Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kirjanpidosta tietävät!

Vierailija
27.10.2012 |

Minulla on oma toiminimi, jolla pienimuotoista yritysotoimintaa, pidän itse yksinkertaista kirjanpitoa (olen siis "ammatinharjoittaja". Kotitoimisto ja silloin tällöin käyntejä asiakkaan luona. Kuljen pääasiassa julkisilla, mutta satunnaisesti tällöin myös omalla autolla.

Miten merkkaan oman auton käytön yritykseni kirjanpitoon? Auto kuuluu siis 95%:sti yksityistalouteen eli mitään poistoja tms en siitä voi kai tehdä? (Ja yritykselläni ei muutenkaan ole tasetta, kun kirjanpito siis yksinkertaisena.) Riittääkö siis että laitan vain bensakulut matkustuskuluihin kirjanpidossa?

Asiakkaalta olen laskuttanut omaa autoa käyttäessäni palkkiolaskun yhteydessä kilometrikorvauksen 0,45 e plus alv.

Kiitos jos joku osaa neuvoa...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on yksityisen, joka siis antaa sen käyttöoikeudet toiminimellesi.

Pidä ajopäiväkirjaa, et voi suoraan vähentää bensakuluja. Sinun ei myöskään tarvitse nostaa näitä km-korvauksia rahana, vaan voit kirjata ne "omat sijoitukset liiketoimintaan" (oma käyttö -tiliä vastaan)

Se, mitä laskutat asiakkailta, on toinen asia. Laskutat niiltä just sen verran kun ovat valmiita maksamaan.

Vierailija
2/8 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

verovähennyksinä, niitä et voi vähentää mitä asiakkaalta laskutat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
4/8 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

summa minkä verottaja hyväksyy oman auton käytöstä vähennettäväksi. Kilometrimäärä on sinun itse ilmoitettava. Verottajalla on näkemys, mikä on kohtuu¨llinen kilometrimäärä, jonka joudut ammattiajossa ajamaan. Lasket vain ne kilometrit ja ilmoitat veroilmoituslomakkeessa sen. Itse maatalouden harjoittajana käytän 2A lomaketta. En tiedä muista.

Vierailija
5/8 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis asiakkaiden laskuttaminen ei nyt kuulu tähän vähentämiseen mitenkään. Kun ap kirjoittaa asiakkaalle laskun, hän saa kirjoittaa laskun perusteiksi ihan mitä tahansa.

Siellä voi lukea 25km á 45stn tai vaikka matka- asennus ja pikatyölisä 50e. Ja se raha tulee pankkiin, siitä maksetaan alvit jos on alv-velvollinen.

Mutta jos ap käyttää sitä omaa autoaan, niin verottajalle tarvii jotenkin dokumentoida, miten sitä autoa on käytetty. Josta päästään taas siihen ajopäiväkirjaan...

Auton muita kuluja ei voi vähentää toiminimen verotuksessa, paitsi ehkä teippaamisen (on mainoskulu). Siis kaikki tuulilasipyyhkimistä autovakuutukseen on henkilökohtaisia, ei toiminimen kirjanpitoon kuuluvia.

Mutta siellä veroilmoituksessa on sitten se matkakulukohta, sinne ilmoitat sitten maaliskuun loppuun mennessä toiminimen nimissä ajetut kilometrit.

Vierailija
6/8 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän työntekijäkään voi omassa verotuksessaan vähentää sitä autonkäyttöä verotuksesta, josta työnantaja maksaa hänelle erikseen korvauksen. Sama se on yrittäjälläkin, sellaista ei voi vähentää kuluna, jos kulusta on jo saanut korvauksen asiakkaalta. Mikä on se kulu, mikä enää pitäisi silloin vähentää verotuksessa?

Vierailija
7/8 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin laskusta: jos laitat asiakkaan laskuun km-korvauksen 45snt, en siihen kyllä itse laittaisi "plus alv". Km-korvaus ei ole arvonlisäverollista.

Itse asiaan: omana sijoituksena (kuten joku tuossa ylempänä mainitsi, käyttikö jotain eri sanaa, voi olla), et niitä voi kirjata kun sinulle on yksinkertainen kirjanpito eikä siis sitä tasetta (=ei yksityisottoja kirjanpidossa).

Verolomakkeella 5A (pääverolomake) on "lisävähennys" -kohta, johon nämä kilometrit tulee toiminimellä kirjata, siihen tulee yritystoiminnan ajot (kilometrit ja se kertaa km-korvaus eli nyt 45snt) sekä autolla ko. verovuonna ajetut kokonaiskm:t.

Ajopäiväkirjaa ei liitetä veroilmoitukseen mutta minäkin suosittelen sellaisen pitämistä.

Vierailija
8/8 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niin, siis niitä km-korvauksia ei tule toiminimellä vähentää kuluna kirjanpidossa vaan vasta veroilmoituksessa tuona lisävähennyksenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi