Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehkäisypillereiden toimivuudesta endometrioosin hoidossa

Vierailija
30.10.2012 |

Käytän minipillereitä hoitona endometrioosiin. Minulla tulee kuukautiset erittäin harvoin ja silloinkin hyvin niukkina, eikä minkäänlaisia kipuja. Tarkoittaako se, että pillerit auttavat ja endometrioosi ei tällä hetkellä kehity? Osaako kukaan kertoa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset onnitteluista. Aika uskomaton olo on kyllä vieläkin. :)

Jaa, no ehkä nuo vaihdevuosilääkkeet eivät pysty kuivattamaan endoa niin paljon, että jo olemassaolevat kystat kuivuisivat (mulla ne jouduttiin tyhjentämään laparoskopiassa, eikö sulla?) mutta uusia ei pitäisi pystyä "vaihdevuosien" aikana syntymään. Eikä varmaan minipilleriaikanakaan, jos kerran menkkoja ja hormonitoimintaa ei ole.

Yksi vaihtoehto olisi tietysti, että pakastaisit jo nyt munasolujasi tulevan varalta. Ei ole halpaa lystiä ja itse stimulaatiovaihe voisi olla kivulias, jos endosi yleensä aiheuttaa kipuja, mutta saisitpahan mielenrauhan. Jos olet vielä aika nuori, voisit hyvinkin saada toistakymmentä munasolua talteen yhdelläkin stimulaatiokierroksella, ja nehän voi pakastaa vaikka loppuelämäksi. Sitten, JOS endo pääsee tekemään tuhojaan ja esim. tukkimaan munatorvesi, ennen kuin olet valmis perustamaan perhettä, selviäisit vähemmällä, kun muniksia olisi jo varastossa. Ainahan silti voi yrittää ensin luomukonstein, mutta etpä ainakaan joutuisi stressaamaan niin paljon.

Voimia! Mahtavaa, että kipuihin ainakin on löytynyt sopiva hoitomuoto.

Vierailija
2/6 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen jo tiedustellut julkisella puolella lapsettomuusklinikalta, mutta siellä ei ainakaan onnistu. Yksityisestä puolesta en sitten tiedä, mutta siihen ei tällä hetkellä ole varmastikaan varaa.

Tilanteeni on siis jo tässä vaiheessa se, että jos ja kun perheenperustaminen tulee ajankohtaiseksi, pääsen suoraan ivf-hoitoihin. Näin lääkäri lapsettomuusklinikalla minulle lupasi, luomuna ei kuulemma kannata enää lähteä yrittämäänkään.

Mitenkähän tuo hormonitoiminta minipillereiden yhteydessä, kun muistelen lukeneeni, etteivät minipillerit vaikuta hormonitoimintaan toisin kuin yhdistelmäehkäisypillerit, jolloin esim. PMS-oireet esiintyvät yleensä minipillereiden käytön yhteydessä täysin normaalisti. Vaikuttaako tuo endometrioosin kehittymiseen? Minulla on nimittäin viime kuukausina ilmennyt kuukautisten puuttumisesta huolimatta ihan mielettömät PMS-oireet aina pilleriliuskan vaihtuessa. Eipä nuo minua kuitenkaan niin kovasti häiritse, jos pillereistä vain on apua endometrioosin hoidossa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! minuakin kiinnostaisi e-pillerit endon hoidossa, kaikenlaisia kokemuksia ja näkemyksiä saa kertoa! lääkäri suositteli pillerien syömistä, jopa vuoden putkeen ilman taukoa ja tyhjennysvuotoa. en ole vielä reseptiä lunastanut, kun toiveissa vieläkin siintää lapsi (hoidot lopetettu, 10v. yritysrupeaman tuloksena 1 ihana lapsi)...

Vierailija
4/6 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että teille on siunaantunut edes yksi lapsi vaikka ymmärrän kuitenkin hyvin sen toisenkin lapsen kaipuun, olisihan se ihanaa saada sille ainokaiselle sisarus. Minkä ikäinen teidän lapsi on?

Itsellä ei ole vielä yhtään lasta ja lääkärit eivät ole paljoa uskaltanut luvata, vaikeaa endometrioosia sairastan. Tällä hetkellä ei elämäntilannekaan anna myötä lapsettomuushoidoidoille (ei miestä). Todella toivon, että minipillereistä on apua, ettei tilanteeni ainakaan pahene tästä ajan kuluessa.

Ap

Vierailija
5/6 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kuukautisvuotoa eika siihen liittyvia hormoniheilahteluja tule, endometrioosi hyvinkin "kuivuu" eika ainakaan siihen usein liittyvia suklaakystia paase kasvamaan. Tietysti lastakaan ei pillereiden aikana pysty sitten hedelmoittamaan...

Mulla on niin vaikea endo (4-luokan) ja siita johtuva lapsettomuus (4+ vuotta), etta mulle ihan tehtiin keinotekoiset vaihdevuodet pistoksin - periaatteessa sama asia kuin minipillerein, mutta jareammat annokset. 2 kk olin ilman menkkoja "kuivattamassa" endoa, sitten alkoi IVF, ja nyt olen juuri saanut tietaa sen johtaneen ekaan raskauteen. :) (Tai siis peukut pystyssa ollaan menossa ekaan ultraan parin viikon paasta, mutta ainakin raskaushormonitestit ovat olleet OK.) Aina on siis toivoa endomimmeillakin!

Vierailija
6/6 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon kaikkea hyvää teille ja että raskausaika sujuu hyvin, sydämeni kyllyydestä. Minulle aiheutettiin nuo keinotekoiset aihdevuodet heti, kun endometrioosia vasta epäiltin ja olin käynyt ultrassa, jossa näkyi kystat molemmissa munasarjoissa. Olo "vaihdevuosien" aikana oli lievästi sanottuna aivan kamala. Millään en enää haluaisi tuota lääkettä käyttöön. Parin kuukauden lääkejakson jälkeen minulle tehtiin sitten ensimmäinen laparoskopia ja käsittääkseni kystilleni ei ollut tapahtunut mitään lääkkeestä huolimatta. Miksihän? Kuukautiskivutkin olivat ihan yhtä pahoja, jollei jopa pahempia, kun kuukautiset sitten leikkauksen jälkeen taas joskus alkoivat. Minipillerit ovat tuoneet lähes taivaan minulle. Ei kuukautisia, ei minkäänlaisia kipuja. Ehkä ne ovat sitten minun apuni, toivottavasti.

Lääkärit ovat antaneet aina tosi ristiriitaisia arvioita tilanteestani. Ensimmäinen oli heti kannustamassa hankkiutumaan raskaaksi (olin tuolloin 19-vuotias ja parisuhteessa), viineisin kehui munarakkuloitani kauniiksi ja sanoi, ettei minulla ole pariin vuoteen mitään hätää.

Tämän pelon kanssa on niin vaikeaa elää. Perheenperustaminen kun on aina ollut jotenkin niin itsestäänselvyys minulle ja nyt en sitä todella ehkä saakaan. Näistä asioista tekisi mieli puhua niin paljon läheisille, mutta totuus on, etteivät he ymmärrä puoliakaan tästä sairaudesta tai tunteistani.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme