Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Rikkaat vie köyhiltä viimeisetkin.” Mitä se tarkoittaa?

Vierailija
31.10.2012 |

Mitä minä teiltä vien?

Minun ja puolisoni maksamat tuloverot tältä vuodelta ovat n. 90t€. Toki nautimme samoista etuuksista kuin tekin, lapsilisät sujahtaa tilille kuukausittain, samat kadut ne aurataan ja valaistaan meille molemmille, molempien lapset käyvät ilmaista koulua, hoitavat hampaansa veloituksetta, lainaavat kirjastosta maksutta, jne.

Toisaalta sillä, että meillä on enemmän rahaa kuluttaa ja käyttää palveluja, osuutemme alv-kassan kartuttamisesta on varmasti teitä suurempaa. Käyttämällä yksityisiä lääkäripalveluita, emme ainakaan osaltamme pitkitä julkisen terveydenhuollon jonoja. Ja vaikka toki hyödyn kotitalousvähennyksestä, haluaisin uskoa, että käyttämällä siivous- ja muita kotitalouspalveluita, on sillä myös työllistäviä vaikutuksia.

Toki olen käynyt maksuttoman korkeakoulun, jota sinä ehkä et, siinä suhteessa olen varmasti kuluttanut julkisia varoja enemmän ja siten vienyt köyhiltä jotakin. Sen avulla tienaan ehkä enemmän, progressiivisen verotuksen myötä yritän kuitenkin kompensoida pientä siivua aiheuttamistani kuluista. Ja toisaalta, olisithan sinäkin voinut opiskella ja sitä kautta saada ehkä nykyistä paremmemman tulotason.

En yritä väittää, että koskaan maksamani verot riittäisivät kuittaamaan minun ja perheeni aikaansaamat kulut, jotka ovat julkisilla ja yhteisillä varoilla maksettu. Mutta maksamalla suhteellisesti enemmän veroja ja käyttämällä samoja ilmaisia palveluita kuin sinäkin, minä olen kuitenkin varas, joka vie köyhiltä viimeisetkin tuhkat pesästä? Mitä minä sinulta vien? Mitä niin pahaa siinä on, että joku tienaa moninkertaisesti enemmän kuin joku toinen? Minun logiikalla progressiivinen verotus varmistaa, että se vähemmän tienaava ennemminkin hyötyisi tästä tilanteesta kuin tulisi ryöstetyksi.

Ontuuko mun logiikka vai mitä ”rikkaat” teiltä köyhiltä vie?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole älyttömän rikas, mutta hyvin toimeentuleva. Enkä ole koskaan ymmärtänyt miten Rikkaat vievät mitään köyhiltä?

jos jotain oikeudetta vie, eikö se ole rikos?

Vierailija
2/2 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ikuinen "rikkaat rikastuu, köyhät köyhtyy" -uikutus on katkerien ihmisten valitusta, jota vasemmisto ja nyt myös persut kaikin voimin lietsoo. Sen voi jättää omaan arvoonsa, sillä se ei lopu koskaan eikä sille mitään voi. Ruikuttakoot, jos se edes hiukan helpottaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi