Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin ulkovalot

Vierailija
23.08.2015 |

Naapuri asennutti uudet kirkkaat ulkovalot ja pitää niitä sitten nykyään päällä koko yön, joka yö. Muuten ongelmaa ei olisi, mutta valot loimottavat meidän talomme seinään ja valaisevat koko yläkertamme. Kaupunki sammuttaa katuvalot yöksi, minkä ansiosta on ollut ihanan pimeää nukkua. Naapurit eivät varmaan tajua, miten paljon valot vaikuttavat meille, sillä lamput ovat sellaisella puolella taloa, etteivät loista heille itselleen sisälle (talot eivät ole kiinni toisissaan, vaan lomittain). Voin vaan kuvitella miten paljon pahempi tilanne on talvella, kun lumi vielä heijastaa valon maastakin!

En kehtaisi millään huomauttaa naapurille asiasta. Jotenkin tuntuisi niin nololta, kun ovat noin innoissaan uusista valoistaan, että niitä pitää polttaa joka hiton yö. Miten toimisitte tilanteessa? Ja kiva olisi kuulla perusteluita, miksi joku ylipäätään pitää kirkkaita valoja päällä pihalla joka yö. Miksei sitten vaikka hanki liiketunnistinta...

Kommentit (153)

Vierailija
41/153 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 08:53"]

68, hanki sellainen pimentävä rullaverho. Meillä on lastenhuoneessa ihan perusvalkoiset pimennysverhot, joiden kankaan sisällä on ilmeisesti metallia. Se pitää poissa valon ja toisaalta myös eristää vetoa. Mittatilautyönä teetettyjä, mutta ei se loppujen lopuksi ollut hirveän kallista.

[/quote]

Noissa pimennysverhoissa tahtoo vaan aina jäädä reunaan joku aukko ja sieltä valo tunkee sellaisena voimakkaana siivuna joka tapauksessa. Ellei jollain sinitarralla joka ilta virittele niitä karmiin kiinni... Mikä taas on melko vaiva, jos ilman naapurin valoa voisi nukkua ilman mitään verhoja.

Vierailija
42/153 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli valaisin liiketunnistimella. Lampunvaihdon yhteydessä se oli vahingossa suunnattu niin, että osoitti aivan suoraan naapurin seinään. Ei tietenkään itse tätä huomattu.

Onneksi meillä oli fiksut naapurit, jotka tulivat asiasta sanomaan. Ystävällisesti ilmoittivat tästä, ja sen seurauksena hoksattiin, ei vain suuntaamaan lamppua, vaan myös sammuttamaan se 00-06 väliseksi ajaksi. Lampun päätarkoitus kun on sytyttää pihavalot, kun tulemme kotiin tai joku vieras tulee meille kylään.

Ja nyt kaikki ovat tyytyväisiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/153 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on pihavalot hämäräkytkimellä. Tai siis valot, jotka ovat kiinni talon seinustassa. Ollaan ihan metsän laidassa ja asutaan hiekkatien päässä, että on täysin säkkipimeää jos ei ole valoja. Valot on "luonnonvalkoista" valoa, eli siis ei sellainen kirkasta "sairaalavaloa". Meillä on valot asetettu niin, että ne syttyvät kun tulee hämärää ja sammuvat joskus 12-01 aikaan yöllä. Aamulla syttyvät uudestaan joskus 05-06 aikaan riippuen vuodenajasta. Silloin kun tein vielä vuorotyötä, oli kiva tulla kotiin kun ei ollut ihan pimeää, varsinkin kun oli reissussa. Kysy naapureilta voisivatko laittaa tuollaisen ajastimen, joka sammuttaa valot yöksi vaikka 5-6 tunniksi?

