Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erilaiset äidit, saiko se perhe siis tukia noin 2000 € / kk, jonka voi käyttää elämiseen?

Vierailija
01.11.2012 |

Siis siitä summasta ei enää tarvi maksaa asumiskuluja (vuokraa)??

Meillä on perheen nettotulot 2600 € ja meidän pitää siitä summasta lyhentää asuntolainaa plus KAIKKI muu elämiseen kuluva raha. Jos noi saa ton summan, ettei tarvi maksaa asunnosta, niin huh.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe saa toimentulotukea yhteensä minimissään 3000 euroa (verottomana). Koska näköjään osaavat riunata sossusta paljon muutakin kuten pesukoneita, niin summa on varmasti PALJON suurempi kuten alla olevasta listauksesta voi päätellä.

Toimeentulotuki muodostuu perusosasta, lisäosasta ja harkinnanvaraisesta osasta.

Perusosa: 2074.43 €, joka muodostuu seuraavista

Aikuinen 391.89

Aikuinen 391.89

Lapsi 290.46

Lapsi 267.41

Lapsi 244.36

Lapsi 244.36

Lapsi 244.36

Perusosan lisäksi huomioidaan tarpeellisen suuruisena seuraavat menot:

- kohtuulliset asumismenot (870 €)

- kohtuulliset sähkö- ja kotivakuutuslaskut

- julkisen terveydenhuollon poliklinikka-,

terveyskeskus- ja sairaalamaksut

- lääkärin sairauden hoitoon määräämät lääkkeet

- julkisen hammashuollon maksut

- lasten päivähoito- ja iltapäiväkerhomaksut

- työmatkakulut halvimman matkustustavan mukaan

- silmälasit

Jos perhe on saanut pitkään toimeentulotukea, voidaan lasten harrastusmenoja tukea enintään 250 eurolla/lapsi/vuosi. Aikuiselle voidaan tarvittaessa myöntää tukea harrastustoimintaan enintään 150 euroa vuodessa erityisin perustein.

Toimeentulotukea voidaan myöntää myös harkinnanvaraisena esimerkiksi silloin, kun sen voidaan katsoa edistävän henkilön itsenäistä selviytymistä. Esimerkiksi toimeentulotuen pitkäaikaiselle asiakkaalle saatetaan maksaa toimeentulotuen lisäksi sosiaalityöntekijöiden välttämättömäksi katsomia hankintoja, jotka liittyvät asunnon kalustamiseen tai välttämättömiksi katsottujen kodinkoneiden hankintaan.

Jos mietitään paljonko miehen pitäisi tienata, jotta voisivat säilyttää saman elintason (sama määrä rahaa nettona käteen, äiti kotona hoitamassa nuorempia ja 2 poikaa maksullisena päivähoidossa), niin bruttopalkka pitäisi olla yli 4000 euroa.

Menoja olisi vuokrkan 870 euroa lisäksi päivähoitomaksu n. 350 €. Tämän lisäksi pitäisi itse maksaa sähkömaksu, harrastusmenot, terveyskulut yms. ja nettona pitäisi jäädä käteen vielä 1350 €. Lapsislisät (724 €) tietysti tulevat päälle. Eli yhteensä tienata pitäisi ennen lapsilisiä 2570 € + rahat sähköön, harrastuksiin yms.. Tuo vaatii yli 4000 euron kuukausipalkan.

Onko Suomen sosiaalituki systeemissä jotakin pahasti pielessä?

Vierailija
2/37 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa/avoliitossa olevan perusosa on n. 340€/kk eli tuo x2. Jokaisesta lapsesta saa reilut 200€ + lapsilisä, eli laskepa paljon siitä tulee kun perheessä on 6 lasta ja 2 aikuista...

Ps. Sossu maksaa myös reseptilääkkeet, terkkarikäynnit, sähkölaskut sekä kotivakuutuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis siitä summasta ei enää tarvi maksaa asumiskuluja (vuokraa)?? Meillä on perheen nettotulot 2600 € ja meidän pitää siitä summasta lyhentää asuntolainaa plus KAIKKI muu elämiseen kuluva raha. Jos noi saa ton summan, ettei tarvi maksaa asunnosta, niin huh.

Anteeksi, kyllä, perheelle jää puhtaana käteen käyttörahaa jonkin verran yli 2000 euroa vuokran, sähkön, lasten päivähoitomaksujen, lääkkeiden ja terveydenhuoltomenojen jälkeen.

Vierailija
4/37 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako ne noin paljon, 3000 kuukaudessa? Maksaako ne siitä itse asumiskulut?

