Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia ison lapsen tuhrimisen hoidosta?

Vierailija
26.10.2012 |

Meilla 10-vuotias poika,jolla aika ajoin tulee ulostetta alushousuihin. Itse han ei tunnu asiaa noteeraavan eika haju tunnu hanta itseaan haittaavan. Kun puhun hanelle asiasta, han alkaa puhua jostain aivan muusta kuin ei minua kuulisikaan (pojalla asperger, joka ehka vaikuttaa tahan). Niin etta oikeastaan en tieda missa vika on: eiko han pyyhi takapuoltansa kunnolla vai eiko mene ajoissa vessaa vai mista on kyse...

Tuhrimisen takana saattaisi olla ummetus, josta poika on karsinyt ihan pienesta pitaen, niinpa ajattelin alkaa antaa hanelle saannollisesti jotain ulostuslaaketta, jos siita olisi apua.

Onko teilla kokemuksia tallaisesta? Vaiva on kiusallinen ja pelkaan, etta poika joutuu syrjityksi tai kiusatuksi pahan hajun vuoksi.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi laktoosikokeet otettu, niin aina nekään ei kerro kaikkea.

Vierailija
2/6 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtien. Mitään varsinaista somaattista syytä ei ole löydetty ja lääkärit pitävätkin täysin psyykkisenä.

Itse epäilen osittain fyysistä syytä, sillä esim. pojan isällä on ollut tätä vaivaa lapsena myös ja edelleen aikuisena tulee kiire vessaan kun ei tunne hätää ajoissa.

Poika siis itse sanoo, ettei huomaa/tunne tai kun tuntee niin on jo myöhäistä. Psyykkistä tässä on sitten varmaan se, ettei syystä tai toisesta halua kovin usein mennä itse pesulle vaan aikuisen pitää huomauttaa asiasta.

Pojalla on myös ahdh + aspergerpiirteitä + aistiyliherkkyyksiä

Erään lastenlääkärin kanssa joskus juttelin, joka sanoi että voisi olla mahdollista että tunnossa olisi jotain vikaa tällä alueella, vaikka muuten kaikki toimiikin normaalisti.

Mitään neuvoa en oikein osaa antaa kun ei olla itsekään saatu tätä loppumaan, mutta jos ummetustaipumusta on niin joku Visiblin-tyyppinen kuitulisä olisi varmasti hyödyllinen. Säännölliset vessakäynnit voi auttaa myös, esim. aina aamulla, syömisten jälkeen ja illalla.

Tärkeää on, ettei lasta syyllistetä asiasta tai hänelle suututa, se ei ainakaan auta.

Itse olen varmaan käynyt kaikki tunneskaalat tämän asian kanssa läpi, nyt taitaa olla hiljaisen hyväksymisen/epätoivon aika. Kai se mun kontolta siirtyy viimeistään siinä vaiheessa kun poika muuttaa kotoa :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita vaikka movicol säännöllisesti

Vierailija
4/6 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin menette vaikka lääkäriin.

Oletko puhunut asiasta joskus neuvolassa ja miten siihen on puututtu? Hemmetin kurjaa tuo on oikeasti lapselle. Jotenkin tulee olo ettei lapsesta välitetä kun tälläinen kiinnostaa nyt vuosien jälkeen. :(

Vierailija
5/6 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ovatko pierujen "varsia"? Kehitysvammaisten kanssa työsentelen ja voin sanoa, että heidän kohdallaan on todella usein näitä tuhruja löytynyt pesujen ja vessakäyntien yhteydessä. Aikuisia ihmisiä, ei siihen olla mitenkään puututtu.

Vierailija
6/6 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

läke ja sitä voi käyttää pitkään. Se pehmittää sitä kakkaa paksusuolessa, ei vaikuta vatsan toimintaan. Oikean hyvä lääke pitkäaikaiseen ummetuksen hoitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä