Alottaisinko tytölle toisenkin liha-aterian päivässä?
Ikää 9 kk. Tyttö on kova liikkumaan ja ajattelin, että pieni määrä lihaa myös lounaassa saattaisi olla jo tarpeen. Tähän asti syönyt siis kasvislounaan ja päivällisessä on ollut myös lihaa. Syö lisäksi 2 x puuroa ja kerran hedelmää, maitoa yleensä 5-6 krt.
Missä iässä olette aloittaneet toisen liha-aterian? Oletteko odottaneet neuvolakäyntiä (10 kk) vai lisänneet jo ennen sitä?
Kommentit (11)
Aattelin vaan, ettei mene pienen elimistö tukkoon toisesta liha-ateriasta. Ateriakoko on nyt noin 1,5 dl. Kakkaa tulee kiitettävästi, välillä jopa 4 krt päivässä...
ja me alottettiin verrattain aikasin kiinteiden maistelu.. Meillä menee maitoa niin vähän (ei vaan yksinkertaisesti tykkää maitoa ottaa päivisin..) joten ihan sen takia lisäsin toisen liha-aterian päivään. Meille sairaalassa lastensairaanhoitaja kehoitti lisäämään jo 5 kk ikäisenä toisen lämpimän kasvis/liha-aterian, mutta lisäilin sen kyllä vasta 6 kk ikäisenä. 6 kk neuvolassakin terkkari sanoi, että kannattaa se lisätä heti kun puurot menee..
Kakka tulee hyvin, 3 kertaa päivässä ja tyttö voi tosi hyvin, on hirmu liikkuvainen niin kuin pitää ollakin, ja nukkuu yöt hyvin :) Nykyisin tyttö syökin aamulla ja illalla puuroa hedelmäsoseen kera, 2 liha-ateriaa ja välipalaksi vielä hedelmäsosetta, 2-3 kertaa maitoa ja iltavellin.. Maitoa menee siis päivän aikana max 3-4 desiä.. sen enempää ei huoli.
syö kaksi liha-ateriaa (tai kala) päivässä ja neuvolan terkkari sitä suositteli. Tyttö on kova liikkumaan ja painoa on vajaa 7 kg. Neidin mahan toimintaan tuo toisen liha-aterian lisääminen ei vaikuttanut. Hän syö kaksi puuroateriaa päivässä, kaksi liha-ateriaa ja yhden hedelmäsoseen päivässä, lisäksi maitoa menee noin 7 dl.
Taidanpa aloittaa jo tänään. Saahan sen sitten jätettyä taas poiskin, jos sattuis tuleen masuvaivoja, mutta tuskinpa. Toisaalta hyvä alottaa nyt, kun sitten kohta alan testailla hapanmaitotuotteitakin, niin eipähän tule kaikki uusi taas samaan aikaan.
Meillä annan aamupuuron, päivällä kasvislihasosetta, joskus välipala usein ei....illemmalla taas lihasosetta ja iltapuuro. Kun siirryin noihin 8kk purkkiruokiin niin välipala on usein jäänyt välistä pois. Maitoa annan esim. nukkumaan käydessä.
Aamupäivällä annan hiukan enemmän kasvispainotteista ja illalla vastaavasti enemmän lihapainotteista, mutta molemmissa siis lihaa/kalaa tms.
Näin meillä syöty n. 6kk lähtien. 5kk oli toinen ruoka kasvis ja toinen liha. Tosin sitä lihaa oli aluksi ehkä pari teelusikallista soseessa " mausteena" .
T: Noora 8.5 kk ja Nasulina
Kertokaapas miten paljon annatte sitä lihaa per annos ja vauvan ikä?
Edellinen kirjoittaja kertoi että aluksi lihaa oli vain pari tl mausteena.
Minä kun olen luullut että lihaa annetaan 1-1,5rkl/pvä (1rkl on 3tl) koko ensimmäisen ikävuoden ajan ja se riittää (äitiyspakkauksen ravinto-ohjekirjanen). Olen itse ajatellut että 6-8kk annan 1tl/pvä, 8-10kk 2tl/pvä ja 10-12kk 1rkl-1,5rkl/pvä. Neuvolassakin korostetaan että lihaa ei tarvita paljoa.
KUulostaako suunnitelmani teistä siis liian vähältä? Annatteko enemmän? TUo pari tl " mausteena" saa annokseni kuulostamaan kovin pieneltä...
Taisin kirjoittaa vähän huonosti!
Eli siis esim. Piltin purkissa on perunaa, kasviksia ja lihaa. Lihaa purkissa on vain 12 prosenttia!
Eli kun minä annoin ekaa kertaa lihaa, laitoin perunaporkkanasose purkin ja siihen pari teelusikallista tuota toista purkkia. Eli lihaa annoksessa oli ihan himppunen :)
Nyt neidillä ikää kohta 9kk, menee iso purkki ruokaa kaksi kertaa päivässä. Jos teen itse sosetta (ei oikein vielä tykkää) niin laitan siihen n. ruokalusikallisen kanaa tai lihaa tms. per ateria.
T: Sekoileva Nasulina
Meillä piti aloittaa toinen liha ateria päivässä todella varovasti kun menikin pikkuisen vatsa siitä ihan sekaisin, nyt kun noin rilun kuukauden olen annosta lisännyt voi jo antaa koko purkin per ruokakerta näitä valmiita soseita. Aiemmin piti antaa vähän lihasosepurkista ja yksi kasvissose purkki toisella aterialla.
Noissa on noin ruokalusikallinen kussakin kuutiossa. Niitä siis oon antanu vaan yhden kuution päivässä, mutta tästä lähin kaksi. ÄP:ssä olleen vihon mukaan koko ekan vuoden riittää 1-1,5 rkl lihaa ATERIAA kohti - käsitän siis niin, että 2-2,5 rkl päivässä. Joten meillä on tästä lähin, 9 kk, määrä 2 rkl/pv.
Meidän 8 kk poika saa myös 2 krt liha-aterian (joskus harvoin korvaan toisen aterian pelkällä kasvissoseella). Usein vuorottelen kanaa, naudan- ja sianlihaa. Kalaa ei olla vielä annettu. Paljon syödään purkkiruokaa jossa todellakin on paljon kasviksia mukana eli koko ateria ei ole lihaa.
Elimistö ei ole mennyt tukkoon koska kakkaa tulee 2 krt päivässä, joskus on tullut jopa 5 kertaa:)
toisen liha-aterian lisäilin vajaa kuukausi sitten.