Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen juntti lausuu nimen Inka InGka???

Vierailija
26.10.2012 |

Suomenkielisten Suomen kansalaisten nimet lausutaan kuten kirjoitetaan. Vokaaleita ei lausuta pitkinä eikä ng:ää tai kaksoiskonsonanttia äännetä.

Inka on siis Inka, Inkeri on Inkeri (ei mitään g:tä sinne väliin!) ja Ingrid on Ingrid kovalla g:llä. Sukunimi Rämekoskimajava on Rämekoskimajava, ei "rämeKkoskimajava". Ettäs tiiätte!

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hernekkeitto"?????

Vierailija
22/24 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko noin myös Turussa?

joten siellä sekä Inga että Inka lausutaan 'ingka'. Samoin kengät on 'kengkät'.

Hmmm. Olen asunut Turussa yli 25 vuotta enkä ole tullut tuollaista huomanneeksi. En kai sitten kiinnitä asiaan huomiota. Olen kotoisin Raumalta ja takuuvarmasti osaan sanoa Inka ja Inga täysin oikein. Jopa eräs esimieheni oli nimeltään Inga eikä häneltä tullut koskaan valituksia ääntämisestäni...

Ja kengät on minulle kengät - sanoin äsken sanan ääneen sellaiset kymmenen kertaa eikä yhdessäkään niistä kuulunut k:ta sinne väliin! Muuten kyllä vetelen "lounassuamlaist" niin, että erehtymisen vaaraa alkujuuristani ei ole. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen juntti lausuu nimen Inka ilman NG-äännettä? Urpo. Tarkistapa jostain ja saat vielä hävetä typerää tekstiäsi... ;)

Rakkain terveisin: Inka

Vierailija
24/24 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nk on lyhyt äng-äänne ja ng on pitkä äng-äänne!

On ihan eri asia lausua In Ka kuin Inka. Erityisesti tämä nykyy Ingassa. In Ga ja Inga.

Sanokaa ajatuksella ääneen ja miettikää eroa.

t. Inkan äiti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme