paljonko teillä on/oli opintovelkaa?
itse olen graduvaiheessa ja velkaa n.9000e, olenko ihan ylivelkaantunut?
Kommentit (23)
n. 7500e. Ens keväänä, valmistuessa, velkää on kerrytetty 9000e ja valmistun merkonomiksi. Siitä sitten ettimään työtä ja takasin maksamisen alotan varmaan n. vuoden päästä valmistumjisestani. Itse pidän velkaani aika pienenä.
Nyt yllätän varmaan nämä innokkaat lainan vastustajat, mut ite nostan lainaa vaikka lisäksi käynkeikkatyössä. Tai kävin - nyt tästä syksystä alkean se on ollu hankalaa ku iltalukioo amiksen ohel käyn abivuotta, ei oo aikaa enää ku harvoin keikalle joskus lauantaisin.
Liäksi vanhemmat auttaa vuokrassa.
Eipähän tarvitse laskea joka senttiä ja voi elää suht hyvää elämää ilman suoranaista köyhäilyä. Pyrkimys on myös saada edes hiukan rahaa ennen kesää säästöön, silloin pitää muuttaa opiskeluasunnosta kalliimpaan kämppään ja vuokrat Espoossa on aika korkeat...
Ite en tajua miksi lainanottoa pitäisi jotenki katua? Opintolaina on erittäin pienikorkoinen ja turvallisin lainoista. Ja työllisyys on alallini aika taattu jos ei ihan krantuksi ryhdy... :) Ite maksan kaiken lainan pankille takasin.
Musta on aina ollu erikoista et moni ihminen vastustaa henkeenvereen opintolainan nostoa (siis vastustaa sitä et kukaan muukaan saisi nostaa) ja ylpeilevät elettyään köyhää elämää muutaman vuoden kaurapuurolinjalla. samat ihmiset ottaa melkee heti valmstuttuaan ison asuntolainan ja se sitten ei yhtäkkiä tunnu missään...
Mielenkiintoista vain, miten ne jotka opintolainaa vastustaa, suhteutuu siihen kuin pahimpaan virheeseen minkä elämässä voisi tehdä... :)
ehkä olisit nopeammin opiskellut ennen niitä reissuja? Tuttavat lähti perheen kanssa vuoden reissuun maailman ympäri, osallistuivat esim. vapaaehtoishommiin Afrikassa ja muuallakin missä kävivät... kyllä se onnistuu jos haluaa. Ihan niin kuin kukin sen opiskeluajankin käyttää kuten haluaa, joko ottamatta lainaa tai lainaa ottaen. Sitä vaan ei voi perustella musta sillä että näin piti tehdä, koska myöhemmin ei voi tehdä sitä ja tätä vaan silloinkin kyse on ollut siitä, että opiskeluaikana on halunnut tehdä jotain ja halunnut tehdä sen lainan turvin eikä esim. työtä tehden ja säästäen.
Valmistuin reissuista huolimatta kurssini kanssa. Tyhjästä taas on paha säästää ja jos meinaa kesät reissata, ei voi olla töissä. Koulun ohella ainakin lääkiksessä työssäkäynti on aika haasteellista, pl. pari viimeistä vuotta. Reissaaminen lasten kanssa taas on eri asia kuin reissata ilman lapsia. Lapset täytyy tehdä ennen kolmeakymppiä, mikäli haluaa maksimoida niiden saannin todennäköisyyden.
Eli minun kohdallani sellainen matkustelu, mitä olen saanut tehdä, ei olisi ilman lainaa onnistunut. En tajua, miksi opintolaina on joillekin mörkö?
Maksoin pois jo 1990-luvulla.