entä pitkään (yli 1.v) imettäminen ja "omat menot"
Eli jos on esimerkiksi joku juhla ja haluat ottaa pari lasillistta viiniä/olutta niin..? Tai viettää yön jossain? Vai omistaudutteko lapselle niin että ette vuosiin enää koskekaan alkoholiin saati poistu kotoa. Entä kaikki muu "rajoite"? Itse en voi syödä maustettua ruokaa, valkosipulia jne jne joita siis rakastan... Tämä nyt vaan ajatus tuosta aiemmasta ketjusta.
Kommentit (10)
Mä olin ensin raskaana, sitten imetin 13 kk, lopetin koska olin taas raskaana, sain toisen vauvan ja imetin taas 13 kk.
Ei mulle alkoholi merkitse niin paljon, että kiipeilisin seinille, jos nyt pitää joitain vuosia olla ilman viinaa. Harvoin se alkoholi varsinaisesti kenenkään elämänlaatua parantaa... Kyllä minä söin imettäessäni ihan kaikkea ruokaa... meidän lapset eivät saaneet mitään vatsaoireita mistään.
koska se mun normaali on siideri tai kaksi joskus saunassa. Ei alkoholi ole kielletty imetysaikana... Enemmänkin voin ottaa mutta koska en ole silloin lapsenhoitokunnossa, mies hoitaa ja ruokkii. Mitä "rajoitteita" tarkoitat? Olen myös syönyt täysin normaalisti, mausteineen kaikkineen. Ja yli yksivuotiaan imettäminen ei ole niin sitovaa, lapsi pärjää ilmankin jos joskus olen poissa. Imetyskertoja ei välttämättä ole kuin 1-3 vuorokaudessa.
ruokavaliotani ainoastaan lapsen ollessa alle puolivuotias. Olin pari kuukautta maidottomalla dieetillä, koska syömäni maito aiheutti lapselle närästystä, samoin vältin ainakin paljoa sipulia, linssejä ja kaalia suunnilleen ekat puoli vuotta, niistä tuli vauvalle ilmaa.
2
ei ole pakko juoda alkoholia vaikka sitä tarjoillaankin ja yöt tykkään nukkua kotona tai sitten lapsi on mukanani.
No problemos.
Yötä ei olisi tullut mieleenkään viettää lasten ollessa pieniä missään muualla kuin lasten kanssa. Enkä kyllä missään juhlissakaan ole halunnut käydä missä lapset ei voi olla mukana myös.
En ole edes kaivannut pikkulapsivaiheessa mitään omia menoja. Enkä kyllä nyt tarkemmin ajatellen harrasta niitä muutenkaan, aina me perheellä liikutaan kun kotoa poistutaan, ellei kyse ole ihan jostain kaupassakäynnistä. Mieskään ei meillä tunnu omia aikoja kaipailevan, kotihiirinä elellään koska se on meistä mukavaa :)
Mä olin ensin raskaana, sitten imetin 13 kk, lopetin koska olin taas raskaana, sain toisen vauvan ja imetin taas 13 kk.
Ei mulle alkoholi merkitse niin paljon, että kiipeilisin seinille, jos nyt pitää joitain vuosia olla ilman viinaa. Harvoin se alkoholi varsinaisesti kenenkään elämänlaatua parantaa... Kyllä minä söin imettäessäni ihan kaikkea ruokaa... meidän lapset eivät saaneet mitään vatsaoireita mistään.
Paitsi, että lapsia tuli tehtailtua kolme peräkkäin...
Te joiden mielestä alkoholinkäyttö imetysaikana ei voi olla haitallista vauvalle, oletteko varmoja asiasta? Vauva painaa kuitenkin vain muutaman kilon ( vs. Aikuisen paino, joka on kymmeniä kiloja...) eikä hänen maksansa pysty vielä polttamaan alkoholia.
Paitsi, että lapsia tuli tehtailtua kolme peräkkäin...
Te joiden mielestä alkoholinkäyttö imetysaikana ei voi olla haitallista vauvalle, oletteko varmoja asiasta? Vauva painaa kuitenkin vain muutaman kilon ( vs. Aikuisen paino, joka on kymmeniä kiloja...) eikä hänen maksansa pysty vielä polttamaan alkoholia.
olisi vauvalle niin haitallista, vauvoille ei varmaankaan voisi antaa lääkkeitä (esim. Gaviscon) tai vitamiineja (esim. Jekovit), joissa on alkoholia.
Mun mielestä alkoholin kanssa pitää olla varovainen, mutta tosiaan, yhdestä alkoholiannoksesta vereen tulee tuskin edes promillea alkoholia, joten en sitä vaarallisena pitäisi.
erilaista kuin vauvan. Lapsi ei ole enää riippuvainen maidosta, vaan saa muutakin ravintoa, joten voi hyvin olla imemättä. Itse en tainnut olla yötä pois kotoa ilman lasta ennen kuin lapsi täytti 2,5 v, mutta ei se imettämisestä johtunut. Mutta muuten yli 1 v:n imettämisessä ei ole mitään omia menoja rajoittavaa, sillä hän pärjää ihan hyvin ilmankin vaikka koko päivän. Eikä maito nouse enää rintoihin samalla tavalla, joten pumppaamattakin pärjäsin hyvin päivän ilman, että rintoja alkoi liikaa pingottaa.
Alkoholin määrä yksittäisen (tai kahdenkaan) viinilasillisen jälkeen on niin pieni, että en nähnyt tarpeelliseksi olla imettämättä sen jälkeen. Sen enempää ei tehnyt mieli koko imetysaikana juoda muutenkaan.
Olin lapsen allergioiden vuoksi imetysdieetillä, se oli ainoa asia imetyksessä, jonka koin rajoittavaksi. Siihen olin kuitenkin jo tottunut ja se tuntui pieneltä vaivalta sen rinnalla, että lapselle olisi pitänyt alkaa etsimään korvikemaitoa.
Allergioita lukuunottamatta en tiedä miten lapsen imettäminen olisi rajoittanut mitään tekemisiäni, ja allergiat olisivat rajoittaneet muuten elämää ilman imetystäkin.
Sinä et varmaan antanut lapsellesi sitten d-vitamiinitippoja? Ne kun sisältävät alkoholia. Meillä siirryttiin aika pian pois tipoista kiinteään D-vitamiiniin (veteen liotettuna), joten lapsemme sai paljon vähemmän alkoholia kuin tavalliset lapset, vaikka muutaman kerran pari kuussa otinkin lasillisen tai kaksi. Äidinmaidosta saatava annos tuollaisella määrällä vastaa vauvan noin normaalisti joka vuorokausi saamaa annosta suoraan deetipoista. Eli jos siitä pitää alkaa huolestumaan, enemmän minä olisin huolestunut sinun ja monen muun vauvan alkoholimäärästä;)
Ja jos pilkkua viilataan, siinä vaiheessa kun taaperoa imetetään, he harvoin painavat enää "vain muutamaa kiloa", eiköhän kymmenen ole aika paljon lähempänä todellista.
t. 10
tai jopa kaksi. Veressä on tuon jälkeen vain promille eli tuhannesosa alkoholia. Yleensä otan alkoholia vasta illalla lapsen nukkumaanmenon jälkeen ja seuraava imetys tapahtuu vasta aamuyöstä.
Mä syön maustettua ruokaa ja valkosipulia, niin syö lapsikin.