Meillä työssäkäyvillä jää tosissaan tilille yhteensä 2600 € kuussa. Siitä meidän pitää maksaa ihan kaikki itse, asuntolaina yms. Ei olla ikinä edes käyty sossussa.

Vierailija
5/37 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavat 2000 Euroa kuussa on kuvaava. Tuilla elävät ei koskaan huomioi vuokraa, koska eivät koe sitä kuluksi taloudessaan. Se on sama kuin ne laskee, kuinka vähän tienaa, jos menee töihin. "No enhän mä saa kuin 200 Euroa, jos meen töihin..." Se tukisumma siellä pohjalla on automaatti sen ja vain sen päälle tulevat tulot lasketaan palkaksi.

2000 Euroa/kk riittää hienosti tuon lapsiperheen pyörittämiseen. Kolme lapsista on päiväkodin ruokittavana viikolla (aamupala, lounas ja välipala), eikä pienet lapset paljoa syö. Ei se iso juttu ole, laittaako levylle 6 vai 9 perunaa ja pari nakkia enemmän. Se ongelma alkaa tulla vasta teini-iässä. Esimerkiksi omasta teinipojastani tuli lapsena maksimissaan 150 Euron ruokakulut ja me syödään hyvin.(kun itse maksetaan..) Nyt en uskalla edes laskea, paljonko pojan ruokakulut on. Tuntuu, että puolet kaikista ruokaostoksista menee pojan suuhun. Se on käsittämätön määrä ruokaa, jonka tuollainen 16-vuotias laiheliini kiskoo napaansa. Lihaa, perunaa, leipää jne. Millään kevyellä ei nälkä pysy edes tuntia pois. Oikein lihaisa ruoka voi auttaa parikin tuntia, kunnes taas jo kasaa itselleen voikkareita.

Vierailija
6/37 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe saa toimentulotukea yhteensä minimissään 3000 euroa (verottomana). Koska näköjään osaavat riunata sossusta paljon muutakin kuten pesukoneita, niin summa on varmasti PALJON suurempi kuten alla olevasta listauksesta voi päätellä.

Toimeentulotuki muodostuu perusosasta, lisäosasta ja harkinnanvaraisesta osasta.

Aikuinen 391.89

Aikuinen 391.89

Lapsi 290.46

Lapsi 267.41

Lapsi 244.36

Lapsi 244.36

Lapsi 244.36

- silmälasit

Jos perhe on saanut pitkään toimeentulotukea, voidaan lasten harrastusmenoja tukea enintään 250 eurolla/lapsi/vuosi. Aikuiselle voidaan tarvittaessa myöntää tukea harrastustoimintaan enintään 150 euroa vuodessa erityisin perustein.

Toimeentulotukea voidaan myöntää myös harkinnanvaraisena esimerkiksi silloin, kun sen voidaan katsoa edistävän henkilön itsenäistä selviytymistä. Esimerkiksi toimeentulotuen pitkäaikaiselle asiakkaalle saatetaan maksaa toimeentulotuen lisäksi sosiaalityöntekijöiden välttämättömäksi katsomia hankintoja, jotka liittyvät asunnon kalustamiseen tai välttämättömiksi katsottujen kodinkoneiden hankintaan.

Jos mietitään paljonko miehen pitäisi tienata, jotta voisivat säilyttää saman elintason (sama määrä rahaa nettona käteen, äiti kotona hoitamassa nuorempia ja 2 poikaa maksullisena päivähoidossa), niin bruttopalkka pitäisi olla yli 4000 euroa.

Menoja olisi vuokrkan 870 euroa lisäksi päivähoitomaksu n. 350 €. Tämän lisäksi pitäisi itse maksaa sähkömaksu, harrastusmenot, terveyskulut yms. ja nettona pitäisi jäädä käteen vielä 1350 €. Lapsislisät (724 €) tietysti tulevat päälle. Eli yhteensä tienata pitäisi ennen lapsilisiä 2570 € + rahat sähköön, harrastuksiin yms.. Tuo vaatii yli 4000 euron kuukausipalkan.

Vierailija
7/37 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se pärstäkertoimesta kiinni, vai siitä kuinka osaa "näytellä" ja ruinata tukia ?

Kun itse olen ison perheen yh.na hakenut noita tukia useampaan otteeseen ja aina on tullut kieltävä vastaus. Tuloni ovat minimi työttömyysraha, lapsilisät ja asumistuki ja kun niistä maksan vuokran ja muut menot, rahaa ei jää joinain kuukausina ruokaan edes 200 euroa ja siitä pitää maksaa myös kaikki lasten harrastukset ym ylimääräiset.

Vierailija
8/37 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai vituttaako ees? Meille jää reilu tonni vuokran jälkeen koko perheelle (mies matalapalkka-alalla ja minä sairaslomalla vielä ensi vuoteen) ja siitäkin huikeasta summasta maksetaan yli satanen hoitomaksua(!), kun kuopus on puolipäiväisenä (oman kuntoutuksensa vuoksi, autistinen). Että joo...kun palaan työelämään, maksu onkin sitten yli tuplasti tuon.

Vierailija
9/37 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin iso perhe, neljä lasta ja lainanlyhennyksen jälkeen jää n.1800 euroa käteen, josta maksetaan kaikki laskut ja ruoka ihan itse. Enemmän jäisi käteen, jos minä ja mies jäisimme kotiin makaamaan, mutta ei antaisi kyllä luonne periksi.

Vierailija
10/37 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä loppuu oikeasti rahat

Vierailija
11/37 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun se on OK niin mikään ei estä olemasta sossupummi

Vierailija
12/37 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja opiskelija. Olisin saanut joka kuukausi sossusta 1600 mk, jos olisin siellä käynyt. Kolmesti hain rahaa kahden vuoden opiskelujen aikana. Musta oli vaan niin hemmetin noloa mennä sinne sosiaalitoimistoon.

Mut olin ihan ymmälläni, et ilmasta rahaa sai noin vaan... Tuntu jo sillon, et se laskenta oli yläkanttiin.

Vierailija
13/37 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla ei edes tiennyt sossun olemassaolosta, oletti vaan että itse ne rahat on tienattava. Ja hän ei ollut fyysisesti huippukuntoinen, jalkansa oli telonut töissä nuorempana ja käveli ontuen... asuimme pienessä kaksiossa, mutta kaiken tarpeellisen hän minulle hankki. Vaikka olenkin nyt itse työtön, huomaan että asenteeni olen perinyt äidiltäni: ei pidä jäädä tuleen makaamaan, eteenpäin on mentävä. Sossu ei ole vaihtoehto.

Vierailija
14/37 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eikö tuon perheen isän pitäis olla työnhakijana? Jos on pidemmän aikaa niin kai siitä johonkin kurssille joutuu edes tai karenssi? Eihän tollasta voi jatkaa loputtomiin?

Toinen vanhempi voi tietysti olla hoitovapaalla mutta ei kai molemmat samaan aikaan.

Eikö sossu käske työnhakuun?

En ole nähnyt ohjelmaa, voi olla että vastaus olis siellä.

Jos ei ole työkykyä niin sithän pitäis olla sairaslomalla tms. En tajua.

Vierailija
15/37 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Helsingissä pistetään nuoret aikuiset koville: osoituksia tulee nopeasti, myös rekrytilaisuuksia joihin on mentävä vaikka eivät edes sivuaisi omaa alaa (ja ammattisuoja vielä voimassa, siis). Jossei työllisty, vaikka mitä kurssia ja projektia on tarjolla. Kieltäytyminen, hyvästäkin syystä, johtaa 3-6kk karenssiin, jonka aikana Kelasta ei saa euroakaan.

Sossu näkee Kelan päätökset koneelta, Kelan päätöksissä taas lukee työkkärin päätökset. Jokin mättää, jos kaksi työkykyistä nuorta aikuista voi leikkiä kotia vuodesta toiseen ilman että se näkyy tukien vähyydessä.

Vierailija
16/37 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavat 2000 Euroa kuussa on kuvaava. Tuilla elävät ei koskaan huomioi vuokraa, koska eivät koe sitä kuluksi taloudessaan. Se on sama kuin ne laskee, kuinka vähän tienaa, jos menee töihin. "No enhän mä saa kuin 200 Euroa, jos meen töihin..." Se tukisumma siellä pohjalla on automaatti sen ja vain sen päälle tulevat tulot lasketaan palkaksi.

2000 Euroa/kk riittää hienosti tuon lapsiperheen pyörittämiseen. Kolme lapsista on päiväkodin ruokittavana viikolla (aamupala, lounas ja välipala), eikä pienet lapset paljoa syö. Ei se iso juttu ole, laittaako levylle 6 vai 9 perunaa ja pari nakkia enemmän. Se ongelma alkaa tulla vasta teini-iässä. Esimerkiksi omasta teinipojastani tuli lapsena maksimissaan 150 Euron ruokakulut ja me syödään hyvin.(kun itse maksetaan..) Nyt en uskalla edes laskea, paljonko pojan ruokakulut on. Tuntuu, että puolet kaikista ruokaostoksista menee pojan suuhun. Se on käsittämätön määrä ruokaa, jonka tuollainen 16-vuotias laiheliini kiskoo napaansa. Lihaa, perunaa, leipää jne. Millään kevyellä ei nälkä pysy edes tuntia pois. Oikein lihaisa ruoka voi auttaa parikin tuntia, kunnes taas jo kasaa itselleen voikkareita.

nyppii tollanen asenne ("töitä ei tarvi tehdä")- yksinhuoltajana elätän lapset (kolme) ja maksan kaikki menot, mm. oppikirjat. Töihin olen kävellyt joskus jopa kipsi jalassa. Helppohan se olis sossusta ruinata ja maksattaa kaikki, pyytää vielä pari vitamiinireseptiäkin lekurilta vaikka anemiaan ja yleiseen heikotukseen ja kuitit sossuun.

Selkeästi tuossa perheessä otettu se asenne että raha on ilmaista, töitä ei tarvi tehdä kun noinkin pärjää ja lisää lapsia vaan että saa lisää tuloja.

Myös meillä pari murrosikäistä poikaa ja ruokamäärät on ihan hurjat. Kyseessä aivan ihannepainoiset nuoret mutta se alituinen NÄLKÄ.

Järjenkäyttö peliin tuossa lastenteossa, ei ole lasten etu että joutuu kouluikänsä ja nuoruutensa kitkuttamaan sos.tuilla jotka eivät tule ikinä riittämään nuoren menoihin. Onkohan perhe ajatellut että KAIKKEA menee/tulee viisinkertainen määrä? Esim.kännyköitä ja laskuja?

Elämänhallintakurssille molemmat vanhemmat ja oppimaan pari faktaa siitä miten tämä yhteiskunta oikein pyörii.

Kenellä keskivertopalkkaa nauttivalla jää pari tonnia KÄYTTÖRAHAA asumis- ym. kulujen jälkeen? Kyllä on loisiminen tehty helpoksi tässä maassa.

Esimerkkejä samankokoisilta perheiltä jossa vanhemmat tai edes toinen töissä, kiitos.

Vierailija
17/37 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen sosiaalitoimisto tarkistaa rahanjakamistaan.

Typerää mennä telkkariin nauramaan tyhmille sossun tädeille, jotka antaa rahaa kuin seinästä ja valittaa vielä päälle kun joutui itse maksamaan avaruuspyykkikoneestaan.

Käryhän siinä kävi, että rahoja käytetään väärin.

Voi olla, että ensi kuussa tuleekin vähän vähemmän rahaa.

Vierailija
18/37 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen 391.89

Aikuinen 391.89

Lapsi 290.46

Lapsi 267.41

Lapsi 244.36

Lapsi 244.36

Lapsi 244.36

- silmälasit

Joku vanhempainraha tms? Ja toisesta pienestä kotihoidontuki? Onkohan kuntalisääkin? Miehen tienattavat nettotulot sitten laskee niiden tulojen verran, helposti päästään kahteentonniin? Se nyt ei enää kovin mahdoton homma ole.

Ja sitten jos ei päästä sinne asti, voidaan yhä hakea toimeentulotukea, johon ei huomioida kaikkia palkkatuloja kannustavuussyyn vuoksi. Siksikin aina on rahallisesti kannattavaa käydä töissä, jos on toimeentulotukiasiakkaana. Jos ei ole toimeentulotukiasiakas, ei se aina ole kannattavaa edellisiin tukiin nähden, mutta silloin on jo tienannut sen verran jossain vaiheessa, että ei ole oikeutettu toimeentulotukeen.

En edelleenkään jaksa olla niin kiinnostunut asiasta, että selvittäisin edes sen, montako lasta tässä perheessä on :)

Vierailija
19/37 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaikille maksetaan jotka tt-tukeen ovat oikeutettuja.

Ei siihen vaikuta naama, tulot vaan.

En tiedä nuitten paikkakunnan sossusta, mutta oulussa saa pesukoneeseen max 250e, jos siis ei ole pesutupaa ja on lapsiperhe. Päiväkotimaksuja ei huomioida.

Tottahan se on, työnteki ei kannata. Mutta toisaalta jos saat tt-tukea niin et myöskään voi saada esim. Asuntolainaa.

Vierailija
20/37 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako ne noin paljon, 3000 kuukaudessa? Maksaako ne siitä itse asumiskulut?

Meillä työssäkäyvillä jää tosissaan tilille yhteensä 2600 € kuussa. Siitä meidän pitää maksaa ihan kaikki itse, asuntolaina yms. Ei olla ikinä edes käyty sossussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä