nimiäislahjasta - tarviiko viedä
eli tilanne on tämä: me annettiin miehen veljen perheelle meidän lapsilta jääneitä vauvanvaatteita ja sittereitä ja paljon muutakin tavaraa kun tämän veljen perheeseen syntyi esikoinen. Annettiin myös kestovaipat ja neuloin parit uudet vaippahousut ja villahaalarin. Nyt kun nimiäiset on parin viikon päästä, anoppi kyseli, että mitä aiotaan viedä lahjaksi lapselle. Mies vastasi, ettei enää mitään, kun annettiin jo niin paljon tavaraa ilmaiseksi ja kun vaimo (minä siis) neuloi ne villavaippahousut ja villapuvunkin. Nyt sitten anoppi soitti mulle ja kysyi lahja-asiasta. Että kun ei se "Pertti" (mun mies) miehenä vissiin kauheesti tajua juhlista, niin soitti nyt mulle, että ostaaka joku hieno lahja, kun ollaan kaikkein lähintä sukua. Että ois niin noloa, jos siihen lahjapöytään ei tulis meiltä mitään! Sanoin jotain tosi ympäripyöreää, mutta en luvannut mitään. Eli mitä nyt arvon av-raati sanoo, tartteko meidän vielä viedä nimiäisiin erikseen lahja? Ilmeisesti lapselle on valittu liuta epävirallisia kummejakin, ja he ehkä tuovat niitä tinakehyksiä, jos anoppi jotain tällaista tarkoitti. Periaatteessa budjettimme ei johonkin pikkulahjaan kaadu, mutta kaiken kaikkiaan kun meidän perhe ei oo saanut siltä suunnalta oikeastaan mitään lahjoja, niin kuinka paljon meidän nyt tarvii jotain lahjoja antaa ja tavallaan anoppiakin mielistellä? Esim. meidän lasten ristiäisiin miehen veli ei tuonut mitään lahjaa.
Kommentit (7)
Esim. joku helistin, joka on suunnattu vain lapselle, ja voi halutessaan säilöä muistona.
Vaiks tää:
http://www.brio.fi/ToPlay/0-18months/My_Very_First/30054000_BellRattle…
No en itse kehtaisi mennä ilman lahjaa. Olisitte jättäneet vaikka ne villahousut antamatta aiemmin ja vieneet vasta nimiäisiin...
lelun vauvalle ja kukkakimpun. EI tarvii miettiä ja kyräillä sitten vuositolkulla että mitäköhän tää taas tarkoitti.
Ne on juhlat, juhliin on kohteliasta aina viedä jotain, vaikka olis tupaantuliaset tms. muut pikkujuhlatkin niin aina viedään jotain (näin mulle on opetettu)
Ymmärrän että olette paljon antaneet mutta jollet halua että tulee takanapäin jotain puheita niin vie joku pikku lahja.
Kyllä mäkin olen antanut kaikenkaista lasten tarviketta ja vaatetta veljeni perheelle, mutta silti tuntui asianmukaiselle viedä joku ihan oma uusi lahja ristiäisiin. Mut ihan kuinka teillä tapana on. Ärsyttävää että anoppi puuttuu!
kiitos vastauksista. Itekin aattelin, että ehkä viedään joku ihan pieni juttu, ettei tartte tyhjin käsin mennä. Vaikkein me mitään silloin omille lapsille saatu miehen veljeltä, niin en haluis lähteä mihinkään samalla mitalla -meininkiin. Ehkä eniten ärsytti toi anopin osuus.
Jos meinaa kestovaippoja käyttää, niin kyllä ne villahousut on tarpeen viedä heti lapsen synnyttyä. Nyt nimiäisten aikaan parin viikon päästä se vauva on jo kolmikuinen. Tämä siis sille, joka ehdotti villahousujen viemistä nimiäislahjaksi.
Miten ihmeessä kaikki aloitukset täällä tulkitaan provoiksi?
Ihan uuden aattelin ostaa, enkä kenenkään käytettyä :)
Mutta asiaan. Ihmettelen kyllä suuresti miten "läheisiä" te oikein miehen veljen perheen kanssa olette jos ette pysty tällaisesta yksinkertaisesta asiasta keskenänne sopimaan. Ihan vaan voi kysäistä että "onhan ok ettei nyt lahjapöytään tuoda mitään kun ollaan annettu lahjat vähän niin kuin etukäteen?"
Ei heillä voi olla tähän mitään nokan koputtamista tai loukkaantumista jos eivät itsekään ole teille tuoneet mitään.
Anopin mielipiteistä ei tarvi sun välittää, käske miehesi hoitaa se asia ja sanoa jämptisti että ostaa sitten itse teidän nimissä lahjan jos ei halua nolostella.