Jatkuva riitely, mikä meitä vaivaa?
Mikäköhän parisuhteen kriisi meillä oikein on menossa? Ei olla naimisissa eikä ole lapsia (vielä), eikä tätä menoa ehkä noita tulekaan, vaikka suunnitelmissa olisi ollut.
Me riidellään mieheni kanssa nykyään koko ajan. Suhdetta takana 4 vuotta ja riitoja melkein vuosi. Tilanne on melko tulehtunut ja molemmat jotenkin alitajuisesti varpaillaan, joten riidat alkavat aina vain helpommin. Kuvio on aina sama: keskustelemme niitä näitä ihan normaalisti, kunnes jompikumpi sanoo jotain toisen mielestä "tyhmää", ja vaikka vielä yrittäisi estää riitaa, niin jompikumpi sen sitten lopulta aloittaa.
Olen yrittänyt ajatella, että se on jotain väliaikaista kyllästymistä, kun toisen puheet tuntuvat jatkuvasti ärsyttäviltä. Esimerkkeinä viime päiviltä voisin kertoa mua ärsyttäneet asiat: tuttavamme on raskaana ja olimme auttamassa heitä muutossa. Raskaana oleva nainen ei kauheasti muuttoon panostanut, koska on (haloo) raskaana! Mieheni nurisi tästä kotimatkalla, ilmeisesti yhtään tajuamatta ettei viimeisillään raskaana ollessa noin vain mitään laatikoita kanniskella. Ja heti riita pystyssä. Seuraavaksi mies sai raivarin, kun hän kysyi lehteä lukiessaan multa mitä "autenttinen" tarkoittaa, ja mä (mielestäni ilman riitaisaa äänensävyä) ihmettelin että ihan tavallinen sanahan tuo on.
Tuon tapaisia tilanteita tulee arjessa vastaan aivan jatkuvasti. Me vain ärsytämme toisiamme. Kuuluuko tällainen vaihe parisuhteeseen? En ole ennen ollut näin pitkässä suhteessa, joten tällaiseen vaiheeseen ei olla ennen "ehditty".
Kommentit (4)
no minä kyllä loukkaantuisin ellei mieheni huomaavaisuuttaan tajuaisi että raskaana ollessaan naiset eivät saa kantaa painavia tavaroita.
hänen mielestään muutenkin miehet hoitavat isoimmat taakat muutossa. sopii minulle, naisille sopii paremmin tuo sisustus ;)
luulenpa että miehesi on aika kyllästynyt sinuun, koita keskustella hänen kanssansa. sinä vaikutat noiden kahden esimerkin perusteella rauhalliselta, hän ei.
nyt puhumaan miehellesi, ainoa tapa selvittää asioita on puhua ääneen.
no minä kyllä loukkaantuisin ellei mieheni huomaavaisuuttaan tajuaisi että raskaana ollessaan naiset eivät saa kantaa painavia tavaroita.
hänen mielestään muutenkin miehet hoitavat isoimmat taakat muutossa. sopii minulle, naisille sopii paremmin tuo sisustus ;)
luulenpa että miehesi on aika kyllästynyt sinuun, koita keskustella hänen kanssansa. sinä vaikutat noiden kahden esimerkin perusteella rauhalliselta, hän ei.
nyt puhumaan miehellesi, ainoa tapa selvittää asioita on puhua ääneen.
miten voi edes olettaa että raskaana oleva nainen kanniskelisi jotain muuttotavaroita. kuulostaa tosi asennevammaiselta ja empatiakyvyttömältä.
toistenne ohi ettekä kuule itseänne
ja puratte toiseen omia epäkohtianne
suosittelisin aitoa kuulemista, ei vain kuuntelemista
netistä löytyy ihan hyviä harjoituksia (parisuhde) mutta ongelma voi olla peilata niitä aidosti itseen, toista on helppo käskeä mutta itseensä vaikea mennä
onko jossain olemassa aikuisia ihmisiä jotka eivät tiedä sanan "autenttinen" merkitystä??