Kaukomatkalle vielä rv. 27 - 28? Kellään kokemuksia?
Olen 1. kertaa raskaana ja aika innoissani. :) Ajattelimme kuitenkin miehen kanssa, että ennen isoa elämänmuutosta olisi ihana vielä tehdä yksi iso reissu. Ongelmana vain on, ettei mieheni voi saada töistä lomaa ennen raskausviikkojani 27-28. Tajuan toki, että joka raskaus on erilainen ja tässä vaiheessa (ekalla kolmanneksella) on vielä mahdoton sanoa, missä kunnossa olen tuolloin, mutta JOS kaikki menee periaatteessa hyvin, olisiko ihan hullun hommaa matkustaa kaukomaille vielä noilla viikoilla? Haluaisimme jonnekin, jossa mies pääsisi sukeltamaan ja minä viettämään päiväni biitsillä/uima-altaalla/spa-hoidoissa, ehkä yhdistettynä muutaman päivän kaupunkilomailuun. Siispä olisiko kellään kokemuksia matkustamisesta esim. näille tienoille noilla viikoilla:
- Kalifornia & Baja California Meksikossa (San Francisco, LA, sit muutamaksi päiväksi sukeltamaan Meksikoon; plussana hyvä terveydenhuolto ja hygienia ja että englannilla pärjää; miinuksena pitkä lento)
- Kuuba (eka Havanna, sitten sukeltamaan; plussana hyvä perusterveydenhuolto ja se, että espanjalla pärjäisin; miinuksena en ole varma ruuan hygieenisyydestä joka paikassa)
- Itä-Bali (eka stopover ja akklimatisoituminen Singaporessa, sitten dive & spa-paikkaan Balille; plussana upea ylellinen paikka jossa varmaan hyvä hygienia, miinuksena pitkä matka sairaalaan ongelmien ilmaantuessa - Sporeen 3 tunnin lento).
TIedän, että tarvitsisin lentoja varten lääkärintodistuksen, eikä todellakaan olla lähdössä, jos olen tosi kipeänä, on korkea verenpaine tms. Olisimme joka tapauksessa menossa tällä kertaa vain varsin hyvätasoisiin 4-5 tähden hotelleihin ja ehdottomasti kohteeseen, mihin ei tarvita malarianestoa.
Kellään kokemuksia matkustamisesta noin raskaana noihin paikkoihin tai ehdotuksia muista hyvistä sukellus- + kylpyläkohteista? Muita hyviä neuvoja?
Asiallisia vastauksia raskaana reissanneilta otetaan kiitollisuudella vastaan... :)
Kommentit (51)
Anyone?
Ja vielä kerran ei. Usko jo. Mutta koska olet jo päättänyt lähteä, niin miski vatvoa asiaa täällä?
...että tätä palstaa saattaisivat joskus lukea myös Kanariaa kauemmas matkustaneet, tietysti. :) AP
täällä. harvalle nyt vaan juolahtaa mieleen lähteä kaukomatkalle noilla viikoilla. mutta tervemenoa sinulle!
Tässä vaiheessa tosiaan vaikea sanoa. Jos esim. liitoskipuja tulee, niin sitten lentomatkat on yhtä tuskaa. Joillain limakalvot turpoavat ja nenä mene tukkoon ja korvat lukkoon tosi helposti, mikä myös kiusaa lentokoneessa ja varmasti myös sukeltaessa.
Itselläni oli työmatka 8 h lennon päähn rv 20 tietämissä. Meni ihan hyvin.
Tokan pidemmän reissun (loma) rv 27/28 olisi voinut jättää välistä. Olin tosi väsynyt, turvoksissa ja selkäkipuinen. Taustalla oli kyllä myös työstressiä ja muita kiireitä jo enn4n matkaa, eli jos olisin muutem ollut levänneempi, niin ehkä olisi mennyt paremmin. Muutama viikko tuon matkan jälkeen jäin saikulle selkäkipujen takia.
Melkein suosittelin jotain kivaa Euroopan kohdetta tai vastaavaa, vaikka sitten tietysti sukeltaminen ei onnistu. Silloiin vain ei ole niin sitä pelkoa, että lentomatkat vievät mehut kokonaan.
Jos matkasi tarkoitus on lillua spa-hoidoissa, niin miksi se pitää tehdä kaukomailla? Omat kaukomatkani ovat sisältäneet hieman toisenlaisia aktiviteetteja, kylpylöissä kun voi lillua vaikka kotimaassakin.Mitä vinkkejä siis kaipaat?
...ja itse haluaisin aurinkoon, rannalle ja jonnekin mielenkiintoiseen paikkaan, en vain perusresortiin. Miehen sukellusharrastuksen takia olisi kiva päästä vielä kerran sukellusvesille, kun vauvan syntymän jälkeen tuskin päästään ainakaan pariin vuoteen. Sellaisista paikoista siis kaipailin vinkkejä.
Puolustukseksi mainittakoon, että tälläkin palstalla (!) on aiemmin ollut samankaltaisia kyselyitä, joihin on tullut ihan asiallisia vastauksia raskaana matkustaneilta; en siis arvannut, että ihan näin vastuuttomaksi hunsvotiksi tässä leimaantuisi. :D
Vaihtoehto sukellusreissulle on toki Euroopan-loma. Mutta itse järkeilin sen niin, että kaupunkilomilla tulee aina kävelyä aika paljon ja ne tuppaavat siksi olemaan minusta rasittavampia kuin rannalla ja spassa löhöilyt. Siksi ajattelin, että jos (a) pitkistä lennoista selviää yleensä kunnialla noillakin viikoilla, (b) lomapaikan läheisyydessä on ainakin yksi tasokas (yksityis)sairaala, ja (c) hygieniataso paikassa on se, ettei turistiripuleita yleensä tule järkevästi syödessä, rantaloma olisi itse asiassa helpompi vaihtoehto kuin aktiivinen kaupunkiloma. Mutta yksi aika houkutteleva vaihtoehto olisi myös esim. viikon Italian tai Rivieran kiertomatka...
Voit olla elämäsi kunnossa tai tosi raihnainen. Voit synnyttää ilman ennakkovaroitusta (epätodennäköistä, mutta mahdollista). Oletko varma, että nautit reissusta?
Tiesitkö, että Garda-järvelläkin voi sukeltaa?
Malesia voisi sopia suunnitelmiinne aktiviteettien suhteen, ja Kuala Lumpurissa luulisi olevan länsimaalaistasoinen terveydenhuolto.
Sanoit aiemmin, että tarvittaessa sata tonniakin löytyisi, mikäli tarvis tulisi. Haluatko kuitenkin oikeasti tuhlata sen tuollaiseen?
Ymmärrän matkustusintosi, koska itse myös tykkään matkustella ja myös sukeltaa. Reissut (2kpl) raskaana ollessa eivät kuitenkaan ole olleet mitenkään nautinnollisia, ja jos vielä joskus raskaaksi tulen, taidan jättää väliin. Jos olisin sinä, kävikin jossain Euroopan kohteessa ja kun lapsi on lähempänä vuotta, tekisin koko perheen voimin sukellusreissun, jolloin saisin itsekin sukeltaa, juoda viiniä jne,
Nuorempana raskauksien kanssa vähemmän ongelmia, jos olet yli 35 v, ongelmiahan tahtoo tulla enemmän. Tukosriski kasvaa pitkillä lennoilla, itse pistin minihepariinia pitkille lennoille (Atlantin yli). Itse ajattelin mm. Egyptiin matkustaessani, että en missään nimessä olisi halunnut sairastua ripulitautiin (enkä sairastunutkaan), koska antibioottien käyttö on ongelmallisempaa raskaana ollessa. Mielestäni voit aivan hyvin matkustaa, jos siltä tuntuu, jos mitään ennenaikaisuuden riskiä ei ole. Ei Suomi ole mikään terveydenhuollon mallimaa. En kuitenkaan lähtisi mihinkään kovin epähygienisiin olosuhteisiin ja onko esim. Meksikossa ja Kuubassa riittävän hyvä terveydenhuolto?
Kuubassa on maailman 33. pienin lapsikuolleisuus, esim. pienempi kuin USA:ssa... Ja Meksikon sukelluspaikat olisivat Kalifornian rajalla, joten toivottavasti sielläkin on suht sivistynyttä (=kun suurin osa turisteista on jenkkejä). Enkä epähygieenisiin olosuhteisiin lähtisi minäkään! Koskaan en vielä (kop kop) ole viiden tähden hotellista saanut ruokamyrkytystä, ja raskaana olisin varmaan vielä tarkempi kuin tavallisesti.
AP
Vielä ei voi tietää, millainen oloni on noilla viikoilla ylipäänsä. Mutta halusinkin kuulla kokemuksia ihmisiltä, jotka ovat olleet niin hurjia, että ovat uskaltaneet matkustaa niihin aikoihin, jotta osaisi edes vähän arvioida, alkaako etsiä matkaa (joka siis tietysti on pystyttävä perumaan, jos oloni kehnoontuu).
Malesia voisi olla yksi hyvä vaihtoehto, kiitos vinkistä. Garda-järven sukellusmahiksista en tiennyt! Hmm, kiintoisaa, pitääkin tutkia. Tosin mies tykkää eniten sukeltaa hai- ja rauskuvesissä (provoan nyt vielä vähän!), joten Garda voisi olla vähän kesy... ;) Vaikka se kyllä onkin paikka, jonne olen halunnut jo pitkään.
Näkyvyys jopa 90 metriä.
Spa-mahdollisuuksia ei kylläkään ole, ja lähin lähellekään länsimainen terveydenhuolto taitaa olla Uudessa-Seelannissa. Nyt pitää siis pistää puntariin sukellusmestat vs. oma ja lapsesi terveys.
Imo uskon, ettet saa reissusta juurikaan irti noilla viikoilla.
Ja harmittavasti Gardaakin on sukelluspiireissä haukuttu sumeavetiseksi ja kylmäksi. Oh well. Jatketaan etsintää.
AP
Yli 35-vuotiaalla on kasvanut riski mm. keskossynnytykselle. Vaikea nauttia lomasta, jos saa pelätä ennenaikaista synnytystä ja kuukausien tehohoitoa omakustannuksella vieraassa maassa.
jo kohta 20 vuotta etkä voi nyt edes vauva vuoksi rauhoittua ja lykätä matkahaavetta? Miksi ottaa turhaa riskiä yhden lomamatkan vuoksi? Mitä jos jotain tapahtuu? Kadut lopun elämäsi ja pahimmassa tapauksessa et saa enää koskaan uutta yritystä.
En ymmärrä tuollaista itsekkyyttä.
tms. niin saat tietoa siitä mitä riskejä sinulla on raskauden suhteen jo ihan iänkin puolesta ja suhteuttaa siitä matkustusintoosi.
Toisessa raskaudessa olin kaupunkilomalla vielä rv 34 ja jaksoin ihan hyvin kävellä. Toki kahviloissa tuli pistäydyttyä tavallista useammin ihan jo vessassakäyntien vuoksi. Mun selälle pitkään paikoillaan istuskelu on ollut kaikista pahinta.
Sinne rantalomalle hyvään hotelliin lähtisin melkein mieluummin alle 1 v vauvan kanssa. Erityisesti rintaruokittu, vielä kävelemätön lapsi on yleensä aika helppo pitää tyytyväisenä pitkälläkin lennolla ja ruokahygieniasta ei tarvitse stressata niin paljon. Lapsen kanssa myös nauttii ihan erilailla siitä, että pääsee valmiiseen pöytään ja joku muu siivoaa sillä aikaa...
Ihan yhtä paljon matkustetaan lasten kanssa kuin ennenkin.
muutamaksi viikoksi, tuli takaisin raskausviikolla 33. Kaikki meni hyvin ja lapsi syntyi sitten ihan ajallaan Suomessa.
Se lento voi olla yllättävän raskas, minä asun Aasiassa ja lensin Suomesta viikolla 14 ja ei ollut maailman mukavin lento
Kuumuus voi yllättää. Itse tässä ilmastossa kaksi kertaa raskaana olleena tiedän, mistä puhun. Hyvin yksilöllisiä juttuja nämä, mutta mulla on alhainen verenpaine ja en kyllä ilman huimausta jaksanut hirveästi ulkona puuhastella.
Synnytykseen täälläpäin ei tarvitse varata sataatonnia, ota nolla pois, ja siis puhutaan euroista.
Bali: pikkutietä täynnä, aina ruuhkaista, kestää kauan päästä lentokentälle pahimmassa tapauksessa ja lisäksi se noin kolmen tunnin lento Singaporeen. En suosittele
Rehellinen vastaus: minä en lähtisi, helpompi itseasiassa matkustaa sen pikkuvauvan kanssa, kokemusta siitäkin :)
sukeltamista en suosittele. Mutta jos on muuten hyvässä kunnossa, voi noilla viikoilla vielä matkustaa, kunhan tiedostaa riskit.
Itse lensin pitkät lennot raskausviikoilla 24 ja 26, hyvin meni. Tukisukat jalassa ja tiuhaan kävelyä koneessa, niin ei tullut laskimotukosta. Perillä Karibialla paljon pullovettä, jotta nestetasapaino säilyisi. Ateriointia vain turvallisissa paikoissa. Ei liian raskas ohjelma, sopivasti lepoa.
Lapsi syntyi rv 41+2 ;)
Mitä Spa-hoitoja kuvittelit ottavasi? Hyvissä paikoissa joudut heti allekirjoittamaan lapun, että eivät ole vastuussa jos vauvalle käy jotain. Hieronta esim jalkapohjassa voi käynnistää synnytyksen (huom sanassa voi).
Voisit ehkä käydä turvallisesti naamahoidossa :)
Ei mitään ongelmaa. Lento meni hyvin, jaloittelin tasaisin väliajoin. Jalat oli normaalia turvonneemmat pari päivää lennon jälkeen, mutta kävin joka päivä jalkahieronnassa, se auttoi ja oli muutenkin ihanaa. Söin kaikkea, mutta toki vältin kaikkein tulisinta, sain muutenkin närästystä.
Snorklattiin, uitiin, nautittiin auringosta. Norsusafari jäi luonnollisesti väliin, mutta muuten nautin kaikesta mistä muutkin. Thaimaassa on hyvä sairaanhoito ja gynekologillani ei ollut mitään matkaa vastaan. Lentokoneessa ei edes kyselty lentoluvan perään.
Jos itse voit hyvin ja raskaus sujuu normaalisti, en näe mitään syytä olla matkustamatta. Meille Thaimaa oli tuttu paikka, joten senkin takia matkustin huolettomin mielin.
Ei mitään ongelmaa. Lento meni hyvin, jaloittelin tasaisin väliajoin. Jalat oli normaalia turvonneemmat pari päivää lennon jälkeen, mutta kävin joka päivä jalkahieronnassa, se auttoi ja oli muutenkin ihanaa. Söin kaikkea, mutta toki vältin kaikkein tulisinta, sain muutenkin närästystä.
Snorklattiin, uitiin, nautittiin auringosta. Norsusafari jäi luonnollisesti väliin, mutta muuten nautin kaikesta mistä muutkin. Thaimaassa on hyvä sairaanhoito ja gynekologillani ei ollut mitään matkaa vastaan. Lentokoneessa ei edes kyselty lentoluvan perään.
Jos itse voit hyvin ja raskaus sujuu normaalisti, en näe mitään syytä olla matkustamatta. Meille Thaimaa oli tuttu paikka, joten senkin takia matkustin huolettomin mielin.
...mutta on vielä tarkistettava, tarvitaanko samoilla alueilla malarianestoa. Sekin olisi yksi vaihtoehto. Tosin mahtavan viinialueen missaaminen voisi vähäsen harmittaa. ;) Kiitos vastauksesta!