Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaukomatkalle vielä rv. 27 - 28? Kellään kokemuksia?

Vierailija
29.10.2012 |

Olen 1. kertaa raskaana ja aika innoissani. :) Ajattelimme kuitenkin miehen kanssa, että ennen isoa elämänmuutosta olisi ihana vielä tehdä yksi iso reissu. Ongelmana vain on, ettei mieheni voi saada töistä lomaa ennen raskausviikkojani 27-28. Tajuan toki, että joka raskaus on erilainen ja tässä vaiheessa (ekalla kolmanneksella) on vielä mahdoton sanoa, missä kunnossa olen tuolloin, mutta JOS kaikki menee periaatteessa hyvin, olisiko ihan hullun hommaa matkustaa kaukomaille vielä noilla viikoilla? Haluaisimme jonnekin, jossa mies pääsisi sukeltamaan ja minä viettämään päiväni biitsillä/uima-altaalla/spa-hoidoissa, ehkä yhdistettynä muutaman päivän kaupunkilomailuun. Siispä olisiko kellään kokemuksia matkustamisesta esim. näille tienoille noilla viikoilla:

- Kalifornia & Baja California Meksikossa (San Francisco, LA, sit muutamaksi päiväksi sukeltamaan Meksikoon; plussana hyvä terveydenhuolto ja hygienia ja että englannilla pärjää; miinuksena pitkä lento)

- Kuuba (eka Havanna, sitten sukeltamaan; plussana hyvä perusterveydenhuolto ja se, että espanjalla pärjäisin; miinuksena en ole varma ruuan hygieenisyydestä joka paikassa)

- Itä-Bali (eka stopover ja akklimatisoituminen Singaporessa, sitten dive & spa-paikkaan Balille; plussana upea ylellinen paikka jossa varmaan hyvä hygienia, miinuksena pitkä matka sairaalaan ongelmien ilmaantuessa - Sporeen 3 tunnin lento).

TIedän, että tarvitsisin lentoja varten lääkärintodistuksen, eikä todellakaan olla lähdössä, jos olen tosi kipeänä, on korkea verenpaine tms. Olisimme joka tapauksessa menossa tällä kertaa vain varsin hyvätasoisiin 4-5 tähden hotelleihin ja ehdottomasti kohteeseen, mihin ei tarvita malarianestoa.

Kellään kokemuksia matkustamisesta noin raskaana noihin paikkoihin tai ehdotuksia muista hyvistä sukellus- + kylpyläkohteista? Muita hyviä neuvoja?

Asiallisia vastauksia raskaana reissanneilta otetaan kiitollisuudella vastaan... :)

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tälläkin hetkellä thaimaassa (rv21). Olen tehnyt kaikkea mitä mieli tekee ja pitänyt huolen hygieniasta. Kokemusta on myös tämän maan sairaalasta (edelliseltä kerralta) ja voin kertoa että parempaa ja hygienisempaa saa suomesta ettiä!!! Lento oli helppo kun ostimme istumapaikat jossa 10cm lisää jalkatilaa. Joten pelko pois ja reissuun vaan jos lääkäriltä liikee lupa :)

Vierailija
42/51 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tulee tämä käsitys, että Suomessa olisi jotenkin korkeatasoisemmat sairaalat/hygienia/terveydenhuollon taso kuin muualla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2012 klo 00:39"]tms. niin saat tietoa siitä mitä riskejä sinulla on raskauden suhteen jo ihan iänkin puolesta ja suhteuttaa siitä matkustusintoosi.

[/quote]

Ei kannata googlettaa. Kysy mieluummin asiaa lääkäriltäsi, joka oikeasti tietää asian!

Vierailija
44/51 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2012 klo 07:38"]Mitä Spa-hoitoja kuvittelit ottavasi? Hyvissä paikoissa joudut heti allekirjoittamaan lapun, että eivät ole vastuussa jos vauvalle käy jotain. Hieronta esim jalkapohjassa voi käynnistää synnytyksen (huom sanassa voi).

Voisit ehkä käydä turvallisesti naamahoidossa :)

[/quote]

Tosin et voi maata tuolloin kauaa selälläsi, sekin on hyvä ottaa huomioon!

Vierailija
45/51 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 06:51"]

[quote author="Vierailija" time="30.10.2012 klo 07:38"]Mitä Spa-hoitoja kuvittelit ottavasi? Hyvissä paikoissa joudut heti allekirjoittamaan lapun, että eivät ole vastuussa jos vauvalle käy jotain. Hieronta esim jalkapohjassa voi käynnistää synnytyksen (huom sanassa voi).

Voisit ehkä käydä turvallisesti naamahoidossa :)

[/quote]

Tosin et voi maata tuolloin kauaa selälläsi, sekin on hyvä ottaa huomioon!

[/quote]

eikä olla liian kauaa auringossa.

Olen nyt rv 28 ja eilen jouduin kaupassa riisua kevyen tuulitakin pois kun tuli niin kuuma, että hiki vaan virtasi kaupassa olin puolituntia. Selällään ei onnistu nukkua tuntuu epämukavalta ja siinä on se joku vereen liittyvä vaara en muista mikä. Mahallaan ei voi nukkua. Kyljellä tyynyjen avulla juuri ja juuri. Kiva siinä yrittää ruskettua tasaisesti :D Hierontoja ja hoitoja ei juurikaan voi ottaa kun on kaikkia öljyjä ja hierontatekniikoita mitä ei saa käyttää.

Suosittelen kaupunkilomaa. Mekin lähtään ens viikoksi, vaikken pystykkään juuri liitoskivuilta kävelemään.

Vierailija
46/51 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malediivit on hyvä lepäily js sukelluskohde. Hyviä sairaaloita lähellä, joskin pikavenematkan päässä. Itse olin siellä pienemmillä viikoilla ja 28 viikolla euroopan kaupunkilomalla. Sama ajatus että kun vielä pääsee. Tosin yhtä hyvin olisi päässyt 2-3 kk vauvan kanssa mutta meillä silloin työt esteenä.

Mietin myös että jos turvallisuutta maksimoi ja matkustaa, olisiko joku 30+ viikko turvallisempi? Vauvalla on keskosena silloin paremmat mahdollisuudet jos päättäisi syntyä. 27 on pieni keskonen ja vaikeammin hoidettava mutta onko syntymän riski pienempi? Tai sitten vko 35-36 jos oma kunto sallii. Silloinkin vielä tosi harva syntyy ja lääkärin luvalla saa lentää. Miten on?

Vierailija
47/51 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ymmärrän kyllä matkustusinnon oikein hyvin! Äidiksi tulemisessa pitää kuitenkin opetella laittamaan lapsen etu itsensä edelle. Sitä sinä et vielä osaa! Millainen ihminen ottaa tuollaisen riskin lapsen kustannuksella? Oksettavaa ja itsekästä. Menkää vaikka maailmanympärimatkalle kun se lapsi on syntynyt!

Vierailija
48/51 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme Kuubassa Havannassa ja molemmat saimme kovan ripulin vaikka oli syöty maitohappoja, käytettiin käsidesiä ja syötiin vain ns. Paremmissa paikoissa.Ripuli jatkui viikkoja...

Itse olin rv 19 kaukomatkalla, kaaduin siellä ja jouduin sairaalaan. Onneksi ei käynyt pahemmin ettei esim. jouduttu kuvaamaan.

Muista, että rakenneultrakin on vasta viikolla 20 ja siinä voi selvitä vaikka mitä, jonka vuoksi et voisi matkustaa.

Vierailija
49/51 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole raskaana ollessa matkustellut, mutta vastaanpa silti, että tällä kokemuksella en missään nimessä uskaltaisi ottaa riskiä. Lapsi on tärkeämpi kuin lomamatka. Nimimerkillä lapsi syntyi rv 27+1 ilman mitään ennakkovaroitteluja, täysin normaalin raskauden päätteeksi.

Vierailija
50/51 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan myös lähdössä miehen kanssa viikoksi Karibian risteilylle ensi kuun lopussa ja silloin mulla on rv22. Varattiin ensiksi ko. matka kuukautta pidemmälle, mutta selvisi, ettei laiva ota rv24 ylittäneitä kyytiin. Olisin kyllä muuten ollut lähdössä niillä viikoilla vielä, eli rv 26. 

Kerrottiin juuri neuvolassakin matkasuunnitelmista ja terkka toivotti lämpimästi hyvää matkaa. Noh, onhan tässä tietysti erona se, että jos mun rv22 keskeytyy niin se on keskenmeno eikä synnytys. 

Vierailija
51/51 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt mainitsit Kuuban ja Havannan niin kommentoin. Itse olen ollut Havannassa ei-raskaana ja onhan se upea paikka mutta varaudu järjettömään kuumuuteen. Ruuasta en olisi huolissani ja sairaanhoito maassa on hyvä (vaikka sitä monen voi olla vaikea uskoa) - kunhan on kattava matkavakuutus!

Toivottavasti pääset reissuun :)