Autokoulu, toinen ajotunti
Elikkäs huomenna olis toinen ajotunti kyseessä!
Ensimmäinen ajotuntini oli päälle viikko sitten ja tuntuu etten muista mitään!
Sinne ajotunnillehan mennään kyllä oppimaan eikä periaatteessa tarviskaan osata sen tunnin asioita mutta kuinka noloa on jos ei vielä oikein handlaa niitä ekan tunnin juttujakaan jotka pysähtyminen ja liikkeelle lähtö. Open mielestä meni ilmeisen hyvin koska laittoi sillä ekalla tunnilla jo liikenteeseen ja Lahdessa kun olen niin vielä ajamaan niin kutsuttua "Euroopan vaikeinta risteystä" mikä siinä linkku pysäkin vieressä nyt on. Oli hieman noloa minusta kun ajoin sellasta 30 melkein koko ajan vaikka kyltit näyttää 40.. Kertaakaan en meinannut minnekään kyllä edes törmätä enkä mitään mistä kyllä olen ylpeä.
Pointtini..
Liikkeelle lähtö oli että "kytkin ja jarru pohjassa, käännetään avaimesta starttiin ja auto hurahtaa käytiin. Sitten jarru pois, kytkin ns "puoleen väliin" ja vähän kaasua." Näin muistaisin, mutta mitenkäs on vaihdekepin käyttö tässä asiassa sitten? Onko ensin siis ykkösessä ja kun vähän aikaa on rullattu eteenpäin niin kakkoseen. Vai olenko ihan hakoteillä?
No sitten pysähtyminen, "kaasu pois, kytkin pohjaan ja jarrua jos tarttee." No entä vaihdekepin käyttö tässä? Laitetaanko takas sinne ykköseen?
Olen pitänyt itseäni hyvänä ja nopeana oppijana mutta nyt tuntuu että olen ihan uuno näissä kytkimien ja vaihdekeppien käytössä.. (Muistanhan nyt oikein että kytkin pitää olla pohjassa kun vaihteita vaihtaa?)
Kommentit (5)
Kai ne siellä koulussa opettaa niin ei tartte täällä kysellä.
Eikä ole noloa jos sanot et oot epävarma. Toinen tunti sanoit että on kyseessä, ei sillon mitään täydellisesti tarvitse osata. Vielä.
vaikka sanoisit opelle, ettet oikein muista. Ekoilla ajokerroilla on niin hermostunut, ettei kaikki voi jäädä mieleen. Sitä paitsi, se ope ihan varmasti aloittaa tyyliin "ja ekana se kytkin ja jarru ja vaihde vapaalle..." Eli kertoo sulle mitä tehdään, ei odota että osaat jo kaiken.
Ja pohdintaasi: kuulosti siltä, että muistat kyllä miten se auto lähtee liikkeelle. Ihan oikealta kuulosti. Kun pysähdytään, niin kytkin pohjaan (auto sammuu ja kenguruhyppää, jos vaihde päällä ja kytkin ei pohjassa) ja jarruttelet. Vaide jätetään siihen missä se sattuu olemaan, ei palauteta ykköselle.
No sitten pysähtyminen, "kaasu pois, kytkin pohjaan ja jarrua jos tarttee."
Vauhti hidastuu aika hitaasti, jos lähdet rullaamaan kytkin pohjassa (kaasu ylös, kytkin pohjaan), eli joudut varmuudella jarruttamaan.
Jos taas vain nostat jalan kaasulta ilman että painat kytkintä, vauhti hidastuu nopeammin (= moottorijarrutus). Vasemman jalan on silti oltava valmiina painamaan se kytkin pohjaan tarvittaessa, samoin oikealla jalalla jarruvalmius. Usein saatan itse hiljennellä pelkällä jarrulla (ilman kytkintä) jos tarvis ja painaa kytkimen pohjaan vasta hiljaisemmassa vauhdissa.
mutta nämä on asioita, joita sinun ei tarvitse vielä muistaa, tärkeintä on varmaan nyt saada ne jalat osumaan oikeille polkimille oikeaan aikaan. Eli tuo ensimmäinen sanomasi tekniikka, pitää vaan muistaa siis ettei se vauhti heti hidastu kytkin pohjassa.
Miksi liikkeelle lähtiessä pitää olla jarru pohjassa, jos et ole ylämäessä ja käsijarru ei ole päällä? Kytkin pohjaan, vaihde ykköselle ja sitten kaasua niin lähtee liikkeelle. Pianhan sen sitten saa vaihtaa kakkoselle, kyllä sen kuulee moottoristakin.
Jos olet pysähtymässä niin voit antaa moottorin jarruttaa ja laittaa vaihteen vapaalle, tai sitten vaihtaa esim. kolmoselta kakkoselle tai suoraan vapaalle. Ja tietenkin jarruttaa polkimella jos on tarvis. Ei sen niin nuukaa ole, missä se vaihdekeppi on.
Nämä kaikki asiat oppii kyllä, älä stressaa turhaa. Sitä varten sulla on opettaja vieressä!
Miten oon urpo? Jos nyt ihan väärässä oon niin voiko kertoo että mikä menee metsään eikä vaan haukkua..
-ap