Onko muita, joilla jonkun raskausajan ruokarajoitteen noudattaminen tekee tiukkaa?
Normaalisti syön suht. terveellisesti. Nyt pitäisi saada joka päivä lakua tai salmiakki ja se 50g ei riitä mihinkään. Olen mennyt rajasta yli pari kertaa...
Ja muutenkin yht'äkkiä voisin elää karkilla ja epäterveellisillä ruuilla. Huokaus.Joutuu jatkuvasti syömään pieniä määriä jotain terveellistä, mutta silti.
Kohtalotovereita? Vinkkejä himojen hallintaan?
Kommentit (21)
on mennyt nyt syödessä mitä sattuu, kuhan olen saanut pahoinvoinnin jotenkuten pysymään kurissa. En ole siis ressannut siitä terveellisyydestä niinkään, tosin en tietenkään ole syönyt mitään "kiellettyjen listalta". Nyt kun ensimmäinen kolmannes alkaa taittumaan ja pahoinvointikin hellittää, mietin, että pakko alkaa syömään hedelmiä enemmän yms. Vaikka en ole ylipainoinen, minulla on varmaan tässäkin raskaudessa raskausdiabetes joten sitä sokeria pitäs vältellä ja vaikeaahan se on mutta minkäs teet.. Jos karkki houkuttaa, suosittelen että laitat sokerit minimiin. Mulla helpotti se himo sitten kun olin itseäni kurittanut hetken täysin sokerittomalla ruokavaliolla..
PS. suosittelen salmiakkitikkareita, ne kestää kauemmin imeskellä ja saa pidemmän makunautinnon.. :)
Täytynee hommata noita tikkareita.
Nytkin pystyn ajattelemaan vain hopetoffeeta. Onneksi sitä ei enää myydä. Siis jos teeskentelee ettei lakritsi Rolloakaan ole olemassa, niin pärjää ihan hyvin.
eli en paljon stressannut syömisten kanssa. Maksalaatikkoa ja maksamakkaraa söin silloin tällöin, samoin melkein kaikkea muutakin "kiellettyä". Joskus jopa join puolikkaan siiderin saunan jälkeen. Kolme täysin tervettä lasta syntyi ja hyvät oppimistulokset ja hieno kasvu kaikilla.
Voi helv. miten tyhmää porukkaa. Graavikala on oikeasti suht. suuri riski. Olet varmaan myös jälkeenkinpäin oikein ylpeä saavutuksestasi, kun sait elävän lapsen?
Varmaan myöskään lapsesi ei tarvitse käyttää pyöräilykypärää?
Voi helv. miten tyhmää porukkaa. Graavikala on oikeasti suht. suuri riski. Olet varmaan myös jälkeenkinpäin oikein ylpeä saavutuksestasi, kun sait elävän lapsen?
Varmaan myöskään lapsesi ei tarvitse käyttää pyöräilykypärää?
Ja kyllä, olen ylpeä terveenä syntyneistä elävistä lapsistani. Listeriaa pyrin kyllä välttämään, ja graavilohta en ole koskaan tykännyt käyttää. Listerian voi muuten saada myös vaikkapa lounasravintolan salaattipöydästä, johon on kaadettu pakasteherneet suoraan pakkasesta kiehauttamattomina...
Mä en pidä energiajuomien mausta, mutta annas olla, kun posahtaa raskaaksi. Aivan älytön himo ja välillä pakko ostaa red bulli ja siemasta siitä hörppy, loput pakko antaa miehelle, etten juo sitä kokonaan.
Kyllä minäkin olen raskaana kraavattua lohta syönny ja maksaa..ihme vouhotusta.
Ja tiedetään, en ole "käsikirja äiti", enkä kyllä tahtoiskaan
Ps. Salmiakki on aina ollut myös minun himoni ja söin sitä silloin kun huvitti, yritin tietty vähentää määriä.
Tein jääkaappiin herkkuja tuoreesta ananaksesta, vesimeloonista ja kiivistä. Niitä oli ihana syödä jäätävän kylmänä, auttoi myös pahoinvointiin
mutta joillakin se ruokarajoitteisuus menee vähän liian pitkälle - esim. työkaveri ei voinut syödä pizzaa koska siinä on päällä mozzarellaa. Kysyin miksi hän mozzarellaa pelkää, hän vastasi että se voi olla pastöroimatonta. Ei auttanut vaikka kaikki vakuuttivat listeriabakteerien kuolevan pizzauunin 300 asteen lämmössä. Mutta jokainen taaplatkoon tyylillään tietysti.
Sinänsä kyllä toivoisi selkeitä ohjeita myöskin siihen, että kypsennettynä niitä listeriavaara-tuotteita voi syödä. Omassa kunnassa ohjeet ovat selvät. Edellisessä sitä ei oltu selvennetty.
Ei paljoa vaadita että just se erä sattuu omalle lautaselle.Neuvolassa sanoivat että tapauksia on ollut nyt enemmän kuin koskaan.
Muita rajoitteita en juuri noudata,maksaa en syö muutenkaan.
Sokeria menee eri muodoissaan,en voi vastustaa karkkia :( Mulla on nyt rv 22 menossa ja paino on noussut jo melkein 5kg ja just nimenomaan herkkujen takia..
Mietin tässä juuri mitä ostaisin kaupasta jotta saisi jotain terveellistä kaappiin.
Muuten en niin lakusta piittaa, mut raskauksien aikana tuli ihan hirvee lakritsin himo. Mut en syönyt sitä himosta huolimatta, mutta synnytyksen jälkeen oli pakko ostaa muutama pussi. Mä olin aika nihilistinen noiden neuvolan ruokarajoitusten kanssa, noudatin pilkulleen niitä. En voi antaa itelleni esim. lupaa syödä vähän lakua, se vaan riistäytyis käsistä ja ahmisin kuitenkn pussi tolkulla. Helpompi mulle oli kieltää ne ihan kokonaan.
kun en niitä ole koskaan noudattanutkaan.
Luulen, että joudun tekemään saman :(
Voisin elää loppuelämäni ilman alkoholia helposti, mutta viikko ilman lakua/ salmiakki tuntuu yht'äkkiä vuosituhannelta.
eli en paljon stressannut syömisten kanssa. Maksalaatikkoa ja maksamakkaraa söin silloin tällöin, samoin melkein kaikkea muutakin "kiellettyä". Joskus jopa join puolikkaan siiderin saunan jälkeen. Kolme täysin tervettä lasta syntyi ja hyvät oppimistulokset ja hieno kasvu kaikilla.
Kuopuksen kohdalla en tainnut edes vilkaista "kieltolistaa". Joten en tiedä, erosiko se paljonkin vuoden 2005 listasta...
Olisi th varmaan saanut slaagin kun olisi saanut tietää, että puhdistin jopa kissojen santalaatikkoa ilman hanskoja tai hengityssuojainta (oli muuten aika hysteerinen tuon suhteen).
Normaalisti syön suht. terveellisesti. Nyt pitäisi saada joka päivä lakua tai salmiakki ja se 50g ei riitä mihinkään. Olen mennyt rajasta yli pari kertaa...
Ja muutenkin yht'äkkiä voisin elää karkilla ja epäterveellisillä ruuilla. Huokaus.Joutuu jatkuvasti syömään pieniä määriä jotain terveellistä, mutta silti.
Kohtalotovereita? Vinkkejä himojen hallintaan?
Meillä on suvussa nainen, jolla on ollut 3 myöhäistä keskenmenoa rv 15 jälkeen, ja syyksi paljastui listeria.
Ei tarvitse olla hysteerinen, mutta kai sitä voi sen verran raskauttaan suojella, että ei nyt ihna idioottina mellasta menemään? Se raskaus kestää kuitenkin vain rajallisen ajan, sen jälkeen voi taas mässätä graavikalaa ja vaikka mitä.
Eli ap.n tapaus, salmiakki tai lakritsi itsessään ei aiheuta sen pahempia, nostaa verenpainetta kyllä, mutta jos sellaista ei ole havaittavissa, niin ei siitä ole vaaraa. Alkoholi pieninä annoksina silloin tällöin tai maksa, ei niin vaarallista.
Sen sijaan listeriavaaran tuotteet voivat aiheuttaa kuoleman, aivokalvontulehduksen yms. mikä on sitten jo ihan eri asia.
eikä minulle ole neuvolasta koskaan puhuttu, enkä ole saanut listaa mistään raskausajan "kielletyistä ruoista" ja kolmessa eri neuvolassa olen asioinut.
Söin paljon lakua ja salmiakkia raskausaikana, oli paineet sen verran alhaiset, etten kokenut tätä haitalliseksi.
eikä minulle ole neuvolasta koskaan puhuttu, enkä ole saanut listaa mistään raskausajan "kielletyistä ruoista" ja kolmessa eri neuvolassa olen asioinut.
Ne ovat vain suosituksia välttää. Useimmat vain pitävät niitä ehdottomasti kiellettyinä.
en ole nimittäin koskaan tavannut ketään, joka olisi kertonut sairastuneensa listerioosiin - omassa perheessäni ei myöskään ole tapauksia. Ja ihan normaalisti syömme kaikkea, erityisesti juustoja ja tuorejuustoja kuluu paljon. Graavikaloja lähinnä joulupöydässä. Mitenkähän meillä on ollut näin hyvä tuuri?
olin raskaana:D 81-90 vain maksa oli rajoitettu, ihan hyvällä omallatunnolla syötiin kaikkea. Alhoholiakin jouduin käyttämään supistuksiin ihan luvan kanssa (konjakkia yöks).
Enkä kyllä muista että olisin 11 vuotta sittenkään hirveästi vältellyt syömisiäni?? Tuorejuustot, graavikalat, ravut, lihat, kalat ja herkut -kaikki kelpasi:) Salmiakistakaan ei ole ollut haittaa kun on liian alhainen verenpaine.
Mun mielestä niin turhaa vouhotusta!!
Minusta ne on ihan ylihysteeristä koohotusta ne rajoitukset, en katsonut noudattamista tarpeelliseksi. Minun rikkomukseni ei tosin koskenut salmiakkia vaan lähinnä raakamaitojuustoja, ilmakuivattua kinkkua, graavikalaa, suolaa ja ulkomaisia pakastemarjoja. Niistä varsinkin kolmea ensinmainittua söin paljon molempien raskauksien aikana.