Mistä tarpeeksi kuitua 10kk:selle vilja-allergiselle?
Miten turvaisin vauvamme kuidun saannin, kun kotimaisia viljoja en saa antaa? Farinan riisipuuroa olen yrittänyt antaa aamuin illoin, mutta se ei oikein uppoa, eikä myöskään saman valmistajan maissipuuro. Ja tattari yököttää..Ennen vilja-allergian toteamista tyttömme nakersi mielellään leivän paloja, mistä tuotteista löytäisin vastaavan tai mistä leipoisin itse? Onko ylipäätään tässä vaiheessa oltava huolissaan kuidun saannista? Vauvamme syö muutenkin huonosti, joten kasviksia en saa menemään varmaankaan niin paljon, että niistä saisi kuitua.
Kommentit (7)
Maissia voi kokeilla antaa vaikkapa maissinaksuina (Laatupaakarin maissinaksut) ja riisituotteista esimerkiksi Kousan RisDietistä tulee tasaista, hienoa puuroa.
Monesti noissa hienoissa riisijauhoissa ei enää sitä kuitua kyllä ole jäljellä.
Sitkeästi vaan koitat tehdä täysjyväriisi- ja maissijauhoista puuroa. Lapsi voi vaatia jopa 20 maistamiskertaa ennenkuin hyväksyy uuden maun! Kannattaa käyttää " kokonaisia" marjoja, siis ei pelkästään purkkisoseita joissa ei ole kuituja jäljellä vaan oikeita marjoja suoraan puuroon. Niiden makukin on ihan eri niin jospa alkaisi puurotkin maistumaan.
Osta uncle bensin täysjyväriisiä ja jemmaat sitä ruokiin.
Leivonta ohjeita löydät pirkanmaanallergia.fi sivustolta. Leivonnaisiin voit käytää kuitulisiä; farinan omenakuitua, psylliumia, fibrexiä. Meilläkään ei tattari uppoa pelkästään, paitsi sämpylöissä kun jemmaa sitä taikinaan ihan pieniä määriä.
Lisäksi jos ruusunmarja sopii, niin risentan ruusunmarjajauhe on tosi kuitupitoista, sitä voi lisätä omatekoisiin kiisseleihin.
Tiettyhän sitten välipalat tuoreista hedelmistä. Itse tein välipalaksi pakkaseen lettuja, jotka on tehty hienoista + täysjyväriisijauhoista. Niihin pilttisoseita hilloksi päälle niin jopas maistuu :)
Näitä niksejä olen noudattanut oman vilja-allergisen lapsen kanssa. Ravitsemusterapeutti sanoi että jos kakka tulee joka päivä niin se on jo merkki siitä että kuitua on riittävästi. Laskelmien mukaan kuitu riitti ilman noita omenakuitu ja psyllium lisiäkin.
Mutta jos epäilyttää niin kannattaa laskettaa ravitsemusterapeutilla riittääkö kuitu.
unohtui vielä täysjyväriisi + maissikakut!
Hirssistä saa ainakin sellaista valmista puurohiutaletta johon lisätään vaan kuuma vesi. Itse lisäsin siihen 0,5-1prk hedelmäsosetta ja meni kuin häkä. Harmi että poika oli sillekkin allerginen :(
Leivon itse sämpylöitä käyttäen riisi ja perunajauhoja, teen lettuja ja pannaria jne. Lisäksi annamme lasten multitabsia koska viljoista saa muutakin lapsen kehitykselle tärekää kun kuitua.
kannattaa varata aika ravitsemusterapeutille mistä saat paljon tietoa ja infoa.
Meillä nakertelee joka ruualla täysjyväriisikakkuja. En kyllä tiedä onko niissä mitään kuitua jäljellä. Kysypä neuvoa ravitsemusterapeutilta. :)
Ja olen kyllä antanut myös Semperin karkeaa näkkileipää puolikkaan leivän päivässä. Se on luontaisesti gluteenitonta mutta jos olet tarkka muiden aineiden (esim. sokeri, hiiva ym. ym.) kanssa, niin sitten se ei käy.
Quinoaa, amaranttia, hirssiä vaikka? Entä riisi tai maissi? Markettien luomyhyllyiltä ja erikoiskaupoista löytyy hyvä valikoima erilaisia tuotteita.