Vierailija
44/153 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis varsinkin kun mies oli reissussa, olisi ollut tylsä tulla ihan pimeään kotiin, hyvä kun näkee eteensä. Silloin vielä kun valoja ei ollut asennettu, piti äkkiä kaivaa avaimet ja ehtiä sisään ennen kuin auton saattovalot sammuvat, ettei jäänyt ihan pimeään. Liiketunnistin on siitä huono, että jos liikkuu paljon eläimiä ulkona, niin itse  ainakin säikähtäisin joka kerta että mikä murhaaja pihalla liikkuu. :D

73

Vierailija
45/153 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki kunnon verhot ja pane silmät kiinni. Ja anna muidenkin ihmisten elää äläkä valita joka asiasta.

Vierailija
46/153 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 09:17"]

Olen maksanut paljon talostamme ja isoista ikkunoista ja parvekkeesta, mikä lähee makuuhuoneestamme. Mielestäni minulla on oikeus nukkua ilman verhoja ja katsoa illalla tähtiä, ennen uneen lipumista. Mutta tämän pilaa katuvalot ja naapurin valot, jotka heijastavat ikkunastamme sisään ja myöskään tähtiä ei näy valaistuksesta johtuen.

Olen myös miettinyt, että miten ilmoittaisin naapurille siitä, että valot pysyy öisin kiinni. Kaupungille en tiedä, miten tätä osaisi perustella, että meidän talon kohdalta valot sammutettaisiin.

[/quote]

Naapurisi on vastaavasti maksanut, että saa pitää valojaan päällä miten haluaa

Vierailija
47/153 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 09:17"]

Olen maksanut paljon talostamme ja isoista ikkunoista ja parvekkeesta, mikä lähee makuuhuoneestamme. Mielestäni minulla on oikeus nukkua ilman verhoja ja katsoa illalla tähtiä, ennen uneen lipumista. Mutta tämän pilaa katuvalot ja naapurin valot, jotka heijastavat ikkunastamme sisään ja myöskään tähtiä ei näy valaistuksesta johtuen.

Olen myös miettinyt, että miten ilmoittaisin naapurille siitä, että valot pysyy öisin kiinni. Kaupungille en tiedä, miten tätä osaisi perustella, että meidän talon kohdalta valot sammutettaisiin.

[/quote]

Ei saatana... asut kaupungissa ja valot häiritsevät...

Hyvät naurut saat selkäsi takana jos menet kaupungille valittamaan!

Minä taas nauraisin päin naamaa jos joku tulisi pihavaloistani valittamaan.

Vierailija
48/153 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 09:52"] miksi joku ylipäätään pitää kirkkaita valoja päällä pihalla joka yö. Miksei sitten vaikka hanki liiketunnistinta...

[/quote]

Oletko varma että se ei olisi vielä ikävämpää kun ne valot räpsähtelisi yöllä päälle? Meillä on liiketunnistinvaloja ja aika usein sitä säpsähtää hereille kun terassille syttyy valot jonon p*keleen irtokissan vuoksi.

Jos kyse on valojen suuntauksesta, niin siitä voisi varmaan mainita naapurilleEhkä ne on suunnattu tarpeettoman ylös tms.? Toki siinä on se riski että naapuri ottaa tämän vittuiluna.

Vierailija
49/153 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:17"]

Hanki kunnon verhot ja pane silmät kiinni. Ja anna muidenkin ihmisten elää äläkä valita joka asiasta.

[/quote]

"Valita joka asiasta" :D Kyllä yöunten laatuun vaikuttava järjetön valaiseminen on ihan hyvä syy valittaa. Ilmeisesti itse et ole kokenut sitä, miltä makuuhuone näyttää, verhoillakin, jos naapurissa asuu tällainen jalkapallokentän valonheittimen asentanut ja sitä ylpeänä läpi yön polttava yksilö.

Nämä ylettömät valaisijat ovat varmaan näitä samoja hysteerikkoja, jotka maksavat 200e kuussa vartiointipalvelulle ovessa olevasta tarrasta, ja siitä että saa joka kerta kotiin tullessa näppäillä jonkun suojakoodin, ettei hälytykset ulahda päälle.

Vierailija
50/153 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:23"]

[/quote]

"Valita joka asiasta" :D Kyllä yöunten laatuun vaikuttava järjetön valaiseminen on ihan hyvä syy valittaa. Ilmeisesti itse et ole kokenut sitä, miltä makuuhuone näyttää, verhoillakin, jos naapurissa asuu tällainen jalkapallokentän valonheittimen asentanut ja sitä ylpeänä läpi yön polttava yksilö.

