Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisten lasten, nuorten ja aikuisten lihavuus lihavuus.

Vierailija
26.10.2012 |

Etenkin nuoret läskistyvät – onko suomalaisilla paluuta laihaan menneisyyteen?

Suomalaisten uhkana ei näytä olevan enää niinkään aikuisten lihavuus. Suurempi murhe on nuorten läskit.

– Uusimmat tutkimukset näyttävät, että vanhempien lihavuus on hidastunut ja mahdollisesti jopa pysähtynyt. Lasten lihavuus on lisääntynyt 7-8 prosentista lähelle 20 prosenttia viimeisen vuosikymmenen aikana, totesi MTV3:n Huomenta Suomi -ohjelmassa vieraillut THL:n ylijohtaja Erkki Vartiainen.

Tilanteeseen pyritäänkin puuttumaan yhä aikaisemmin jo neuvolassa ja kouluterveydenhuollossa.

Hurrattavaa ei tosin ole aikuisillakaan. Aikuisista yli puolet on ylipainoisia ja joka viides on lihava.

– Terveyden kannalta olisi hyvä, jos päästäisiin 50-60-lukujen tilanteeseen. Kovin realistiselta tämä tavoite ei näytä lyhyellä tähtäimellä, Vartiainen sanoi.

THL onkin käynnistämässä kansallista lihavuusohjelmaa läskien torjumiseksi. Vartiaisen mukaan helpoin tapa painonhallintaan on edelleenkin syömisen vähentäminen.

– Liikunnalla on monia myönteisiä vaikutuksia, mutta jos on pakko valita kahden keinon väliltä, kannattaa jättää se toinen munkki pois.

Painontarkkailussa voi käyttää apuna perinteistä painoindeksiä.

– Jos katsoo aamulla kokovartalopeiliin, se on aika hyvä mittari myös.

(MTV3)

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se, ettei ruumiillista työtä tarvitse enää tehdä. Nuorten lihavuus johtuu koulumatkojen lyhyydestä, enää ei hiihdetä kouluun vaan mennään koulukyydillä tai jopa vanhemmat vie, jos kouluun on muutama kilometri. Harrastukset on istumista, ja liikuntaharrastukset muuttuneet sellaiseksi treenaamiseksi ettei taviksilla ole seuroihin asiaa, vain rikkaimmat ja lahjakkaimmat pärjäävät.

Vierailija
2/18 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen normaalin laihuuden kasvuvaiheessa ongelmaksi, joka pitää korjata vaikka pullalla tai pitsalla. Olen lukenut ihan tosissaan olevien huolestuneiden vanhempien kirjoituksia. Lisäksi yksi kirjoitti mummolassa syötävän niin säännöllisesti ruokaa (terveellistä) ilman herkkuja, että hän joutuu viemään vielä lapset illalla hampurilaiselle, kun ovat muuten nälässä. Mummolassa kun syödään aamupala, 2 lämmintä, välipala ja iltapala, mutta siis ihan tavallista ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikitkin keskittyy sisätiloihin, missä on pelikoneet, läppärit yms. Sen näkee ihan konkreettisesti esim. taloyhtiöiden pihoissa, joissa lapsia näkyy paljon vähemmän kuin vaikka 90-luvulla.

Eipä muuten omassa nuoruudessa olisi tullut mieleen käyttää kaikkia rahoja viikolla energiajuomiin ja mässyyn. Kaikki kaverit ainakin harrasti myös liikuntakerhoja tai kävi omin neuvoin pelaamassa koulun jälkeen milloin mitäkin. Harrastukset eivät olleet niin teennäisiä, kilpailullisia ja tyyriitä kuin nykyään.

Ei se pelkkä syöminen vaikuta, vaan myös koko elämäntapa yleensä. Onhan se toki helpompi istua kotona koneella jos ei edes tarvitse lähteä pihalle saadakseen kaverit kiinni.

Vierailija
4/18 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suunnattu, ja välistä putosi 2 Vaasan "leipä" vihkosta. Olipa taas suositukset muuttuneet, nyt syötiin leipää joka mahdollisessa välissä jopa täyden lasagne annoksen vieressä oli 2 palaa leipää, ja illalla vielä klo 21 iltapalalla lisää leipää. Ihan oikeesti mistähän ne kilot tulee????

Itse olen syntynyt 50-luvulla ja ennen oli niin, että klo 18 jälkeen ei oikeestaan syöty enää mitään, paitsi pikkulapset sai velliä.( Päivällinen oli 17-18 välillä, kun isä oli tullut kotiin töistä.) Hämmentyneenä ihmettelen milloin tämä leivän syöminen joka välissä on alkanut?

Vierailija
5/18 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt tekevät sitä jo nyt ihan liikaa, siis näykkivät ehkä näkkäriä koulussa ja paastoavat kun pelkäävät lihomista. Nuori kuitenkin kuluttaa valtavasti, vaikkei harrastaisikaan mitään ylimääräistä liikuntaa, eikä silloin pitäisi neuvoa leikkaamaan syömisistä vaan PARANTAMAAN NIIDEN LAATUA. Eli "munkit pois" eikä "ruokaa vähemmälle"!

Lisäksi liiallisen hiilarihötön mättäminen saa aikaan sokerinhimoa, joten pitäisi muistaa rasvan lisäksi proteiinitkin.

Vierailija
6/18 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä 80-luvulla lapset kulkeneet sipsipussit ja energiajuomapullot käsissä. Jokuhan ne sipsi- ja karkkiröykkiöt kaupasta ostaa, vaikka kukaan ei halua myöntää sallivansa lapsen mussuttelun muulloin kuin karkkipäivänä. Ruokavalio on energiapitoisempaa, ei nykyään kelpaa mikään velli lapsille, vaan syödään muroja tai makeita myslejä.Eikä välipalaksi riitä mikään juurespala ja ruisleipä, vaan se on sokerista jugurttia tms.

Vierailija
7/18 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Suomessa lapset päättävät pitkälti omista asioistaan, ovat yksin iltapäivät jo pienestä pitäen, eli tekevät ja syövät mitä haluavat.

-Suomessa, yhteiskuntaluokasta riippumatta, lapset pelaavat, pelaavat ja pelaavat...ja ei, ei lentopalloa ja koripalloa..ihan muita juttuja. Tämä ilmiö on todella tyypillinen suomalainen. En ulkomaalaisena ole missään nähnyt niin peliriippuvaisia tai ainakin peli-innostuneita ihmisiä. Surullista ja pistää ulkomaalaisten silmään, mikäli pääsevät suomalaiseen olohuoneeseen vierailulle.

Vierailija
8/18 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta päiväkodissa oli eilenkin "nakkikätköjä"; voitaikinan välissä paistettuja B-luokan nakkeja! Siinä sitä oli taas suositukset täyttävä välipala leikki-ikäisille! Jäätelöä on usein jälkkäriksi ja sitten välipalalla marjapiirakkaa tms. makeaa kera mehun. Katsoin kerran, että 11-päisen ryhmän mukeihin oli uponnut 3 litraa(!) omenamehua...voi elämä. Tätä skeidaa syötetään Palmian kautta Helsingissä.

Vierailija
9/18 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime aikoina herännyt tähän. Totta tämä asia. Mutta ei pelkästään suomalaiset.

Katsoin jotain nolot vartalot ohjelmaa joka tuli foxilta. Siinä oli jotain tissijuttua. Brittiläisiä naisia oli iso joukko siinä ylävartalot paljaana. Kaikilla oli tosi isot rinnat ja kaikki olivat enemmän ja vähemmän ylipainoisia. Olen pitänyt itseäni pullukkana ja yrittänyt laihduttaa(oma bmi alle 24)mutta tuota katsoessa ajattelin että minähän olenkin hoikka,verrattuna noihin britti -naisiin.

Niin ja tosi se on että ainakin täällä pohjoisemmassa suomessa kun katsoo nuoria,varsinkin tyttöjä, niin harvassa on ns normaalipainoset. Ollaan joko anorektisen laihoja luikkuja tai sitten niinkuin suurin osa- tosi lihavia. Jos lapsi on hoikka niin hirveästi tuputetaan ruokaa ja höpötetään voi voi että kun olet niin laiha ja saatko ruokaa yms.

Pitäis kait vähän heräillä tähän,kaikkien.Kukaanhan eiole nyt sanomassa että ihmisen pitää olla LAIHA, vaan normaalipainossa. Enkä tarkoita nyt että kun normaali bmi:n alaraja on jotain 18,5 että pitäisi sielläkään olla vaan 20-25 välissä. Jos on omppuvartaloinen niin ehkä 19-22.

Vierailija
10/18 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on alipainoiset lapset toinen ollut ihan neuvolan seurannassa kun ei kerry painoa.

Sieltä sain ohjeeksi lisätä öljyä ruokiin... en sitten kehdannut kertoa että kyllä meillä öljyä/voita on ihan joka ruuassa. Ja joka päivä herkutellaan eli syödään esim. hedelmäsalaatti + kermavaahtoa / juodaan kaakaota / syödään pullaa / syödään poppareita.... Ikinä ei ole lasten ruokia tehty virallisterveellisesti.

Ikinä ei ole myöskään pakotettu tai patistettu syömään määräänsä enempää. En voi ymmärtää näitä lautanen tyhjäksi juttuja tai sitä että hehkutetaan kuinka lapsi on hyvä kun se syö PALJON. Miksi pitäisi syödä paljon? Siksi että olisi viimeistään aikuisena pulleva?

Ihan kaikkea voi syödä kohtuudella. Minkään ruuan ei tarvitse olla kiellettyä tai "epäterveellistä" kunhan annoskoko on oikea. Tästä pois makeutusaineet, niitä en anna lapsille. Liiallista E-kuormaa pyrimme myös välttämään.

Lapsetkin kun kuuntelee vouhotusta ruuasta niin siinä jo kylvetään se ylipainon / ruokailuongelmien siemen. Nykyään Suomessa on puhdasta, terveellistä ja monipuolista ruokaa saatavilla joka paikasta. Ei tarvitse kauhistella, vouhkata tai mesota. Syö niin että nälkä lähtee, monipuolisesti. Siinä se.

Vierailija
11/18 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mitä olen heidän puolestaan voinut tehdä, on RUOKARYTMI.

Syödään ruoka-aikoina riittävästi siten, että pääsääntöisesti ei ole tarvetta välipaloihin. Meillä on yhä edelleen periaatteena neuvolan ruokarytmi (aamupala, päiväruoka, välipala, iltaruoka, iltapala) vaikka lapset ovat jo 7 ja 5 v. (toki siis pk ja koulun puitteissa) Joskus toki tulee poikkeamia, kun ollaan matkoilla tms. mutta tuo on aina se mihin pyritään ja palataan

Varsinkin esikoinen syö erittäin hyvin ruoka-aikoina ja jos jotain karkkia joskus on, ottaa ehkä palan, pari ja sitten unohtaa koko karkit. On tosi jäntevä ja kaunis tyttö.

Nuoremmalla vähän suurempi taipumus välipalailuun, mutta kun ollaan tiukkana ruoka-aikojen kanssa, myös hänellä ei juurikaan välipaljoja, roskaruokia jne. ja on myös normaalipainoinen, liikkuva kaunis tyttö.

Miehelle sanon aina, että kotoa ei anneta ylipainoa mukaan kannettavaksi, syökööt sitten itsensä lihaviksi siinä vaiheessa kun itse ovat vastuussa syömisistään jos on niikseen tullakseen.

Itse olen joskus ihmetellyt kun olen nähnyt rattaissa työnnettävän lapsia, joilla karkkipussi tai vastaava omissa kourissaan. Tässä asiassa olen tiukkis ja mielestäni sellainen ei kuulu ratasikäisen lapsen käsiin.

Vierailija
12/18 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä painan 156kg, ja oon raskaana mitä mä voin tehdä kun painan 156kg. Syntyykö vauva sitten sairaana vai?

Vierailija
13/18 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AnnaKokkola kirjoitti:

Minä painan 156kg, ja oon raskaana mitä mä voin tehdä kun painan 156kg. Syntyykö vauva sitten sairaana vai?

No miten meni noin omasta mielestä?

Vierailija
14/18 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on vain mennyt huonompaan tuosta yli 10 vuoden takaisesta.

Vierailija
15/18 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveessä kunnossa nykyisin kaikki, tulee ihan mieleen joku Jenkkilän Wallmart ja sen ihmiset kun käy kaupassa nykyisin

Vierailija
16/18 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on naisten keskuudessa sumopainija- look tosi muodikas.

Vierailija
17/18 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi naisten kohdalla ei ole kyse lihavuudesta, vaan kehopositiivisuudesta.

Vierailija
18/18 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisi pienestä pitäen opettaa, miten syödään terveeellisesti.