Te keiden mielestä kivihelvetissä (kerrostalo) on ihan parasta
Eikö teitä koskaan harmita tai tee kateellista fiilistä, että ette voi lämmittää omaa saunaa puilla tai laittaa takkaan tulta jonka hiilloksella käristää makkarat?
Ilmeisesti kehäykkösen sisällä asuvat eivät todella ymmärrä mistä jäävät paitsi.
Eikö kukaan teistä kaipaa tunnelmaa jota vain omakoti(talo) tuo?
Kommentit (76)
moni ajattelee todella itsekkäästi eikä sitä mitä lapset voisivat haluta. Jos mammaa ei kiinnosta makkara, sauna ja oma piha niin se ei vielä tarkoita etteikö eläväinen lapsi siitä nauttisi. Katos kun kakruille ei ole elämän napa se, että pääsee kahvilaan tai Stockalle.
ja niitä tässä kerrostalolähiössä riittää. Aina löytyy kavereita kesällä pihaleikkeihin: kirkkikseen jne. Aina löytyy kaveri lähitaloista. Tuskinpa lapseni olisivat onnellisempia omakotitalossa. Itse asuin lapsuuteni omakotitalossa, tiiviissä omakotiyhteisössä. Siellä oli myös paljon kavereita. Omissa pihoissa emme leikkineet, vaan yhteisillä leikkipaikoilla ja kiipeilimme puissa yms. Eli ihan sama olisiko asuinpaikka ollut kerrostalo, rivitalo vai omakotitalo: kunhan vaan oli kavereita lähellä.
mutta myös kerrostaloissa on takkoja. Harvemmin, mutta on kuitenkin.
Ja tää omakotitaloasuja napsauttaa ihan mielellään sen saunan nappulasta lämpiämään niin ei tartte tuslata puiden kanssa.
Mutta sen verran kyllä ymmärrän että on niitä kerrostalossa asujia muuallakin.
Ihan ihme provo. Ja miksei kerrostaloasujilla voi olla mökkiä jossa takat sun muut..Olet aika lyhytkatseinen.
Ja itse asun tätänykyä omakotitalossa, jossa ei kylläkään takkaa ole.
niin paljon kuin huvittaa, jos sattuu huvittamaan :)
Kesäisin viihdytäänkin hyvin mökillä, ja muutaman kerran syksyllä käydään, mutta ah nää talvet on niin ihana asua kerrostalossa!
Piha on aurattu ja hiekotettu aina "kuin itsestään" ja lämmintä tulee kun vaan vääntää patterin termostaattia isommalle :)
Meillä on mökki maalla, siellä saa tuota iloa tarpeeksi kesäisin. Nykyisessä rivariasunnossa on pihaa aivan liikaa ja talvella muutakin vaivaa.
makkarat voi paistaa uunissa tai pannulla ja sähkösauna on ihan riittävän hyvä.
Kerrostalossa on oikein kiva ja huoleton asua. Ok talo asujat eivät raukat tiedä mistä jäävät paitsi. ;-)
Kun pitää niin kiihkeästi puolustella niitä ja hyökätä muita vastaan.
Tuollaisista asioista en ole kateellinen. Olen kotoisin maalta ja vietämme paljon lomia ja viikonloppuja lapsuudenkodissani. En käy saunassa sielläkään juuri koskaan emmekä paista makkaraa takassa, vaikka se olisi mahdollista. Minä en rehellisesti sanoen ole yhtään omakotitaloihminen.
makkarat voi paistaa uunissa tai pannulla ja sähkösauna on ihan riittävän hyvä. Kerrostalossa on oikein kiva ja huoleton asua. Ok talo asujat eivät raukat tiedä mistä jäävät paitsi. ;-)
ja läppäriin voi ladata fireplace-simulaattorin. Lapsille sit näyttää, että tuolta sen pitäisi näyttää kun saa lämmitellä takan ääressä ja paistella makkaraa :D
Kun taloyhtiö on sen verran iso, että ei pakolla joudu hallitukseen eikä muihin hommiin, niin mitään ei tarvitse itse tehdä. Sen kun vaan asuu ja maksaa yhtiövastikkeen, niin kaikki hoituu! :)
Eikö teitä koskaan harmita tai tee kateellista fiilistä, että ette voi lämmittää omaa saunaa puilla tai laittaa takkaan tulta jonka hiilloksella käristää makkarat? Ilmeisesti kehäykkösen sisällä asuvat eivät todella ymmärrä mistä jäävät paitsi. Eikö kukaan teistä kaipaa tunnelmaa jota vain omakoti(talo) tuo?
Pikkuinen punainen mummonmökki sireenipensaan alla. Kakluuni, pieni navetta, aitta, sauna, perunamaa, marjapuskat. Voin milloin tahansa mennä sinne ja kuunnella pimeässä hiljaisuudessa lepakoiden suhahtelua ja nauttia kesästä. Mutta kun on talvi ja kurja sää, nautin täysillä siitä että koulu on 300 metrin päässä, työpaikkaan muutama minuutti autolla auratuilla ja suolatuilla teillä, iso kauppakeskus vieressä ja valot. Ulkona voi olla olla illallakin kun siellä näkee, lapset voivat pulkkailla ja hiihtää ja mennä uimahalliin kävellen. Ja huoltoyhtiö auraa pihan ja parkkipaikan.
No en kyllä ole kateellinen. Tämähän on valinta. Asuin aiemmin omakotitalossa ja eivätpä ne lumityöt, lämmittämiset, ajoittaiset korjaushommat ja muut aiheuta mitään ikäväntunteita. Sitä paitsi itselleni asunnossani tärkeintä on sijainti. Täällä Töölössä teatterit, elokuvateatterit, ravintolat, taide-elämykset, meri ja ihmiset ovat lähellä. Viihdyn näin paljon paremmin kuin aiemmassa elämässäni, missä koti sitoi todella paljon aikaa, eikä esim. ulkomaille voinut lähteä talvella pitkäksi aikaa ihan tuosta vain. Tämä on huoletonta, joten jää aikaa muullekin, kuin koti-elämälle. Varmaan monella omakotiasujalla riittää aikaa ja he viihtyvät omassa talossaan, mutta minulle riittää taloyhtiön kattosauna terassilla ja kaverin kerrostaloasunnon takka kun tiedän, mitä saan vastineeksi. Joten kyllä, tiedän mistä jään paitsi, mutta vaihtokauppa on harkittu.
Miksi pitäisi olla kateellinen toisten valinnoista? Sinulla on nuo hyvät puolet, että voit lämmittää saunaa puilla ja käristää makkaraa.
Me voimme, tai joudumme mökillä lämmittämään saunan puilla. Ei tuo minkäänlaista nautintoa. Mökillä voimme myös paistella makkaraa takassa. pari kertaa kesässä ehkä teemme ja usein nekin makkarat jäävät syömättä.
Itse ihmettelen, että miksi joku viitsii nykypäivänä asua jossakin työhelvetissä. Itse täytyy olla vastuussa lämmityksestä, rempoista (putket ym), sähkö reistailee helpommin maalla, lumityöt, hiekoitus, puutarhahommat, helpompi uhka ryöstöille ja varkauksille, palvelut kaukana
Eikö ap:ta koskaan harmita tai tee kateellista fiilistä esim. että kuinka paljon sinulla menee aikaa hukkaan pelkästään lumitöihin? Sillä ajalla lukisi mukavasti kirjaa, paistelisi makkaraa talonyhtiön grillissä, peuhaisi siellä lumessa lasten kanssa, kävisi elokuvissa jne.
Ole ap tyytyväisnen valintaasi, jos sinut tekee saunan puilla lämmittäminen onnelliseksi. Älä kuitenkaan yleistä, että kaikki muut haluaisivat samaa.
Minulla oli nuorena nostalginen haave punaisesta tuvasta ja perunamaasta. Tiedä mistä citysinkku semmoisen haaveen saikin, mutta saatuani opintojen jälkeen vakituisen työpaikan, toteutin haaveeni ja ostin 1950-luvun puutöllin isolla tontilla. Eka vuosi meni hyvin, tuntui rentouttavalta tehdä aivotyön vastapainoksi puutarhahommia, hakata klapeja ja polttaa takkaa, kolata lunta pihasta. Hiljaisuus tuntui aina Kehä 1 sisäpuolella asuneesta ihmeelliseltä ja rauhoittavalta, se ettei autojen huminaa kuulunut missään ja että taivaalla näkyi valosaasteen puuttuessa paljon tähtiä.
Mutta mutta. Vähitellen alkoi varjopuolet voittaa hyvät puolet. Työmatkani oli pitkä ja kulki osan pieniä maaseututeitä, joita ei useinkaan aurattu niin aikaisin kuin minun olisi pitänyt päästä töihin. Tuli erittäin kylmä talvi ja minun taloni ainoa lämmitys oli varaava takka, jota en työssäkäyvänä ehtinyt polttaa päivässä riittävän montaa kertaa että olisi saanut sisätiloja 10 astetta lämpimämmäksi. Hiiret ja rotat tulivat syksyllä sisään ja niitä vastaan piti taistella. Katto vuosi ja vaati kalliin remontin. Keväällä rätkähti makuuhuoneen ikkuna halki, kun roudan sulaessa perustukset mylläsivät niin että vääntövoima kävi liian isoksi. Pimeys ja yksinäisyys ahdisti, ja aloin kaivata myös yöelämää ja kulttuuririentoja, mutta minne sieltä korvesta lähdet muuta kuin omalla autolla.
3 vuotta asuin siellä töllissäni ja palasin takaisin Kehä 1 sisäpuolelle. Nyt nautin ihan täysillä siitä että mun ei tarvi tehdä varsinaisen työpäivän lisäksi toista työpäivää kotona, että kadut on aurattuja aamulla jos yöllä on satanut lunta, ja että pääsen edullisella taksimatkalla keskustaan kun haluan. Ihmisiäkin on ihan kiva nähdä ympärillään kun sinkku on, ettei ihan erakoidu. Ja oikeastaan se kaupungin ainainen autojen huminakin on ihan kotoisaa.
Minusta on ihanaa katsoa illunoista (4krs) ja nähdä muita talosja ja elämää. nautin siitä , että jokapaikkaan on lyhyt matka. Käyn jumpassa 3-4 krt viikossa , kuntokeskus on 200m päässä ja siellä käyn aina saunassa.
Meillä on vanha kerrostalo ja on takka . Emme kyllä käytä sitä kuin kynttilöiden polttamiseen.
En kaipaa edes mökkiä. Minulle täekeintä on meri lähellä ja kaupunkimainen ympäristö. Jossain pellonreunassa maalla ahdistuisin. En haluiaisi ostaa autoa ja käyttää aikaa matkoihin.
takkaa ole Itse kaipaan takkaa, MUTTA, tiesitkö että puiden polttaminen takassa lisää huimasta ilman pienhiukkaspitoisuutta, että ei ole ympäristöystävällinen teko näinä aikoina kun muutenkin ilmasto on kovilla.
tuo on juuri sitä laiskojen läpinää. Jos kaikki vain istuisivat sohvalla lukemassa kirjaa tai AV-ta niin kohta kukaan ei osaa enää mitään ja ihmiset kuihtuu pois. Maalaisjärki ja osaaminen kuolee. Lapset eivät opi alkeellisimpia luontoon ja selviytymiseen liittyviä asioita kun ainoa hommat on kouluun kävely ja pleikkarilla pelaaminen.
Maalla sentään kakarat voi laittaa puuhommiin yms. jotta nekin tajuaa että kaikki ei tule ilmaiseksi kuin manulle päivällinen.
Miksi pitäisi olla kateellinen toisten valinnoista? Sinulla on nuo hyvät puolet, että voit lämmittää saunaa puilla ja käristää makkaraa. Me voimme, tai joudumme mökillä lämmittämään saunan puilla. Ei tuo minkäänlaista nautintoa. Mökillä voimme myös paistella makkaraa takassa. pari kertaa kesässä ehkä teemme ja usein nekin makkarat jäävät syömättä. Itse ihmettelen, että miksi joku viitsii nykypäivänä asua jossakin työhelvetissä. Itse täytyy olla vastuussa lämmityksestä, rempoista (putket ym), sähkö reistailee helpommin maalla, lumityöt, hiekoitus, puutarhahommat, helpompi uhka ryöstöille ja varkauksille, palvelut kaukana Eikö ap:ta koskaan harmita tai tee kateellista fiilistä esim. että kuinka paljon sinulla menee aikaa hukkaan pelkästään lumitöihin? Sillä ajalla lukisi mukavasti kirjaa, paistelisi makkaraa talonyhtiön grillissä, peuhaisi siellä lumessa lasten kanssa, kävisi elokuvissa jne. Ole ap tyytyväisnen valintaasi, jos sinut tekee saunan puilla lämmittäminen onnelliseksi. Älä kuitenkaan yleistä, että kaikki muut haluaisivat samaa.
tuo on juuri sitä laiskojen läpinää. Jos kaikki vain istuisivat sohvalla lukemassa kirjaa tai AV-ta niin kohta kukaan ei osaa enää mitään ja ihmiset kuihtuu pois. Maalaisjärki ja osaaminen kuolee. Lapset eivät opi alkeellisimpia luontoon ja selviytymiseen liittyviä asioita kun ainoa hommat on kouluun kävely ja pleikkarilla pelaaminen.
Maalla sentään kakarat voi laittaa puuhommiin yms. jotta nekin tajuaa että kaikki ei tule ilmaiseksi kuin manulle päivällinen.Miksi pitäisi olla kateellinen toisten valinnoista? Sinulla on nuo hyvät puolet, että voit lämmittää saunaa puilla ja käristää makkaraa. Me voimme, tai joudumme mökillä lämmittämään saunan puilla. Ei tuo minkäänlaista nautintoa. Mökillä voimme myös paistella makkaraa takassa. pari kertaa kesässä ehkä teemme ja usein nekin makkarat jäävät syömättä. Itse ihmettelen, että miksi joku viitsii nykypäivänä asua jossakin työhelvetissä. Itse täytyy olla vastuussa lämmityksestä, rempoista (putket ym), sähkö reistailee helpommin maalla, lumityöt, hiekoitus, puutarhahommat, helpompi uhka ryöstöille ja varkauksille, palvelut kaukana Eikö ap:ta koskaan harmita tai tee kateellista fiilistä esim. että kuinka paljon sinulla menee aikaa hukkaan pelkästään lumitöihin? Sillä ajalla lukisi mukavasti kirjaa, paistelisi makkaraa talonyhtiön grillissä, peuhaisi siellä lumessa lasten kanssa, kävisi elokuvissa jne. Ole ap tyytyväisnen valintaasi, jos sinut tekee saunan puilla lämmittäminen onnelliseksi. Älä kuitenkaan yleistä, että kaikki muut haluaisivat samaa.
On muuten ekologisempaa asua kerrostalossa. Ok taloihin voisi laittaa epäekologisuusveron.
tuo on juuri sitä laiskojen läpinää. Jos kaikki vain istuisivat sohvalla lukemassa kirjaa tai AV-ta niin kohta kukaan ei osaa enää mitään ja ihmiset kuihtuu pois. Maalaisjärki ja osaaminen kuolee. Lapset eivät opi alkeellisimpia luontoon ja selviytymiseen liittyviä asioita kun ainoa hommat on kouluun kävely ja pleikkarilla pelaaminen. Maalla sentään kakarat voi laittaa puuhommiin yms. jotta nekin tajuaa että kaikki ei tule ilmaiseksi kuin manulle päivällinen.
Miksi pitäisi olla kateellinen toisten valinnoista? Sinulla on nuo hyvät puolet, että voit lämmittää saunaa puilla ja käristää makkaraa. Me voimme, tai joudumme mökillä lämmittämään saunan puilla. Ei tuo minkäänlaista nautintoa. Mökillä voimme myös paistella makkaraa takassa. pari kertaa kesässä ehkä teemme ja usein nekin makkarat jäävät syömättä. Itse ihmettelen, että miksi joku viitsii nykypäivänä asua jossakin työhelvetissä. Itse täytyy olla vastuussa lämmityksestä, rempoista (putket ym), sähkö reistailee helpommin maalla, lumityöt, hiekoitus, puutarhahommat, helpompi uhka ryöstöille ja varkauksille, palvelut kaukana Eikö ap:ta koskaan harmita tai tee kateellista fiilistä esim. että kuinka paljon sinulla menee aikaa hukkaan pelkästään lumitöihin? Sillä ajalla lukisi mukavasti kirjaa, paistelisi makkaraa talonyhtiön grillissä, peuhaisi siellä lumessa lasten kanssa, kävisi elokuvissa jne. Ole ap tyytyväisnen valintaasi, jos sinut tekee saunan puilla lämmittäminen onnelliseksi. Älä kuitenkaan yleistä, että kaikki muut haluaisivat samaa.
meilläpäin monet esim kalastaa ja sienestää eikä todellakaan jumita siellä omalla parvekkellaan tai sohvalla. Meillä on kesämökki jossa tehdään vaikka mitä töitä ja lapsi oppii rakentamista, pihan kunnostamista ja vaikkapa ulkovessan tyhjentämistä. Lisäksi omistamme yli 100 hehtaaria metsää ja peltoa joten ymmärrämme jotain luonnosta, metsän omistamisesta ja viljelystä. Jos haluat pitää meitä vajakkeina niin ihan vapaasti, itse tiedämme kuitenkin että osaamme monia asioita joita omakotiasujat eivät joudu hoitamaan koskaan.
Vai oliko tämä joku kilpailu?