Onko kellään leikattu myoomaa?
Ihan vaan kyselisin, että millainen toimenpide se oli, kauanko joutuu oleen sairaalassa ja saikulla yms.? Ja tuleeko iso arpi? Ja ennen kaikkea, auttoiko myooman poisto raskautumisessa?
Multa löydettiin nimittäin eilen myooma, ja se on kuulemma sellasessa paikassa ja sen verran iso (6cm), että vaatii avoleikkauksen. Toisaalta kiva, että joku syy lapsettomuuteen ja oireisiin löytyi (vaikka kuulemma voi silti olla myös endoa), mutta eipä leikkaus kovin houkutteleva vaihtoehto ole. Kiitos jo etukäteen jos joku vastailee.
Kommentit (5)
En lukenut kuitenkaan sun viestiä tarkasti. Joudutkin ihan leikkaukseen kuten minäkin. Mutta, kuten varmaan vastauksesta huomaat - siitäkin selviää. Kipeähän sitä on, mutta kuudessa viikossa jo ihan kunnossa.
Leia
Tosin en ole saanut kehoitusta poistoon. Myoomani ovat
tällä hetkellä n. 1 cm. Ovat pienentyneet, välillä kokoa oli 2 cm.
Olen koettanut saada estrogeenitasoja alemmas esim. liikunnan
avulla. Joillakin nettisivuilla oli jopa " ihmelääkkeitä" , keltarauhasvalmiste
oli kuulemma auttanut myomien pienentämiseen.
Myomat kehittyvät estrogeenin ja keltarauhashormonitason epätasapainon
kautta (ainakin netti väittää niin..).
Onnea sinulle leikkaukseen. Toivottavasti siitä on apua.
6 cm myoma on varmasti toiminut kierukan tavoin.
Iso myooma. Oli kohdun ulkoseinämässä kiinni. Jossain papereissa lukee 1,4 kg, jossain 0,4 kg. Iso se oli kuitenkin.
Avoleikkaus oli ja kuuden viikon sairasloma. Leikkauksen jälkeen olin jonkun aikaa tosi kipeä. Mutta se meni ohi.
Myoomissa on vaan se ikävä totuus, että niitä tulee yleensä lisää. Nytkin mulla on kohdun limakalvossa useita myoomia mutta ne on sellaisessa paikassa että ne eivät häiritse.
Tuli paljon uutta tietoa. Vai on mulla ollut kierukka:) Tiedättekö onko myoomat perinnöllisiä? Jäin miettiin sitä, kun lääkäri sanoi, että myooman aiheuttaa geenivirhe ja mun äidillä on joku kasvain kohdusta leikattu. En oo kysynyt mikä, kun en oo kertonut meidän vauvatoiveista. Tietty jos leikkaukseen joudun, niin pakkohan se kai on kertoa.
Mulle tänään sanottiin, että yritetään sitten kuitenkin ensin tähystysleikkausta, ja muutetaan se tarvittaessa avoleikkaukseksi. Arvatkaa onko sormet ja varpaat pystyssä, että laparoskopialla selviäisin:)
Olisin tuolla vasta-alkajissakin sulle kommentoinut, mutta laitetaanpas tähän sun omaan aloitukseen.
Minultahan on leikattu myoomia elokuussa -04. Isoin poistettu myooma oli 4cm ja lisäksi poistettiin 11(!) pienempää. Koko operaation suunnittelun ajan puhuttiin, että yritetään poistaa tähystämällä (saman tyyppinen operaatio kuin lapraskopia), mutta leikkaava lääkäri ilmoitti kävellessään operaatioaamuna leikkaussaliin, että ei tule onnistumaan, leikataan ihan kunnolla (lapatomia). Jos en olisi ollut jo rauhoittavissa aineissa olisin varmaan saanut sydärin!! Mutta niin se sitten leikattiin ja hyvä niin, kun löydökset olivat tuota luokkaa.
Tietenkin isosta leikkauksesta toipumiseen annettiin 6 viikkoa sairaslomaa - joka oli ihan tarpeen. Itse kyllä yritin olla sillä tavalla aktiivinen, että hiljaksiin liikuin ettei tulisi kiinnikkeitä (lääkärin ohjeita tiukasti noudattaen). 6 viikon jälkeen sitten jo olinkin ihan lenkkeily ja jumppa kunnossa ja jälkitarkastuksessakaan ei näkynyt mitään. Leikkaus tosin aiheutti 6 kk yrityskiellon eli vauva haaveet päästiin uudelleen aloittamaan helmikuussa 05.
Nyt on sitten vekki masussa (ihan kuin sektio haava), ja vauvaa ei ole vieläkään kuulunut. Tässä kuussa sitten molempien labrat, antaas kattoon sitten mitä kuuluu..
Myoomien poistotapa ilmeisesti riippuu siitä onko se kohtuonteloon päin oleva/seinämässä vai kohtulihaksen sisällä - näin ollen valitettavasti tapauskohtainen juttu.
Tsemppiä, toivottavasti selviät tähystys leikkauksella - toipumisaika on siitä operaatiosta nopeampi.
Terkuin
Leia