kysymys kummiudesta
ny on alkanu toden teolla ketuttaa lapsen kummi jota ei voisi vähempää kiinnostaa käydä edes moikkaamassa kummilastaan. Onko mahdollista lisätä kummi ristiäisten jälkeen? Olisi kiva että olisi edes yksi oikeasti lasta halukas näkevä kummi
Kommentit (11)
sun lapses kanssa???
Onkohan täällä joillain pikkasen lähtenyt lapasesta toi kummijuttu. Kauheita odotuksia kummeilta, pitäis olla sitä ja tätä sun lapselles. Se on sun lapses eikä sen kummin, joten tuskin on kovin oikeutettua vaatia, että se alkaa sitä hoitaa ja rakastaa.
Kummi on edelleen lapsen opas kristillisellä tiellä. Ja veikkaanpa, ettet tarvii lapselles sellaisia oppaita, joten eikös ole parempi ettei kummi tee mitään.
jos niiden kanssa ei lapsi pääse ikinä viettämään aikaa?
No mitä ihmettä sen kummin sit pitäis tehdä sun lapses kanssa???
Onkohan täällä joillain pikkasen lähtenyt lapasesta toi kummijuttu. Kauheita odotuksia kummeilta, pitäis olla sitä ja tätä sun lapselles. Se on sun lapses eikä sen kummin, joten tuskin on kovin oikeutettua vaatia, että se alkaa sitä hoitaa ja rakastaa.
Kummi on edelleen lapsen opas kristillisellä tiellä. Ja veikkaanpa, ettet tarvii lapselles sellaisia oppaita, joten eikös ole parempi ettei kummi tee mitään.
Onko mielestäsi ihan oikeasti "kauhea odotus kummilta", että suostuisi näkemään kummilastaan? Ei kukaan puhunut mitään hoitamisesta, mutta jos on kerran kummiksi suostunut niin luulisi sitä arvaavan, että lasta odotetaan tapaavan myös ristiäisten jälkeen.
ihmiset pitää kummiutta höpö höpö virkana, johon suostutaan kun ei kehdata kieltäytyä. Erikoisia nämä ihmist jotka odottavat kummin tuovan kuun taivaalta.
kun kummilapsella ja minulla olisi ollut lomaa yhtä aikaa. Jep, minä silloin lapseton halusin ilman muuta viettää lomani ekaluokkalaisen kanssa. Ei päivässä mitään tai elokuvailloissa. Ne on kivoja! Mutta jos viikoksi, niin ei se mulle mitään lomaa olisi ollut! Stressissä olisin koko ajan ollut kun en olisi tiennyt mitä ekaluokkalainen tekee tai vaatii. Ei kai nyt mitään kun on jo omia lapsia, mutta en minä mikään automaattilapsenvahti sentään ole.
Ja lahja-automaattiudesta en edes ala...
ihmiset pitää kummiutta höpö höpö virkana, johon suostutaan kun ei kehdata kieltäytyä. Erikoisia nämä ihmist jotka odottavat kummin tuovan kuun taivaalta.
Sinusta on alkanut tuntua, että kummi ei hoida tehtäviään.
Evl.fi sivuilta lainattua: "Kummi on lapsen elämässä tärkeä ihminen, turvallinen aikuinen ja ystävä. Yleensä kummeiksi valitaan vanhempien hyvin tuntemia läheisiä ystäviä tai sukulaisia.
Kummina oleminen on paitsi tehtävä myös mahdollisuus erityisen läheiseen ihmissuhteeseen. Kummi on kutsuttu vanhempien rinnalla pitämään huolta lapsesta.
Huolenpidossa ja ystävyydessä toteutuvat kristittynä elämisen periaatteet ja lähimmäisen rakkaus. Kummin tärkeä tehtävä on myös lapsen puolesta rukoileminen.
Kummeja ei voi vaihtaa eikä kummeilta ottaa pois tehtäväänsä kastetoimituksen jälkeen. Kummien lisääminen on mahdollista erityisistä syistä."
Voisitko jatkaa yhteydenpitoa sellaisten lähelläsi elävien aikuisten kanssa, jotka erityisellä tavalla välittävät myös lapsestasi, vaikka eivät virallisesti kummeja olisikaan?
Kummius ei ole aina aivan helppoa, me ihmiset kun olemme erilaisia ja ajatuksemme kummiudesta myös. Ehkäpä voisit lapsesi kummia pyytää kylään tai kutsua häntä mukaan vaikka jonnekin retkelle perheesi kanssa tai lapsesi synttäreille tai päiväkodin tai kerhon juhliin tms. Näin kummi ja lapsi saisivat mahdollisuuden tutustua vähitellen toisiinsa.
Mukavia syksyn ja talven päiviä!
Paljon merkityksellisiä hetkiä lapsellesi myös aikuisten läheisten kanssa!
ajatellaan, että kummin pitäisi hoitaa lasta ja jaksaa olla aina vaan kiinnostunut kummilapsesta.
Itse en hoida kummilastani, mutta tapaan kyllä säännöllisesti ja joskus viestillä kyselen lapsen kuulumisia. Joulu- ja synttärilahjalla muistan ja joskus lähetän kortin ja vien jonkun pienen tuliaisen. Viimeksi kun näin kummilastani niin istuimme sohvalla ja luin hänelle kirjaa. Muuten ei ole intressejä hoitaa lasta tai viedä häntä (ilman äitiään) minnekään. Pitäisikö?
kunpa päästäisiin siihen että pakollista kahta kummia ei tarvitsisi väkisin olla!! Järkyttävää yrittää itse keksiä väkisin ne pakolliset kummit jotka ei oikeasti edes halua olla kummeja mutta eivät kehtaa kieltäytyäkään.
Mitä sinä olet tehnyt asian hyväksi? Oletatko, että kummi tulee aina lasta katsomaan vai toimiiko vierailusysteemi myös toisinpäin?
Itse olen tähän asti aina käynyt kummilastani tapaamassa heidän kotonaan. Se on ollut helpointa niin, koska minulla ei ole ollut lapsia ja heillä on useampi. Mutta nyt kun itselläkin on vauva niin tuskin tulee enää lähdettyä, ellei vierailuja ala kuulua tännekin päin. Ja vaikka ei sitä omaa alsta olisikaan niin tuskin yksipuoliset suhteet koskaan toimivat.
meiiläpäin ainakin voi kummia vaihtaa hyvällä syyllä! oman kummityttöni ensimmäiset kummit eivät halunneet olla enää missään tekemisissä tytön kanssa. niinpä minusta tuli tytön kummitäti tämän ollessa viisi vuotias. enkä luopuisi mistään hinnasta tehtävästä, niin tärkeä tyttö minulle on ?
mutta kummiksi pyydettyä ei voi poistaa kirkon kirjoista