Aikuiset lähihoitajaopiskelijat?
Miten olette suorittaneet kuntoutuksen tukemisen tutkintoviikon? Pari asukasta/ vuoro? Kaikki asukkaat? Mitä ihmettä voi näyttää erikseen?
Kommentit (18)
Kuntouttavaa työtä tehdään koko ajan, ryhmissä, yksittäin. Lueppas nyt se hensu läpi uudestaan ja mieti maalaisjärjellä. Ja jos tarkoitat ns. Toimintatuokiota niin sehän on ihan sinusta kiinni miten sen toteutat ja mitkä ovat tavoitteesi.
Hoidanko yksin kaikki arvioijalle kuuluvat tehtävät vai voinko valita vain osan asukkaista, joiden kanssa sitten teen niitä näytettäviä asioita.
Toimit työyhteisössä yhtenä työntekijänä ottaen tietenkin kaikki asukkaat huomioon. Ethän sinä valmistuttuasikaan lähihoitajana toimi ainoastaan joidenkin harvojen ja valittujen asukkaiden kanssa.
Vastaisiko joku muukin kuin huohettävoitkinollatyhmä- asenteinen lähihoitaja?
jonka perään teen viikon näytön.
Näyttöviikolla aion toimia vastaanottajan työparina ja teemme normaalit työt hänen kanssaan. Kannattaa kysyä siltä arvioijalta, että mitä hän odottaa. Mielestäni voit kysyä myös tuota toimintatapaa. Jokaisella kun on kumminkin omat tapansa ottaa se näyttö vastaan.
Ja kun kirjoitat suunnitelmaa, niin kirjoitat sen niin, miten tekisit jos tulisi tilanne vastaan, jos ei tule, niin arviointikeskustelussa voit sanallisesti kertoa, että en pystynyt sitä-tätä-tuota näyttämään, MUTTA olisin toiminut näin-noin-nuin em. tilanteessa.
Missä opiskelet? Ja mihin suuntaat?
asiat, joita en voi tässä paikassa näyttää. Vuorossa on kaksi hoitajaa. Joten teen sitten ilmeisesti sen arvioijan työt hänen seuratessaan vieressä. Eli hoidan puolet osaston asukkaista. Pohjoisessa olen ja vanhusten palvelukodissa teen näytön. Olen harjoittelemassa, mutta lyhyempi harjoittelu kuin yleensä on. ap
asiat, joita en voi tässä paikassa näyttää. Vuorossa on kaksi hoitajaa. Joten teen sitten ilmeisesti sen arvioijan työt hänen seuratessaan vieressä. Eli hoidan puolet osaston asukkaista. Pohjoisessa olen ja vanhusten palvelukodissa teen näytön. Olen harjoittelemassa, mutta lyhyempi harjoittelu kuin yleensä on. ap
ryhmäkodissa vanhustenkeskuksessa ja siellä asukkaat jaettiin vuorossa olevien hoitajien kesken. Me teimme työparina asukkaiden päivittäiset jutut. Yhdessä teimme kaiken, myös hän vaihtoi vaippaa ym ja antoi minun katsoa vieressä. Kuulostaa hieman oudolta jos joudut yksin tekemään kaiken hänen seuratessa vierestä, koska kumminkin olet suorittamassa kuntoutusta, et perushoitoa. Mielestäni sinun kuuluisi keskittyä enemmän siihen kuin asukkaiden perushoitoon..
Vastaisiko joku muukin kuin huohettävoitkinollatyhmä- asenteinen lähihoitaja?
Tämä huoh on niin to ohjaaja kuin näytönvastaanottajakin ja nämä näyttöviikon asiat on taatusti opiskelijoille selitetty moneen kertaan niin koulussa kuin työpaikassakin...
Ja minäkin olen sekä ohjannut että ottanut vastaan monet näytöt. Mutta en tiedä mikä on yleinen käytäntö. Aiemmassa paikassa en saanut kysyä enkä neuvotella mistään. ap
Hoidanko yksin kaikki arvioijalle kuuluvat tehtävät vai voinko valita vain osan asukkaista, joiden kanssa sitten teen niitä näytettäviä asioita.
Toimitte tuon näytön ajan työpareina eli hoidatte yhdessä. Ja tietenkin sinun kannattaa valita ne asukkaat näyttöviikolle joiden kanssa voit tehdä näytettäviä asioita. Sinä olet siellä siksi että näytät ammattitaitoasi.
Juttele näistä myös näytön arvioijan kanssa etukäteen. Voit tiedustella myös arvioijan odotuksia sinun suhteesi. Ja kannattaa muistaa puhua ajatukset ääneen, muutenhan arvioija ei voi tietää miten ajattelet toimivasi missäkin tilanteessa.
Lähihoitajan tulee työssä toimiessaan ottaa huomioon kokonaisvaltaisesti niin kasvu, hoito kuin kuntoutuskin, eikä niitä pidä eritellä. Hoitotilanteissa/perushoidossa on myös paljon kuntouttavia työtapoja ja tilanteita joissa kuntouttava työote tulee huomioida.
Ja minäkin olen sekä ohjannut että ottanut vastaan monet näytöt. Mutta en tiedä mikä on yleinen käytäntö. Aiemmassa paikassa en saanut kysyä enkä neuvotella mistään. ap
Tuota miten olet voinut ohjata ja ottaa vastaan näyttöjä jos opiskelet vielä? Ja mikäli olet käynyt näytönvastaanottaja koulutuksen, niin tuokin kysymäsi asia kerrotaan siellä joka välissä ;)
Eikä siellä koulutuksessakaan tuota selvästi sanottu. Minulla on ollut oma tyylini toimia. Mutta hankalaa, kun pitäisi arvata arvioijan tapa toimia. Jos nimittäin ei saa kysyä. ap
näytönvastaanottajakoulutus 1 ov laajuinen silloin kun minä ne kävin. Nykyisin kuulemma ovat vain yhden iltapäivän mittaisia. ap
vai onko todella jonkun mielestä ok, että toinen on epävarma toimissaan ja annostelee vaikka lääkkeet päin honkia.. Eihän se toteudu edes lääkärin koulutuksella, joka kuitenkin paljon pidempi kuin lähi- tai sairaanhoitajan koulutus. Kysyvä ei tieltä eksy ;)
Millaisena ohjaajana/näytön vastaanottajana pidät itseäsi? Saako sinulta kysyä ja saako sinulta tukea tarpeen vaatiessa?
Eikä siellä koulutuksessakaan tuota selvästi sanottu. Minulla on ollut oma tyylini toimia. Mutta hankalaa, kun pitäisi arvata arvioijan tapa toimia. Jos nimittäin ei saa kysyä. ap
mutta nyt tiedät. Ota ihmeessä asia puheeksi (vaikka opettajan kanssa) jos tuollaista vielä tulee eteen. Tai vaihda arvioijaa/paikkaa.
Ja hyvin pystyin näyttämään arvioitavat kohteet.
Mitä oikein tarkoitat kysymykselläsi?
Kai sinulla kuuluu näytön lisäksi myös harjoittelua? Harjoittelussa tutustut paikkaan ja samalla mietit asioita mitä ja miten näytät arvioitavat jutut näyttöviikolla. Kaikkihan ei aina mene suunnitelmien mukaan, mutta sen harjoittelun perusteellahan sinä sen näytön suunnitelet. Jos paikassa on selkeästi joku osa mitä et voi näyttää, voit todeta sen ja kertoa kuitenkin miten sellaisessa tilanteessa toimisit.