Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te keiden mielestä kivihelvetissä (kerrostalo) on ihan parasta

Vierailija
02.11.2012 |

Eikö teitä koskaan harmita tai tee kateellista fiilistä, että ette voi lämmittää omaa saunaa puilla tai laittaa takkaan tulta jonka hiilloksella käristää makkarat?

Ilmeisesti kehäykkösen sisällä asuvat eivät todella ymmärrä mistä jäävät paitsi.

Eikö kukaan teistä kaipaa tunnelmaa jota vain omakoti(talo) tuo?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen vain kaupungin, kotini,jota rakastan. Meillä muuten on kakluuni kamalassa kerrostalossa. Saunomisesta en ole koskaan pitänyt, en todellakaan haluaisi kotiini saunaa, joka sitten toimisi varastona ylimääräiselle roinalle. Saan saunomisesta aivan tarpeekseni mökillä, sielläkin sen sietää vain järven ja uimisen avulla (ja koska muuta peseytymismahdollisuutta ei ole).

Vierailija
62/76 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienestä kaupungista kotoisin ja asunut lapsuuteni ja nuoruuteni omakotitalossa.

Joten toisin kuin ilmeisesti ap, minulla ON kokemusta molemmista asumismuodoista.

Nautin kaupungissa (asun Helsingissä) siitä, että palvelut ovat kävelymatkan päässä. Omaa autoa ei tarvita, julkiset kulkuneuvot kulkevat vierestä. On harrastuksia lapsille, hyvät koulut, kulttuuritarjontaa, urheilutarjontaa, kauppoja ihan hurjasti, ja LÄHELLÄ. Kun minä haluan leffaan, kävelen tuonne 200 metrin päähän, kuinka sinä ap?

Toinen tärkeä etu on lyhyt työmatkat. Varsinkin lasten ollessa pieniä se on tärkeä asia: hoitopäiviä ei halua venyttää 1-2 tunnilla pelkkien työmatkojen takia.

Kolmas etu on vaivattomuus. Sauna lämpiää napinpainalluksella. Grillaamaan pääsee pihalle grillikatokseen taloyhtiön grillille, se onkin hieno vekotin, ihan tuliterä muurattu hiiligrilli, jota meillä tuskin olisi itsellä ollut varaa ostaakaan. Mutta EI tarvitse jyystää nurmikkoa viikottain, ei luoda lumia, ei hiekottaa, ei hoitaa istutuksia. Ei tehdä kunnosspitotöitä talolle. Ei lämmittää, ei huolehtia polttopuista.

Neljäs etu ovat naapurit. Joo, ne voivat olla huonolla tuurilla myös riesa, mutta hyvällä tuurilla oiva tukiverkko. Minullakin on tässä rapussa hyviä tuttavia, joilta voi pyytää lastenhoitoapua (yya-periaatteella mennään). Kukkienkasteluapua, ymsyms.

No joo, on hieno juttu, että ap viihtyy muualla kuin täällä. Ei se näille asuntojen hinnoille olisikaan hyväksi, että kaikki rakastaisivat asua kaupunkikeskustoissa ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni ajattelee todella itsekkäästi eikä sitä mitä lapset voisivat haluta. Jos mammaa ei kiinnosta makkara, sauna ja oma piha niin se ei vielä tarkoita etteikö eläväinen lapsi siitä nauttisi. Katos kun kakruille ei ole elämän napa se, että pääsee kahvilaan tai Stockalle.

Vierailija
64/76 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni ajattelee todella itsekkäästi eikä sitä mitä lapset voisivat haluta. Jos mammaa ei kiinnosta makkara, sauna ja oma piha niin se ei vielä tarkoita etteikö eläväinen lapsi siitä nauttisi. Katos kun kakruille ei ole elämän napa se, että pääsee kahvilaan tai Stockalle.

Pienempänä jaksoi olla mökilläkin, mutta jo vuosia on enemmän kiinnostaneet kaupunki ja kaverit. Ja Stadissahan tuo pyörii, tosin enemmän Kampissa kuin Stockalla. Kahviloissa käy paljon.

Vierailija
65/76 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viihtyisässä kerrostalossa. Pidin siitä yllättävän paljon. Pihalla oli lähes aina seuraa. Lumityöt tehtyinä. Posti kannettiin sisälle asti. Junalle ja kauppaan oli 300 m. Kun hella hajosi, vuokraisäntä toi samantien uuden tilalle. Laiskan ihmisen unelma tosiaan.

Kaipasin kyllä pihaa ja omaa puusaunaa kovasti. Viihdyn paremmin ok-talossa mutta ymmärrän täysin kerrostalon viehätyksen etenkin jos kaikki kuntosalista alkaen on vieressä. Täältä ok-talosta kuljen kuntoilemaankin autolla.

Vierailija
66/76 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkö tiedät paremmin, mitä muiden lapset kaipaavat? Itse ainakin olen lapsena asunut molemmissa ja ehdottomasti pidin enemmän kerrostalosta. Kaverit lähellä, kaikki palvelut ja liikenneyhteydet lähempänä (vaikka se omakotitalokin on ihan kaupungissa), koulu kulman takana jne. Grillatakin voi useimpien kerrostaloyhtiöiden pihassa, se onkin mieletöntä yhteisöllisyttä kesäisin. Omakotitaloon en koskaan oikein kotiutunut.

Oma lapseni ei vielä osaa sanoa, mitä haluaisi, mutta oletkos itse koskaan ajatellut, että aika ison osan lapsen toiveista sanelee ainakin alitajuisesti vanhempi.

Ja vielä: missä perheessä lapset sanelevat asumismuodon ja vanhemmat tottelevat sokeasti? Mahtaa tulla mukavia aikuisia sellaisista lapsista. Useimmille lapsille kuitenkin se, mitä kodin seinien sisällä on, on tärkeämpää kuin ne ulkoiset puitteet. Ellei sitten vanhempi ole jo opettanut, että ulkoiset puitteet määrittävät ihmisen arvon...

Vierailija
67/76 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä omakotitalon tunnelmaa on tullut elettyä koko lapsuus ja nuoruus.

Ei kiitos minulle enää sitä h*******ä.

Minä nautin oman kotini tunnelmasta ja kaupungin tunnelmasta :)

Kaikki eivät nauti samoista asioista kuin sinä ap.

Vierailija
68/76 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kadehdin joskus niitä joilla on nuo mainitsemasi asiat (paitsi makkara; yäk). Kaipaan joskus myös lisäneliöitä, isoa kellaria, keittiötä johon mahruu kaikki kodinkoneet jne.

Se on kuitenkin se hinta jonka saan maksaa siitä, että saan elellä omilla kotiunurkillani. Minua pelottaisi asua omakotitalossa johon kuka tahansa voisi murtautua rikkomalla ikkunan ja jossa ei olisi seinänaaputeita turvana.

Mitä tulee ap:n mainitsemaan maalaistunnelmaan saan sitä ihan tarpeeksi mökillä. Nyt sateessa ja kylmässä en todellakaan tahtoisi maalaistalon pimeään synkkyyteen.

Vierailija
69/76 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkösauna on asunnossa ja makkara lämpiää sähköhellan uunissa.

Voimme käydä myös appivanhemppien luona kylässä maalla.

Koska kehäkolmosen sisäpuolella ok-talot on nin kammottavan kalliita niin totean vain: happamia nuo pihlajamarjat.

Kehän ulkopuolelle taas en muuta. Haluan säilyttää mahdollisuuden käydä laadukkaassa ravintolassa silloin tällöin ja päästä niistä kohtuuhinnalla kotiin ilman että tarvii pelätä polliiseja jotka kyttäävät pusikoissa alkometrien kanssa.

Vierailija
70/76 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kerrostaloasunnossa takka ja pihalla voi grillata makkaraa, mutta kaipaamme näitä juttuja niin vähän, että hormi on rapistunut käytön puutteessa.

Vierailija
71/76 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo on yöks.

Vierailija
72/76 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrostaloasuntomme on remontissa.

Ollaan asuttu täällä puoli vuotta. Meillä on täällä puulämmitteinen sauna, joka lämpiää myös sähköllä ja sen lisäksi meillä on takka.

Takkaa on käytetty kerran. Poltimme siinä pahvisia muuttolaatikoita, kun muutimme tänne. Puulämmitteistä saunaa kokeiltiin viime jouluna. Hirveä vaiva, ei kokeiltu toiste. PItää olla vahtimassa ja lisäämässä puita. Sähköllä niin helppoa.

Mökki on erikseen ja tunnelmoidaan siellä.

Vierailija
73/76 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen maalla vs. kaupungissa väittely tästä tuli? Minulle okt. on ainoa oikea asumismuoto. Kokemusta on runsaasti myös kerrostaloista. Mutta minun taloni onkin kaupungissa 200m kaupasta, kirjastosta, päiväkodista ja koulusta. Jumppaan on vain 100m. Tonttia on yli 1000 neliötä. Stockalle hurautan reilussa vartissa ja julkisilla sinne pääsee puolessa tunnissa. Eli omakotitaloasumisen ei tarvitse sulkea pois palvelujen saatavuutta. En ole siis ap.

Vierailija
74/76 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos haluan sytytellä takkaa tms. lähden mökille.

Vierailija
75/76 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveisin nimimerkki liian laiska lämmittämään jotain helvetin puusaunaa. :D

Vierailija
76/76 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kakluuni helsinkiläisessä kerrostalokämpässämme. Saunaa ei ole, ei edes sähköistä, mutta kesämökille puusaunomaan meren rantaan ajaa 40 minuutissa.

Voisin asua Helsingissä jossain Linnunlaulun huviloistakin, ei asumismuodolla niin väliä - asunnon sijainnilla kylläkin.