Nämä ylettömät valaisijat ovat varmaan näitä samoja hysteerikkoja, jotka maksavat 200e kuussa vartiointipalvelulle ovessa olevasta tarrasta, ja siitä että saa joka kerta kotiin tullessa näppäillä jonkun suojakoodin, ettei hälytykset ulahda päälle.

[/quote]

Sulla ei taida henk. koht olla tiedossa mitä noilla "vartiointipalveluilla" saa. Maksaa 30e kuussa ja tavarat on turvassa. Varsinkin kun piharakennuksessa on arvokkaampaa tavaraa, joka esim. lomamatkoilla saattaisi lähteä voron matkaan. Lisäksi voit yöllä laittaa hälyt päälle, eikä tarvitse miettiä että yöllä joku käy kähveltämässä jotain tai joku yrittää sisälle. Lisäksi hälyjärjestelmään on asennettu palovaroittimet, joka palon sattuessa ottaa yhteyden keskukseen ja jos minua ei tavoiteta, paikalle hälytetään palokunta. Mielelläni maksan 30e tästä. 

Vierailija
51/153 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:34"]

Laita ikkunan eteen peilit niin että valoheijastuu takaisin naapuriin sisään.. 

[/quote]

Peilit? Miten sellainen nyt toimisi? Olisiko ne peilit siinä yöt ja päivät vai säädettäisiinkö ne paikoilleen joka ilta. Huoh.

Vierailija
52/153 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeys on ihan sama kuin hiljaisuuskin, niiden merkityksen huomaa vasta sitten kun sen on menettänyt.

Naapurin perkele laittoi jonkun maisemavalon, jolla ei ole mitään muuta tehtävää, kuin valaista tonttien rajalla olevat kuuset. Käytännössä valo osoittaa suoraan meidän makkareiden ja takkahuoneen ikkunoihin ja valo on niin kirkas, että jos verhot ovat auki, niin esimerkiksi takkahuoneessa saa kulkea ihan sokkona.

Vierailija
53/153 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 11:36"]

Pimeys on ihan sama kuin hiljaisuuskin, niiden merkityksen huomaa vasta sitten kun sen on menettänyt.

Naapurin perkele laittoi jonkun maisemavalon, jolla ei ole mitään muuta tehtävää, kuin valaista tonttien rajalla olevat kuuset. Käytännössä valo osoittaa suoraan meidän makkareiden ja takkahuoneen ikkunoihin ja valo on niin kirkas, että jos verhot ovat auki, niin esimerkiksi takkahuoneessa saa kulkea ihan sokkona.

[/quote]

Juuri näin. Usein nuo ulkovalot ovat ihan tarpeettoman kirkkaita ja ihan turhaan tarkoitukseen asennettuja. Kyllä Pohjolassa on ennenkin osattu arvostaa syysöiden ja talven pimeyttä tähtineen. Missään ei nuku niin hyvin kuin sellaisella maaseudulla, jossa pimeys on oikeasti pimeyttä, eikä sitä tuhota keinotekoisilla valoilla.

Vierailija
54/153 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:23"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä, meillä on vartiointipalvelu -ja valot pihalla.

Ollaan sen verran matkoilla vuodessa että kiva tietää talon ja arvoesineiden olevan turvassa poissa ollessammekin.

Sinä voit ihan rauhassa nimittää sitä hysteeriseksi -minä taas nautin rauhassa olostani milloin missäkin päin maailmaa.

Tallentava kameravalvontakin saa muuten parempaa kuvaa kun pihassa on valoa.

Vierailija
55/153 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveästi ulinaa pimennysverhoista, mutta KUKAAN ei ole maininnut uni"maskia", siis sellaista silmät peittävää. Itselläni on sellainen silkkisenä, eikä sitä todellakaan huomaa häiritsevästi kasvoillaan muuten kuin sitä kautta, että ei todella mikään valo häiritse. Ei kesällä luonnonvalo eikä talvella mikään muukaan valo, kuten ei myöskään elektroniikan yms. valot, jotka ovat huoneessa sisällä. Jollain vajaalla parillakympillä saa jo hyvän maskin, pari yötä saattaa mennä totutteluun, mutta todellakaan en enää vaihtaisi pois.

Vierailija
56/153 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:16"]

Yksikään yöllisten pihavalojen polttaja ei ole tullut perustelemaan valintojaan, ylläri :D

[/quote]

Mä voin! Mulla on valot liiketunnistimella. Turvallisuus, ja kivempi tulla yöllä kotiin kun näkee mihin jalkansa laittaa. Asun maalla, ja kunta säästää katuvaloista, ne on kyllä tien poskessa, mut pimeänä, niin että et nää yhtään mitään kotikadulla liikkuessa ellet oo autolla liikkeellä. Ja kotona mulla on pimennysverhot, joten naapurit saa ihan rauhassa polttaa pihavalojaan, ja niin ne tekeekin.

[/quote]

Onhan täällä yksi aikuinenkin paikalla.
[/quote]

Ihan asiallisia kommentteja täällä on ollut?

Vierailija
57/153 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on automaattisella hämäräkytkimellä toimivat ulkovalot talon seinässä, yhteensä 6 kpl. Eivät häiritsevän kirkkaat mitta palavat kuitenkin. Aluksi en tykännyt kun valot olivat yöt päällä, nykyisin olen tottunut ja ihan turvallisuussyistäkin on ok. Naapureita eivät haittaa, eivät ole niin kirkkaat. Ota asia ihan kohteliaasti ja asiallisesti esille naapurin kanssa, kysy olisiko asialle mitään tehtävissä. Itse en naapurina asiallisista kysymyksistä hermostu, parempi että asioista puhutaan suoraan.

Vierailija
58/153 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:44"]

No liiketunnistimen ymmärtäisin hyvinkin! Mutta nuo valot tosiaan loimottavat ihan tauotta ja lamppuja on laskentatavasta riippuen kolme tai neljä erillistä. Osa talon seinässä ja osa pihalla. Argh! Toivon että ovat jotkut hullusti kuluttavat lamput kun ovat noin kirkkaat ja sähkölaskun tultua naapurit havahtuvat... Jättävät näköjään valot päälle myös jos lähtevät reissuun, sillon ne palavat myös päivällä. Onhan tuo on sähköntuhlaustakin. AP

[/quote]

Tuosta voit tehdä ilmoituksen kunnalle, että tuhlaavat vähiä sähköjä turhaan. Uskoisin, että sieltä tulee varmaan aika pikaisesti kirje ja tarkastaja katsomaan, mitä siellä puuhataan ja panee kuriin naapurisi.

Lomake varmaan löytyy kunnan nettisivuilta.

Vierailija
59/153 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:03"]

Meillä on automaattisella hämäräkytkimellä toimivat ulkovalot talon seinässä, yhteensä 6 kpl. Eivät häiritsevän kirkkaat mitta palavat kuitenkin. Aluksi en tykännyt kun valot olivat yöt päällä, nykyisin olen tottunut ja ihan turvallisuussyistäkin on ok. Naapureita eivät haittaa, eivät ole niin kirkkaat. Ota asia ihan kohteliaasti ja asiallisesti esille naapurin kanssa, kysy olisiko asialle mitään tehtävissä. Itse en naapurina asiallisista kysymyksistä hermostu, parempi että asioista puhutaan suoraan.

[/quote]

Miksei teille riitä, että valonne syttyisivät sillon, kun pihalla liikutaan? Paljonko menee rahaa kuukaudessa valojen polttamiseen?

Vierailija
60/153 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on liiketunnistimella ja pn todella ärsyttävää kun pihalla juoksee naapurin kissa, jäniksiä ja kettu niiden jänisten perässä (saisi edes kiinni niin loppuisi pupujen juoksut) ja valot räpsyy samaan tahtiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme