Ei ole varaa enää käydä töissä?
Auton pitäminen ja bensan hinta jo niin kallista että ei ollut enää varaa käydä töissä ja
julkisia ei voi käyttää. Työmatkaa yht 120km per työpäivä,
bensoihin menee kuukaudessa 350e nettona käteen jää 1300e asumiseen n:500e kk
Tuosta on helppo laskea mitä jää ruokaan ja muihin laskuihin. Olen yksin eläjä mutta silti
aika sentin venyttämistä joka kk.
Kommentit (14)
Noilla matkakuluilla saa kyllä veroista aika hyvin kevennystä.
Veronpalautukset vaan syrjään tulevaa vuotta ajatellen/veroprosentti alas.
Ja tämä ihan kokemuksesta. Paitsi mun työmatka aikoinaan oli 5km suuntansa pidempi =D
Nyt olen työtön ja rahaa jää kuukaudessa käteen enemmän kuin töitä tehdessä?
Aloitin työt vasta tänä vuonna ja matkavähennykset tulee vasta ensi vuonna verotuksessa niin ei juuri nyt ole apua.
ap
Mikä pitää yksineläjän 120km:n päässä työpaikasta? Muuta l ä h e m m ä s.
johon ilmoitat matkakulut - veroprosentti laskee jo nyt ja jää enemmän käteen, jolla ostaa bensaa.
Mutta totta on, että pienellä palkalla noin pitkä työmatka on aika hankala juttu.
Onnistuisiko vaihto vähemmän kuluttavaan autoon?
Paljonko autosi kuluttaa? Bensat, verot ja vakuutukset.
Onko mahdollista vaihtaa pienempään, jolloin kulut pienenee monilta osin.
Joskus verottajan mielestä voi hyvin käyttää julkisia ja saat vähennykset sen mukaan.
Esim itse asun pk-seudulla, työmatkani on yht. 60 km/päivä ja pääsen hyvin julkisilla töihin. Siis joo, periaatteesa. Kolmella bussilla ja yhdellä junalla ja reittioppaan mukaan aikaa menee 1 t 49 min (olettaen että kaikki vaihdot onnistuu). Ai joo. mutta kun se lapsikin pitäisi viedä päiväkotiin (auki 7-17 ja mun pitäis olla töissä 8-16).
Oli vähän OT mutta kun ottaa joskus niiiiiiiin päähän toi että pk-seudulla on hyvät joukkoliikenneyhteydet ja verottajan mielestä ei ole mitään syytä saada vähennystä oman auton käytön mukaan.
Mulla vähän samankaltainen ongelma :( Käteen jää kuussa noin 1700e mut siittä lähtee 1/3 osa ulosottoon, eli käteen jää 1133e kuusa. Kämpän vuokra 570e kuussa + sähkö. auton lainan lyhennys 285e/kuukausi,polttoaineet työpaikalle aikapaljon koska työmatka edestakaisin 155km. tohon vielä päälle ruuat ja puhelinlasku yms niin elän kokoajan miinuksella ja nyt ei ole varaa etes töissä käydä.
Vaikkei verottaja myöntäisi vähennystä oman auton mukaan, niin saahan sen vähennyksen vähintään julkisten liikennevälineiden mukaan. Onhan se kaikki kotiin päin, nyt vaan netistä uutta verokorttia tilaamaan!
[quote author="Vierailija" time="26.10.2012 klo 08:28"]
Pk-seudulla asumiseen menee enemmän, mutta liikkumiseen vähemmän, eikä ehkä tarvitse autoa ollenkaan.
[/quote]
Aivan, mutta säästö hupenee sitten kalliimpiin asumiskuluihin.
En ole aloittaja, mutta minä kyllä tiedän, millä tuloilla ei enää kannata lähteä töihin. Mulla on 4% veroa, eli ei enää juuri voisi pienentyä. Saan matkavähennykset sekä työpaikkakunnan asunnon vähennyksiin, kun kotona on vielä alaikäinen lapsi.
Ei määräaikaisen työn vuoksi aina muuteta koko elämää toiselle paikkakunnalle varsinkaan silloin, kun on jollakin paikkakunnalla on koti, perhe tai ainakin puoliso, jolla on siellä vakituinen työpaikka.
Eikä ihan kaikki meistä välittäisi yhtenään vaihtaa miestä tai vaimoa, vaikka olisi vähän muutakin aihetta kuin tytöpaikan vuoksi muutto.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2012 klo 08:44"]
Aloitin työt vasta tänä vuonna ja matkavähennykset tulee vasta ensi vuonna verotuksessa niin ei juuri nyt ole apua.
ap
[/quote]
MIksi et ole hakenut uutta verokorttia, johon ilmoitat matkat? Laske ne nyt oman auton mukaan ja kun saat veroehdotuksen, selvitä se, miksi et voi käyttää julkisia.
Miksikö kukaan ei muuta toiselle paikkakunnalle? No ihan siksi, että muuttaminenkin maksaa. Ei paljon, jos koko omaisuus mahtuu siihen samaan autoon, jolla töissäkin kulkee, mutta aikuisilla on yleensä jotain huolella hankittua irtaimistoa, joka muuttaa mukana. Eräillä ehkä vain tv ja retkipatja, mutta jo peräkärryn tai tarpeeksi ison auton vuokraaminen huonekalujen siirtoon voi maksaa yhden kuukauden matkakulut. Ei kannata varsinkaan määräaikaisessa työssä.
ap
[/quote]
MIksi et ole hakenut uutta verokorttia, johon ilmoitat matkat? Laske ne nyt oman auton mukaan ja kun saat veroehdotuksen, selvitä se, miksi et voi käyttää julkisia.
Miksikö kukaan ei muuta toiselle paikkakunnalle? No ihan siksi, että muuttaminenkin maksaa. Ei paljon, jos koko omaisuus mahtuu siihen samaan autoon, jolla töissäkin kulkee, mutta aikuisilla on yleensä jotain huolella hankittua irtaimistoa, joka muuttaa mukana. Eräillä ehkä vain tv ja retkipatja, mutta jo peräkärryn tai tarpeeksi ison auton vuokraaminen huonekalujen siirtoon voi maksaa yhden kuukauden matkakulut. Ei kannata varsinkaan määräaikaisessa työssä.
ap
[/quote]
Pk-seudulla asumiseen menee enemmän, mutta liikkumiseen vähemmän, eikä ehkä tarvitse autoa ollenkaan.