Tajusin vasta miksi ei kannattaisi tehdä lapsia yli 30-vuotiaana!
Ollaan yritetty lasta (aika verkkaisella tahdilla elämäntilanteen vuoksi) vähän vaille pari vuotta, koettu varhainen keskenmeno ja kohdunulkoinen raskaus. Ei vielä luovuteta. Yritys jatkuu, mutta nyt enemmän tosissaan.
Olen tullut onneksi tähän mennessä melko helposti raskaaksi, sillä yhdyntöjä on ollut ovulaation aikoihin vain muutamien kiertojen aikana, ja siitä nuo kaksi epäonnistunutta raskautta.
Olen tajunnut, että yli 30-vuotiaana lapset pitää sitten tehdä aika nopealla aikataululla ja lyhyillä ikäeroilla, jos haluaa useamman kuin yhden. Ikä tulee muuten nopeasti vastaan. Se voikin olla sitten aika raskasta...
Kommentit (4)
Meilläkin olisi varmaan 1-2 lasta enempi jos olisi aiemmin aloitettu, mutta nyt saa nämä pari riittää, kun ei enää 36-vuotiaana jaksa alkaa vauvahommia hoitelemaan. Enkä olisi jaksanut 1-2v ikäerollakaan monta lasta.
haluaa/saa lapsia... jokuhan synnyttää vielä 50-vuotiaanakin. Mutta on siinä mielestäni puuhaa silloinkin, kun elääkkeellä saa teini-ikäisten kanssa keskustella:)
Lapset kannattaa tehdä, silloin kun siltä tuntuu. Toiset tulevat helpommin raskaaksi kuin toiset ja toiset eivät tule raskaiksi. Sama pätee keskenmenoihin ym. muihin ongelmiin.
Itse tein ekan lapseni 31-vuotiaana ja toisen 35-vuotiaana. Ei se mielestäni ollut mikään pieni ikäero, olisi näin jälkikäteen ajateltuna saanut jäädä pienemmäksikin.
Koskaan suunnitelmissa ei ollut kahta lasta enemmän. Mutta jos kymmenen olisi halunnut, niin silloin olisi toki pitänyt aloittaa aiemmin.
Tarkoitat siis sitä, että lasten teko kannattaa aloittaa alle kolmekymppisenä. Et siis tekstistäsi päätellen tarkoita sitä, että lapsia ei yli kolmekymppisenä kannattaisi enää tehdä.