Miten jotkut sisarukset (tyttö ja poika) voi olla ihan toistensa klooneja?
Tunnen monia tällaisia perheitä. Miten kummatkin lapset on perinyt juuri ne tietyt perheet vanhemmiltaan, eikö se ole aika epätodennäköistä? Vai onko jotkut geneettiset ominaisuudet dominoivampia kuin toiset vai mikä selittää?
Kommentit (5)
mutta meillä on juuri näin. Lapset ovat perineet piirteet ihan täsmälleen minulta, mutta väritys on isältä. Meillä on vielä sillä lailla hassusti päin, että yleensähän tumman ajatellaan olevan dominoivampi. Minä olen lähes mustatukkainen ja ruskeasilmäinen, mutta lapset ovat isänsä tavoin sinisilmäisiä blondeja, ja tosiaan piirteet minulta.
Harvemmin se lapsen yksittäinen piirre on pelkästään jomman kumman vanhemman, vaan jonkinlainen "risteytys". Jos kummallakaan vanhemmalla ei ole erityisen poikkeavia tai silmiinpistäviä piirteitä, vaan ovat aika norminäköisiä, niin lapsetkin ovat sellaisia. Toisaalta taas tuntuu että jotkut piirteet taas periytyvät voimakkaasti ja silloin ne ovat helposti kaikilla lapsilla.
Lisäksi lasten kasvot ovat yleensä vähemmän "persoonallisia", sillä kasvojen piirteiden voimakkuus näkyy yleensä vasta kasvun myötä murrosiässä ja sen jälkeen. Eli kun odottelet että ne samannäköiset sisaruksen kasvavat aikuisikään, niin eivät varmaan yleensä enää sitten olekaan niin samannäköisiä.
meillä tosiaan on näin, lapset ovat keskenään hyvin samannäköisiä, paitsi toisella on tummansiniset silmät ja toisella harmaat. Eivät ole kummankaan vanhemman näköisiä.
Yhdellä tutullani on 4 lasta, joista molemmat pojat ovat ihan äitinsä näköisiä, vaaleita ja sinisilmäisiä, ja molemmat tytöt isänsä näköisiä, ruskeasilmäisiä ja -tukkaisia. Miten lienee jakauma kun lapsia on enemmän?
ainoastaan ruumiin rakenne erilainen... ja kumma juttu kun vanhin lapsi on myös ihan samannäköinen kun pienemmät sisarukset vaikka heillä on eri isä.
miehen sukulaisten mukaan ihan kuin mies pienenä ja minun sukulaisteni mukaan ihan kuin minä pienenä. Mielestäni ei kuitenkaan olla saman näköisiä. Luonteeltaa ovat kyllä ihan vastakohtia.