Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä sosiaaliset pelot johtuvat?

Vierailija
26.10.2012 |

Joskus nuorena kärsin jonkin verran sosiaalisista peloista, esim. laulaminen julkisesti herätti ahdistusta ja vaikkapa esitelmän pitäminen luokan edessä sai aikaan kuvotuksen tunnetta. Olen noista kuitenkin päässyt täysin yli iän karttuessa. Tunnen kuitenkin henkilöitä, jotka pelkäävät esim junamatkoja (vieraita ihmisiä, mitä jos minulle tulee vessahätä tms) tai kaupassa käymistä tai virastoon soittamista niin paljon, että menevät lukkoon ja saavat vaikeita fyysisiä oireita (pyörryttää, hikoiluttaa, sydän hakkaa jne)

Noille peloille ei ole mitään loogista syytä, mitään todellista uhkaa ei ole. Mistä ne johtuvat ja miten ne syntyvät?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ajattelen että mulla se johtuu lähinnä jonkinlaisesta hermoston yliherkkyydestä. Ei ole meinaan lapsuudessa mitään selittävää tekijää niin että mua olisi vaikka nolattu tai toruttu tai kiusattu. Olen ollut vaan "aina" sellainen, jo päiväkodissa, ujo ja pelokas ja vetäytyvä ja yliherkkä toisten eleille ja kritiikille.

Ihminen on kuitenkin perimältään laumaeläin ja sinänsä jonkinlaista hermostollista aktivaatiota on ihan normaalia kokea kun joutuu "vieraiden laumojen" alueelle, joille tietysti nykyaikana kaupunkioloissa joutuu jatkuvasti, joka paikassa on vieraita ihmisiä. Luulen että osalla meistä vaan jotkut vanhat luolamiesvaistot ovat ihan liian vahvat, ja pistävät hermoston huutamaan hätätilaa ja vaaraa jos lähellä on omaan "laumaan" kuulumattomia ihmisiä, tai myös tilanteissa joissa on vaara joutua oman lauman hyljeksimäksi kuten esiintyminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä