyksi kierukan, jonka olin valmistautunut maksamaan omasta pussistani, mutta sossu korvasi sen samaan tapaan - maksetaanhan sieltä e-pilleritkin kuulemma, kun toimittaa kuitit ja reseptit. :O

Ja me asumme siis myös Tampereella, tiedot ovat tältä vuodelta. :) (Lapsia on kaksi, YTT:a emme ole "nauttineet" sitten heinäkuun, jolloin mieheni viimein työllistyi. Ja hei, meilläkin syötiin lohta, joka tarjouksessa on usein kilohinnaltaan sika-nauta-jauhelihaa halvempaa, samoin Paula-vanukkaita ostettiin tarjouksesta ehkä kerta kuukauteen. :D)

Vierailija
8/37 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä hain opiskeleen, mut jouduin siirtään opintoja, kun olinkin taas raskaana. Minkäs sille mahtaa jos sikiää helposti ;)

hedelmällisiä ollaan. Ja sen takia onkin ehkäisy hoidettu huolella kuntoon. Tyhmyyttähän se on jos paljaalla panee ja tuuriin luottaa, varsinkin jos elämäntilanne ei raskautta oikein sallisi.

Eli kyllä sille mahtaa ;)

Vierailija
9/37 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa kommenteistasi on kyllä todella lapsellisia, mutta toki täälläkin on ihan asiattomia kommentteja teidän perheenne tilanteesta. Sanoit että minkäs sille mahtaa jos sikiää helposti, niin kyllä sille mahtaa, sitten on pakko käyttää vaikka sitä (epämukavaa) kondomia tai jos ei tosiaan MIKÄÄN ehkäisymuoto tule kyseeseen niin on pakko lopettaa yhdyntä, teidän on ihan pakko alkaa miettiä lastenne etua tässä tilanteessa.

Ihmettelen myös jos joku lääkäri on mukamas kieltäytynyt steristä kun kyse on kuuden lapsen äidistä joista jo yksi on huostassa.

Vierailija
10/37 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen luulet kadehtivan yhteiskunnan elättiä, joka ei kykene edes huolehtimaan omasta lapsestaan, vaan se huostaanotetaan? Perheesi kaltaiset ovat juuri sitä "yhteiskunnan heikointa ainesta", joiden lisääntymistä ei pitäisi tukea millään lailla.

Kannatan pakkosterilisaatiota molemmille ja pikaista huostaanottoa kaikille lapsille, koska tuollainen perhemalli ( = työtä- ja opiskeluavieroksuvana loisena oleminen ja jatkuva lisääntyminen ) tuottaa suurella todennäköisyyllä lisää sosiaalipummeja maahamme.

Ymmärtäisit edes hävetä.

Vierailija
11/37 |
04.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mies edes halunnut sterilisaatiota, ja nainenkin haaveili uudesta vauvasta heti kotiuduttuaan sairaalasta.

Vierailija
12/37 |
04.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lakipykälät täyttyy. Ohjelman terkka todella olisi voinut vaan laittaa eteenpäin lääkärille asiaa. Tosi on että ei kovin nuorille mielellään tehdä, koska aika moni katuu, mutta jos sen silti haluaa niin sen saa kyllä ja tässä tapauksessa olisi ollut varsin suotava ratkaisu.

Vierailija
13/37 |
04.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei halunnut. lain mukaan saa kyllä jos haluaa. jos sattuu esim. lestadiolainen lääkäri, tilaa uuden ajan ja tekee valituksen ja saa lähetteen.

velathan (vapaaeht. lapsettomat) ovat esittäneet tuon ikärajan laskemista 25 vuoteen mikä olisikin ihan hyvä asia.

Vierailija
14/37 |
04.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei yhdeltä, sitten toiselta lääkäriltä. Mutta hakemuksessa on esim. kohta jossa lääkärin täytyy ottaa kantaa myös hakijan henkiseen tilaan. Jos on epävarma, masentunut tms joka voisi päätökseen vaikuttaa, ehkä lääkäri ennemmin lykkää lähetteen kirjoittamista. Minullakin kävi näin, kun olin vastaanotolla vähän itkuinen ja tunteet pinnassa, sovittiin että mietin vielä muutaman kk. SItten sen päätös varmistuikin ja sain oitis lähetteen. Sitä täytyy haluta ja tehdä vähän itsekin asian eteen, mennä vaikka yksityiselle gynelle, ei se käynti niin paljon maksa kun itse toimenpiteen voi teettää kuitenkin julkisella.

Vierailija
15/37 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko tähän nyt ite vastata. :D kävin 2010 ennenkuin aloin odottaa ekaa tyttööni lääkärillä jos toisellakin. Sanoin, että en halua enää yhtään enempää lapsia. Alex oli siihen aikaa todella vaativa ja valitin, että jos vielä kerrankin raskaudun psyykkeeni hajoaa lopullisesti.

Lääkärit totes, että pistä poika päiväkotiin ja hanki vaikka kierukka, mut älä nyt noin nuorena sterilisaatioon mene. No onneks en saanu. Muuten ei olis ihania tyttöjä

Vierailija
16/37 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeks 2009. :D

Vierailija
17/37 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri voi vedota alle 30v.ikään.

Vierailija
18/37 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta kun lapsia oli kuitenkin synnyttänyt jo kuusi!

Suomessa ihmisen sterilointia säädellään lailla (1970/283). Sterilisaatiota hakevan tulee täyttää jokin seuraavista kriteereistä:

- hän on synnyttänyt kolme lasta tai hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta;

- hän on täyttänyt kolmekymmentä vuotta;

raskaus vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä;

- hänen mahdollisuutensa muulla tavoin ehkäistä raskaus ovat epätavallisen huonot;

on syytä otaksua, että hänen jälkeläisillään olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika;

- hänen sairautensa tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaa hänen kykyään hoitaa lapsia;

Eli siis tulee täyttää JOKIN seuraavista. Itse olen siis tosi pettynyt kun olin jo ihan asennoitunut että hankin sterilisaation tämän kolmannen jälkeen.. tuli ihan puskista ettei sitä siltikään saisi vaikka on tuo kolme lasta. En ymmärrä.

-ap-

Vierailija
19/37 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti toimiva olisi hormonikierukka johon ei ole kuulemma varaa

Vierailija
20/37 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

40vuotiaana ja kolme lasta synnyttänyt.Jouduin vaatimaan lähetteen lääkäriltä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi