Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valvotteko kasi-ysiluokkalaisten kokeisiin lukemista?

Vierailija
28.10.2012 |

Toisen ketjun innoittamana kyselen. Siellä oltiin sitä mieltä ettei ysiluokkalaista enää pidä vahtia. Ei se ihme että jotkut putoaa sitten murrosiän pahimmassa vaiheessa kokonaan opetuksen kelkasta

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vanhinta lasta saivat aina kokeista kiitettäviä, vaikka en valvonut lukemista mitenkään. Sen sijaan nuorin (nyt 8. luokalla) ei välttämättä lue, jos en valvo. Hänellä on juuri lukukauden ensimmäinen englannin koe tulossa. Totesin, että hän saa tämän kerran itsenäisesti hoitaa kokeeseen lukemisen, mutta jos kokeesta tulee alle 8, seuraavalla kerralla minä valvon lukemista tarkasti ja kuulustelen koealueen asioita etukäteen.

Annan siis lapselle mahdollisuuden näyttää, että hän osaa hoitaa asian itsenäisesti, mutta jos se ei sitten suju, otan ohjat käsiini.

Vierailija
2/8 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kysyn jo etukteen, että miten ko aine sujuu, paljonko tarvii lukea etukäteen. Mutta siihen siis luotan, että nuori hanskaa jo hommat itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutteko te sitten vieressä vahtimassa että varmasti lukee? Eihän opiskeluinnottomalla teinillä silti ole ajatus mukana vaikka miten kyselisitte ja vahtisitte? Uhkaatte rangaistuksilla ja etuuksien menetyksillä? Vai ovatko vain laiskoja ja vaativat patistelua?

En ole omien nuorten lukemista vahtinut eikä siihen ole ollut edes tarvetta koska molempien koulu sujuu. Uteliaisuuttani kyselen.

Vierailija
4/8 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapsi itse pyytää, että tenttaamme häneltä koealueita. Itse kyselen kielten, uskonnon, terveystiedon ja biologian alueita, isänsä hoitaa loput.

Siinä oppii itsekin aina uutta :)

Vierailija
5/8 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en ole varsinaisesti vahtinut koskaan hänen enkä kutosluokkalaisen lukemista. Toki muistuttelen kokeisiin lukemisesta ja kyselen tarvittaessa, mutta en ota päävastuuta lasten kouluhommista. Varsinkin esikoinen menestyy koulussa loistavasti ja nuorempikin aika hyvin, tosin häntä on syytä muistutella enemmän.

Vierailija
6/8 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitan nimeni koepaperiin, kun sellainen eteen tuodaan ja yleensä siinä on numerona 10 tai 10-. Ehkä poika osaa tai sitten hän on taitava lunttaaja.

Puhumme pojan kanssa päivittäin kaikenlaista, mutta hän ei tee minun töitäni enkä minä tee hänen koulutehtäviään.

Vierailija
7/8 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutteko te sitten vieressä vahtimassa että varmasti lukee? Eihän opiskeluinnottomalla teinillä silti ole ajatus mukana vaikka miten kyselisitte ja vahtisitte?

Mutta voin esimerkiksi lauantaiaamuna todeta, että ennen kuin lapsi tekee yhtään mitään tietokoneella, kännykällä tai muulla vastaavalla laitteella, niin hänen on opiskeltava se ja se asia. Kun lapsi mielestään osaa sen, minä pidän kokeen. Jos hän oikeasti osaa, hän saa tehdä loppupäivän mitä huvittaa. Muussa tapauksessa hän joutuu opiskelemaan lisää, kunnes asia sujuu.

(Olen tietenkin varoittanut lasta jo etukäteen niin, että tämä ei tule lauantaiaamuna täytenä yllätytyksenä.)

Tässä on siis kysymyksessä lapsi, jolla ei ole mitään kouluhaluttomuutta tai oppimisvaikeuksia, vaan vain laiskuutta esimerkiksi opiskella englannin sanoja.

Ja kaikille niille, jotka ovat onnistuneet kasvattamaan erinomaisia lapsia, jotka hoitavat koulunsa itsenäisesti: Meilläkin on kaksi vanhempaa lasta, jotka ovat aina tehneet kaiken itsenäisesti. Vanhin on abi, ja ainoa jännityksen aihe yo-kirjoituksissa on se, tuleeko kaikista aineista laudatur vai putoaako jokin eximiaan. Toinen ei ole ihan yhtä hyvä, mutta kyllä hänelläkin on nyt lukion toisella lukuaineiden kurssien keskiarvo päälle 9,5. Näiden kahden koulutyöhön ei ole tarvinnut koskaan puuttua mitenkään. Mutta jostain syystä kasvatustaitomme ovat sitten tämän kolmannen kohdalla heikentyneet. Tai sitten lapset ovat erilaisia.

2

Vierailija
8/8 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskiarvot: 9,9 ja 9,4.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä