En ymmärrä.. miten mielenterveysongelmainen voi olla pitkäaikaistyötön?
eivätkö he kuulu sairaspäivärahalle? tai eläkkeelle?
Kommentit (7)
Esim. minulla nämä:
Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö
Paniikki häiriö
Krooninen masennus
Rajatilahäiriö
Kuka tahansa voi arvata, että olotila on kaukana normaalista ja tasapainoisesta. Käyn viikottain terapiassa ja sen lisäksi myös psykiatrisen sairaanhoitajan luona kahdesti kuussa. Olen siis ns. avohoidossa. Sairaspäivärahaa en saa, koska sitä saadakseen pitää tilassani tapahtua oleellinen muutos pahempaan- nykyään pysyn sen verran työkykyisenä, että saan kodin hoidettua jotenkin ja itseni menemään annetuille ajoille terapiaan + hoitsulle. Se riittää, etten kelpaa sairaspäivärahalle.
Koska en ole ollut sairaspäivärahalla, en voi hakea kuntoutustukea. Ja koska en voi sitä hakea, en saa tiettyjä palveluitakaan. Saan työmarkkinatukea, vaikken ole työmarkkinoiden käytettävissä. Tätä on jatkunut jo vuosia...olen työkkärin kuntoutuspuolen asiakas, vaikka en voi ottaa vastaan mitään osoituksia (niistä + opiskeluosoituksista on kielto kohdallani) ja niinpä käyn kahdesti vuodessa päivittämässä tilanteeni, jotta Kelan tuki juoksee.
Mäkin olen kuullut juttuja näistä tapauksista, joissa hoitavat lääkärit kirjoittavat lausunnon, ettei ole työkykyinen, jotta saisi työmarkkinatukea, koska kelan lääkärit torppaavat kuntoutustuen.
niin kauan kun hengittää ominavuin.
aika moni esim. jännittää kovasti puhelimella vieraalle ihmiselle soittamista ja työpaikkahaastatteluja. Siis niin paljon ettei tosiaan menemään niihin tai menee sanoissa sekaisin. Tämä ei ole niin vakava ongelma, että saisi hoitoa julkiselta puolelta, mutta aika tehokkaasti haittaa työnhakua.
Esim. minulla nämä:
Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö
Paniikki häiriö
Krooninen masennus
RajatilahäiriöKuka tahansa voi arvata, että olotila on kaukana normaalista ja tasapainoisesta. Käyn viikottain terapiassa ja sen lisäksi myös psykiatrisen sairaanhoitajan luona kahdesti kuussa. Olen siis ns. avohoidossa. Sairaspäivärahaa en saa, koska sitä saadakseen pitää tilassani tapahtua oleellinen muutos pahempaan- nykyään pysyn sen verran työkykyisenä, että saan kodin hoidettua jotenkin ja itseni menemään annetuille ajoille terapiaan + hoitsulle. Se riittää, etten kelpaa sairaspäivärahalle.
Koska en ole ollut sairaspäivärahalla, en voi hakea kuntoutustukea. Ja koska en voi sitä hakea, en saa tiettyjä palveluitakaan. Saan työmarkkinatukea, vaikken ole työmarkkinoiden käytettävissä. Tätä on jatkunut jo vuosia...olen työkkärin kuntoutuspuolen asiakas, vaikka en voi ottaa vastaan mitään osoituksia (niistä + opiskeluosoituksista on kielto kohdallani) ja niinpä käyn kahdesti vuodessa päivittämässä tilanteeni, jotta Kelan tuki juoksee.
Itselläni on diagnoosina samat, paitsi tuo rajatila ja olen kuntoutustuella. Mutta olen oikeasti niin pahasti masentunut, että en ole työkykyinen. Juuri ja juuri jaksan itsestäni huolehta, tosin saatan monta päivää elää pelkällä kaurapuurolla, kun en jaksa mennä kauppaan.
Mutta veikkaan, että kyse ei ole siitä, mikä diagnoosi on, vaan siitä kuinka toimintakykyinen on.
että veisivät työkyvyn. Ja jos on työkykyinen, ei pääse sairaspäivärahalle eikä eläkkeelle.