Miksi Erilaiset äidit-ohjelmassa ollut 5 (6) lapsen äiti ei saanut sterilisaatiota?
Jutteli siis ohjelmassa neuvolakäynnillä ehkäisyasioista ja terkkari sanoi että ei tehdä sterilisaatiota hänelle vielä, minkä ihmeen takia?
Itselläni on tulossa 3. lapsi ja ikää 27 vuotta ja haluan tosissani sterilisaation.
Kommentit (37)
Eikös sitten tatuoinnitkin pitäisi kieltää ja säädellä lailla kun niitäkin suuri osa katuu myöhemmin ja ovat lopullisia?
laittaa se sterilisaatio mahdollisimman nopeasti ennen kuin on uusi lapsi tuloillaan. Ja vaivihkaa jonnekin papereihin tulevaisuuden varalle pikku merkintä, että tälle tapaukselle ei saa tehdä mitään sterilisaation peruutusta.
En ymmärrä hoitohenkilökuntaa ollenkaan tässä tapauksessa. Luulisi että oikein ilomielin suosittelisivat sitä kyseiselle perheelle ja veisivät mielellään asiaa eteenpäin, vaikka alle 30 ovatkin. Silloin jos äidillä on 5 lasta, 1 huostaanotettu ja rahaa haetaan jatkuvasti sossusta (mikä näillä ihmisillä tiedossa) niin sterilisaatio pitäisi määrätä vaikka pakollisena!
ja siis tässä tapauksessa äiti sen itse otti puheeksi ja haluaisi sen.
Terveydenhuollossa ja sossussa siis paljon vikaa?!
Eikös sitten tatuoinnitkin pitäisi kieltää ja säädellä lailla kun niitäkin suuri osa katuu myöhemmin ja ovat lopullisia?
Lasten tekeminenkin on lopullista. Vaadin siihenkin vähintään kolmenkymmen vuoden ikää. Varsinkin nuorempi voi katua päätöstään!!11!!
ja siis tässä tapauksessa äiti sen itse otti puheeksi ja haluaisi sen.
Ovat kai vain leikiteleet ajatuksella. Lapsia ei pitäisi koko ajan tulla, mutta kumpikaan vanhemmista ei todellisuudessa halunnut sterilisaatiota. Nainenhan vaati että mies ottaa sen, mies ei itselleen sitä halunnut.
maksamaan itse. Sterilisaatiot ja niiden purut taas oletetaan yhteiskunnan maksavan.
niiden elatuksen ja huostaanotot maksaa yhteiskunta
Tatuioinnit ja niiden poistot sentään joutuu jokainenmaksamaan itse. Sterilisaatiot ja niiden purut taas oletetaan yhteiskunnan maksavan.
ikää yli 30v. Lääkäri kieltäytyi kirjoittamasta lähetettä vedoten siihen, että puolisollani ei ollut biologisia lapsia.
Sterilisaation saa jos lakipykälät täyttyy, 30 vuotta tai kolme lasta. Se lukee laissa, ei sitä lääkäri päätä! Jos kieltäytyy kirjoittamasta lähetettä, se on virkavirhe ja ilmoitettava eteenpäin. Siihen on jokaisella oikeus.
Sterilisaation saa jos lakipykälät täyttyy, 30 vuotta tai kolme lasta. Se lukee laissa, ei sitä lääkäri päätä! Jos kieltäytyy kirjoittamasta lähetettä, se on virkavirhe ja ilmoitettava eteenpäin. Siihen on jokaisella oikeus.
Näinhän se on, laki sanoo miten toimitaan, ei lääkäri. Virkavirhe jos ei kirjoita lähetettä, yhteys potilasasiamieheen tai johtavaan lääkäriin.
Hän ei halua itse sitä koska haluaa vielä myöhemmin lisää lapsia.
ja kyllä siellä niitä kierukoita laitettiin "terv.aseman pussista" sellaisille tarvitsijoille kuin esim. tämä kyseinen äiti...
Mun on pakko tähän nyt ite vastata. :D kävin 2010 ennenkuin aloin odottaa ekaa tyttööni lääkärillä jos toisellakin. Sanoin, että en halua enää yhtään enempää lapsia. Alex oli siihen aikaa todella vaativa ja valitin, että jos vielä kerrankin raskaudun psyykkeeni hajoaa lopullisesti.
Lääkärit totes, että pistä poika päiväkotiin ja hanki vaikka kierukka, mut älä nyt noin nuorena sterilisaatioon mene. No onneks en saanu. Muuten ei olis ihania tyttöjä
Mun on pakko tähän nyt ite vastata. :D kävin 2010 ennenkuin aloin odottaa ekaa tyttööni lääkärillä jos toisellakin. Sanoin, että en halua enää yhtään enempää lapsia. Alex oli siihen aikaa todella vaativa ja valitin, että jos vielä kerrankin raskaudun psyykkeeni hajoaa lopullisesti.
Lääkärit totes, että pistä poika päiväkotiin ja hanki vaikka kierukka, mut älä nyt noin nuorena sterilisaatioon mene. No onneks en saanu. Muuten ei olis ihania tyttöjä
etkä lisääntyisi muiden kustannuksella kuin kaniini.
sitä ei tarvinnut heti itse ostaa vaan laitettiin tk:n varastoista. Lähtiessä annettiin resepti, että hae tällä apteekista uusi tilalle ja tuo tänne. Ei ollut mitään aikaa kuinka nopeasti se pitää tuoda ja vein sitten jonkun viikon päästä kun olin ostanut uuden. Olisiko kukaan edes huomannut vaikken olisi vienyt?
mutta TODELLA suuri osa sterilisaation teettäneistä katuu myöhmemmin. Sen takia sitä ei mielellään tehdä kovin nuorille. 26-vuotiaalla on n 20 vuotta (!) aikaa muuttaa mielensä.