Puhelin aina äänettömällä? Ov
Tiedättekö ihmisiä, jotka pitävät puhelinta kotonakin äänettömällä ihan viattomista syistä? Mieheni pitää, mikä vähän hämmentää minua. En kyllä epäile rinnakkaissuhdetta mutta voisikohan olla joku muu syy jota ei halua kertoa? Sanoo vaan ettei halua olla puhelimen orja.
Kommentit (76)
Niin, priorisointiahan tuo kännykän äänettömällä pitäminen on. Selvähän se. Minulle tärkeimpiä ihmisiä ovat oman perheeni jäsenet, eivät ystävät tai kaukaisemmat sukulaiset. Siksi priorisoin häiriötöntä yhdessäoloa perheen kesken, en jotain kaverin puhelinsoittoa. Noihin puheluihinkin vastaan kyllä saman illan aikana yleensä (hyvin poikkeuksellista, että en huomaisi samana iltana), ja se riittää mainiosti.
Ymmärrän, että joitain ärsyttää joutua odottamaan. Tämä hektinen maailma on mennyt siihen, että kaikkien pitäisi muka olla tavoitettavana joka hetki. MUN pitää saada MUN tärkeä viesti läpi NYT... Itsekästä tuokin on!
Olen sen verran vanha, kohta 50-vuotias, joten muistan lankapuhelinajan niin hyvin, että en jaksa ottaa itsekään pulttia, jos en tavoita ihmisiä heti.
-15-
Pidän äänettömällä, koska ahdistaa puhua puhelimessa. Joutuu aina psyykkaamaan itsensä puhelimeen. Värinät eivät ole päällä, koska akku kuluu todella nopeasti värinöiden kanssa ja kun puhelin on laturissa värinät eivät toimi.
Mun mielestä taas on itsekästä olettaa, että muiden pitäisi olla koko_ajan_tavoitettavissa juuri näitä omia viestejä varten.
Itsekin pidän puhelinta paljon äänettömällä ja vilkaisen kun muistan. Ei ole lapsia ja perhe/ sukulaiset/ ystävät soittelee usein sellaisia Missä menet, mitä kuuluu -puheluita, jotka ei todellakaan oo mitään kiireellisiä.
Mua taas ärsyttää suunnattomasti se, että pitäis olla jatkuvasti tavoitettavissa ja sama missä olet, niin vastataan puhelimeen. Mies puhuu jatkuvasti puhelimessa, esim. jos ruvetaan syömään, lähdetään yhdessä lenkille, mennään kaupungille jne. – koko ajan puhelin kourassa ja puhuu jonkun muun kanssa kuin minun. Toki hänellä tytär, joten sen vuoksi pidettävä puhelinta koko ajan päällä, mutta ne muut soittelut voisi kyllä soittaa sitten kun siihen on aikaa. Kiva esim. illallisella istua ja syödä yksin, kun toinen puhuu puhelimessa.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2012 klo 19:55"]
Tiedättekö ihmisiä, jotka pitävät puhelinta kotonakin äänettömällä ihan viattomista syistä? Mieheni pitää, mikä vähän hämmentää minua. En kyllä epäile rinnakkaissuhdetta mutta voisikohan olla joku muu syy jota ei halua kertoa? Sanoo vaan ettei halua olla puhelimen orja.
[/quote]
Minulla on käytännössä aina kun olen seurassa koska a) puhelin piippaa koko ajan b) vaikka en seurustele niin pyöritän useempaa tyttöä kerralla. Ei tee hyvää vaikutelmaa tytöille.
_mies-
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 10:38"]
Ymmärrän, että joitain ärsyttää joutua odottamaan. Tämä hektinen maailma on mennyt siihen, että kaikkien pitäisi muka olla tavoitettavana joka hetki. MUN pitää saada MUN tärkeä viesti läpi NYT... Itsekästä tuokin on!
[/quote]
Niin, mutta sitten sen toisen pitää olla tavoiteltavissa juuri silloin, kun SINÄ suvaitset soittaa takaisinpäin! Ei tunnu ihan reilulta noinkaan.
Itse olen sitä mieltä että kenenkään ei tarvitse olla koko ajan tavoitettavissa, puhelimen siis saa laittaa äänettömälle tai vaikka kiinnikin välillä, mutta jos haluaa pitää yllä normaalia sosiaalista kanssakäymistä on kohteliasta kuitenkin olla joskus tavoitettavissa, tai ottaa sitten sen roolin että toimii itse aina yhteydenottajana, ettei toisten tarvitse jatkuvasti soitella turhaan. Ei lankapuhelinaikanakaan vedetty puhelinta jatkuvasti irti seinästä vaan kyllä siihen vastattiin kun kotona oltiin.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 10:13"]Minulla on pari sellaista kaveria, jotka pitävät äänettömällä puhelinta, eivätkä myöskään ilmeisesti värinää päällä koska hyvin harvoin vastaavat, kun soitan (ja juu, ei ole kiinni siitä etteivät haluaisi puhua minun kanssani).
Soittelevat sitten kyllä takaisin, toinen nopeastikin, toinen viiveellä, mutta silloin saatankin itse olla huonossa paikassa tai en juuri kuule puhelimen soimista (auton ratissa, palaverissa, bussissa jossa on paljon melua ym). Käytännössä siis usein menee siten, että soitellaan neljä-viisikin kertaa edestakaisin ennenkuin saadaan toinen luurin päähän. Toki siis "vikaa" on minussakin kun en aina pysty vastaamaan, mutta onhan se ärsyttävää että kaveria ei voi koskaan saada "reaaliajassa" kiinni vaan voi vaan soittaa merkiksi, että soittelepa takaisinpäin.
No, tekstareihin olen sitten pääosin heidän kanssaan siirtynyt, mutta jotkut asiat kyllä olisi helpompi hoitaa puhumalla.
[/quote]
Yhtä lailla kuin sinäkin myös kaverisi voivat olla huonossa paikassa kuin soittelet. Sen takia ainakin itse inhoan kun minulle soitetaan, kun en voi silloin päättää itse hetkeä, jolloin haluan puhua. Tekstarilla näkee toisen asian heti, miksi ne olisivat jotenkin huonompi väline kommunikointiin? Lörpötellä on kivempi ja mukavampi kasvokkain.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 10:38"]
[/quote]
Niin, mutta sitten sen toisen pitää olla tavoiteltavissa juuri silloin, kun SINÄ suvaitset soittaa takaisinpäin! Ei tunnu ihan reilulta noinkaan.
Itse olen sitä mieltä että kenenkään ei tarvitse olla koko ajan tavoitettavissa, puhelimen siis saa laittaa äänettömälle tai vaikka kiinnikin välillä, mutta jos haluaa pitää yllä normaalia sosiaalista kanssakäymistä on kohteliasta kuitenkin olla joskus tavoitettavissa, tai ottaa sitten sen roolin että toimii itse aina yhteydenottajana, ettei toisten tarvitse jatkuvasti soitella turhaan. Ei lankapuhelinaikanakaan vedetty puhelinta jatkuvasti irti seinästä vaan kyllä siihen vastattiin kun kotona oltiin.
[/quote]
Niin... se toinen on kuitenkin siis jo ilmaissut, että hänellä on asiaa, joten totta kai hänen olisi syytä silloin pitää se kännykkä avoinna ja ääni päällä. Samoin teen minä, jos soitan jollekulle, enkä saa häntä kiinni. Olen ikään kuin jättänyt soittopyynnön, kun numeroni on tallentunut hänen puhelimeensa. Jos jätät soittopyynnön, pidät tietysti kännykän äänet päällä.
Eli sikäli kyse on eri asioista.
En todellakaan oleta, että muutoin saan ihmiset kiinni heti ekalla yrittämällä.
-15-
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 10:59"]
Yhtä lailla kuin sinäkin myös kaverisi voivat olla huonossa paikassa kuin soittelet. Sen takia ainakin itse inhoan kun minulle soitetaan, kun en voi silloin päättää itse hetkeä, jolloin haluan puhua. Tekstarilla näkee toisen asian heti, miksi ne olisivat jotenkin huonompi väline kommunikointiin? Lörpötellä on kivempi ja mukavampi kasvokkain.
[/quote]
Tottakai, enkä oletakaan mitenkään lähtökohtaisesti kaikkien ystävieni aina vastaavan puheluihini. Mutta nämä kyseiset ystävät eivät vastaa käytännössä koskaan, ja ovat siis kertoneet että johtuu siitä että pitävät puhelinta äänettömällä eivätkä kuule kun se soi. Minun puolestani on ok olla vastaamatta jos on sellaisessa paikassa tai tilanteessa että se ei sovi, mutta tuo puhelimen käyttäminen tavallaan pelkkänä puhelinvastaajana on mielestäni kummallista.
Ja soittelemalla on helpompi sopia esimerkiksi tapaamista, muuten tulee sellaista viestinvaihtoa että käviskö sulle tää, ai ei, no entä tää, no okei, monelta käy, hei ei mulle käynytkään se sori, no sovitaanko sitten tää, jne. Puhelimessa nopealla keskustelulla saisi tuonkin hoidettua. Tai joskus voi olla ns. tilanne päällä ja pitäisi äkkiä tietää joku asia, esim. jos olen vaikka ostamassa meille lippuja johonkin tapahtumaan ja tarvitsisin vielä jonkun tiedon kaverilta jota en ole muistanut pyytää. Tämmöisiä asioita lähinnä.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 10:59"]
[/quote]
Tottakai, enkä oletakaan mitenkään lähtökohtaisesti kaikkien ystävieni aina vastaavan puheluihini. Mutta nämä kyseiset ystävät eivät vastaa käytännössä koskaan, ja ovat siis kertoneet että johtuu siitä että pitävät puhelinta äänettömällä eivätkä kuule kun se soi. Minun puolestani on ok olla vastaamatta jos on sellaisessa paikassa tai tilanteessa että se ei sovi, mutta tuo puhelimen käyttäminen tavallaan pelkkänä puhelinvastaajana on mielestäni kummallista.
Ja soittelemalla on helpompi sopia esimerkiksi tapaamista, muuten tulee sellaista viestinvaihtoa että käviskö sulle tää, ai ei, no entä tää, no okei, monelta käy, hei ei mulle käynytkään se sori, no sovitaanko sitten tää, jne. Puhelimessa nopealla keskustelulla saisi tuonkin hoidettua. Tai joskus voi olla ns. tilanne päällä ja pitäisi äkkiä tietää joku asia, esim. jos olen vaikka ostamassa meille lippuja johonkin tapahtumaan ja tarvitsisin vielä jonkun tiedon kaverilta jota en ole muistanut pyytää. Tämmöisiä asioita lähinnä.
[/quote]
Mjoo, olet oikeassa, monia asioita on helpompi säätää puhelulla kuin tekstareilla. Mutta jos tuollainen keskustelu alkaa, on helppo panna äänet takaisin kännykkään ja/tai soittaa takaisin. Sen tekstailun voi siis lopettaa koska vain.
Samaten jos tiedän jonkun varaavan lippuja puolestani, pidän tietysti sen äänen kännykässä ja kännykän käden ulottuvilla. Meillä on toisin sanoen sillä hetkellä joku yhteinen prosessi/asia kesken, ja siksi olen "tavoitettavissa".
Toisin sanoen, sen äänen saa takaisin päälle ja taas pois koska tahansa, asian niin vaatiessa...
15
Pidän aina äänettömällä inhoan kun puhelin soi. Soitan takaisin kun jaksan, ja monesti myös huomaan kun se vilkkuu. Minulle soitetaan aika vähän, mies töistä ja kavereiden kanssa viestit.
Tuli mieleen tapaus kun kerran jäi puhelimeen äänet. Heräsin yöllä kun tekstiviesti piippasi. En jaksanut nousta vaan nukahdin uudestaan. Heräsin kohta uuteen piippaukseen, pakko nousta ja katsoa jos jollain on joku hätä. 1. viesti: "Monelta pääset töistä?" 2. viesti: " Anteeksi väärä numero".
Argh!
[quote author="Vierailija" time="01.11.2012 klo 19:55"]
[/quote]
Minä pidän aina iltaisin. Olen sitä lankapuhelinmallia ja päivät on niin hektisiä nykyisin ja koulun takia tietokoneella tulee oltua koko ajan, että tarvin sen tauon. Päivisin ei voi pitää ääniä pois niin illaksi laitan. Vuosia sitten suhteemme alussa mies ihmetteli sitä ja kyseli onks mulla joku salarakastaja jossain mutta onhan tuo nyt jo älynnyt että ihan itsekkäistä syistä pidän äänet pois. :D
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 09:24"]
Mun sisko pitää aina äänettömällä ja soittaa ehkä takaisin muutaman päivän päästä. Aika itsekästähän se on, jos toisella olisi tärkeää asiaa. :/
[/quote]
Itsekästä ehkä joo, mutta samalla hän on määritellyt ettei niin tärkeitä asiota ole kenelläkään, että häntä saisi niillä vaivata -> älkää siis vaivatko, säästyy omatkin hermonne.
[/quote]
Sisko luultavasti osaa lukea.
Jos äiti tekee kuolemaa, niin sitten laittaa sen tekstiviestin "äiti kuolemassa, soita heti!".
Yleensä ihmisten "tärkeät" asiat vaan on sellaisia "heh heh, näin paskanruskean auton"- tasoisia.
[/quote]
Soittelen ehkä kerran kuukaudessa. Nyt olisin nimen omaan halunnut kertoa äidin sairastumisesta vakavasti. Ei ollut enää voimia soitella uudestaan. Otan yhteyttä, kunhan pystyn.
Mulla on puhelin aina äänettömällä :D ei o edes piippausta eikä värinää..:D eikä siihen liity mitään erikoisempaa.. :D Soittoäänet on niin kamalia et en jaksais niit kuunnella ja yleensä kaikki soittaa väärään aikaa :D Soitan takas ku jaksan/ jos jaksan :D
Pidän aina kotona äänettömällä, enkä vastaa vaikka näkisinkin jonkun soittavan. Minulla on yltiösosiaaalinen työ, joten kun olen kotona, haluan olla omissa oloissani enkä puhua kenenkään kanssa. Sosiaaliset kanssakäymiset hoituvat viesteillä, ei ole ollut ongelmia ja kaikki kaveritkin ovat jo tainneet tottua siihen, että puhelinseuraa minusta ei saa. Jos jonkun kanssa on sovittu, että soitellaan illalla tai jonkun asian sopiminen on kesken, on asia tietysti eri.
Mulla on omat äänet puheluille, tekstareille, whatsappille, messengerille ja sähköposteille. Hulluksi tulis jos joutuisi kuuntelemaan jotain piippausta jatkuvasti.
Minä pidän puhelinta aina, AINA äänettömällä. Poislukien harvemmat tapaukset, jolloin odottamalla odotan puhelua (esim. jättänyt soittopyynnön tk:hon tmv).
Tosin katson puhelintani usein, joten harvemmin missaan mitään tärkeää. Jostain syystä olen vain aina pitänyt puhelinta mieluiten äänettömällä, enkä ole parisuhteessa joten salasuhteesta ei ole kyse ;D
Mulla on aina äänettömällä. Töissä olen asiakaspalvelussa, jolloin ei ole kiva jos oma puhelin huutaa.
Inhoan sitä kun puhelin soi aina väärssä paikassa: kaupan kassalla, kampaajalla, kirjastossa... Katson puhelinta usein, joten soitan kyllä takaisin.
Olen todella herkkäuninen, enkä halua herätä puhelimen piippaukseen tai värinään. Jos laitan puhelimeen äänet muutaman kotonaolotunnin ajaksi, on todennäköistä että ne unohtuu myös yöksi. Harvoin minulle edes kukaan soittelee, toki jos odotan tärkeää puhelua laitan äänet päälle.
Kuuntelen sitä piipitystä ja muuta töissä niin että kotona on ihana laittaa puhelin hiljaiselle ja vielä ilman värinää :-)