Naapurin ulkovalot
Naapuri asennutti uudet kirkkaat ulkovalot ja pitää niitä sitten nykyään päällä koko yön, joka yö. Muuten ongelmaa ei olisi, mutta valot loimottavat meidän talomme seinään ja valaisevat koko yläkertamme. Kaupunki sammuttaa katuvalot yöksi, minkä ansiosta on ollut ihanan pimeää nukkua. Naapurit eivät varmaan tajua, miten paljon valot vaikuttavat meille, sillä lamput ovat sellaisella puolella taloa, etteivät loista heille itselleen sisälle (talot eivät ole kiinni toisissaan, vaan lomittain). Voin vaan kuvitella miten paljon pahempi tilanne on talvella, kun lumi vielä heijastaa valon maastakin!
En kehtaisi millään huomauttaa naapurille asiasta. Jotenkin tuntuisi niin nololta, kun ovat noin innoissaan uusista valoistaan, että niitä pitää polttaa joka hiton yö. Miten toimisitte tilanteessa? Ja kiva olisi kuulla perusteluita, miksi joku ylipäätään pitää kirkkaita valoja päällä pihalla joka yö. Miksei sitten vaikka hanki liiketunnistinta...
Kommentit (153)
Eikö sitä lamppua ole helppo rikkoa? Luulisi viestin menevän perille viimeistään kolmannen rikotun lampun jälkeen.
Tällä palstalla maalle muuttaminen tuntuu olevan joillekin ratkaisu joka ongelmaan :D
"Naapurin lapset huutavat" - muuta maalle
"Naapurin ulkovalo häiritsee" - muuta maalle
"Parveketupakointi inhottaa" - muuta maalle
Meillä useat naapurit ovat niin köyhiä että edes numerovalo pala omakotitalossa. Meillä kun numeroinnit ei mene edes loogisesti vaan ovat toisella puolella 20 numeroa isommat.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 09:59"]Tällä palstalla maalle muuttaminen tuntuu olevan joillekin ratkaisu joka ongelmaan :D
"Naapurin lapset huutavat" - muuta maalle
"Naapurin ulkovalo häiritsee" - muuta maalle
"Parveketupakointi inhottaa" - muuta maalle
[/quote]
Kyllähän se on ratkaisu silloin, kun naapurit häiritsevät. Huomaat esimerkeistäsi logiikan varmaan itsekin.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 09:57"]
Noh, oottele kun niille tulee sähkölasku.
[/quote]
Eipä nuo nykyiset led-valot sähkölaskussa erotu.
Eihän tuossa muuta voi kuin pyytää naapurilta yörauhaa :)
Meillä muu tietoimikunta haluaisi tähän pikkutielle katuvalot....minä muutin tänne pimeyden perässä... No, kunta ei niitä laita ja naapurit on pihejä pienine eläkkeineen... että vielä olen turvassa.
No en halua mitään lampunrikkomisia nyt sentään alkaa toteuttamaan. Hankala tilanne, kun en vaan keksi miten kehtaisin pyytää sammuttamaan valot yöksi, kun selvästi juuri yökäyttöön ne asensivat :( Olisivat edes asentaneet sellaiseen kohtaan taloa ja pihaa, että loistaisivat itselleen sisälle, jos niin kovasti valosta yöllä nauttivat. - ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:08"]
No en halua mitään lampunrikkomisia nyt sentään alkaa toteuttamaan. Hankala tilanne, kun en vaan keksi miten kehtaisin pyytää sammuttamaan valot yöksi, kun selvästi juuri yökäyttöön ne asensivat :( Olisivat edes asentaneet sellaiseen kohtaan taloa ja pihaa, että loistaisivat itselleen sisälle, jos niin kovasti valosta yöllä nauttivat. - ap
[/quote]
Entä verhosi?
Meilläkin entisellä naapurilla oli joku hiton valonheitin pihallaan ja tietenkin suunnattu juuri meidän talon seinään. Mitä ihmisillä liikkuu päässä? Miksi noita pitää polttaa yöt läpeensä, tuoko se jotain turvallisuutta muka?
Pyydä naapuria asentamaan kuvut siten että valo jää vain omalle pihalle.
Sano naapurille että pitää valonsa omalla tontillaan :)
Rakenna korkea muuri.
Yksikään yöllisten pihavalojen polttaja ei ole tullut perustelemaan valintojaan, ylläri :D
Sulla ei taida olla muuta mahdollisuutta, kuin keskustella asiasta (asiallisesti) Näin toimien pääsette varmasti molempia tyydyttävään ratkaisuun.
Mulla on yksi kokemus häiritsevästä valosta. Valo oli suunnattu suoraan ikkunastani sisään (ei tahallaan) Keskustelin asiasta naapurin kanssa ja hän korjasi valon asentoa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 09:57"]
[/quote]
No, eipä niin. Ajattelin vaan että ehkä niillä on jotkut halogeenit siellä kun ovat niin kirkkaat!
Eipä nuo nykyiset led-valot sähkölaskussa erotu.
Eihän tuossa muuta voi kuin pyytää naapurilta yörauhaa :)
Meillä muu tietoimikunta haluaisi tähän pikkutielle katuvalot....minä muutin tänne pimeyden perässä... No, kunta ei niitä laita ja naapurit on pihejä pienine eläkkeineen... että vielä olen turvassa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:16"]
Yksikään yöllisten pihavalojen polttaja ei ole tullut perustelemaan valintojaan, ylläri :D
[/quote]
Mä voin! Mulla on valot liiketunnistimella. Turvallisuus, ja kivempi tulla yöllä kotiin kun näkee mihin jalkansa laittaa. Asun maalla, ja kunta säästää katuvaloista, ne on kyllä tien poskessa, mut pimeänä, niin että et nää yhtään mitään kotikadulla liikkuessa ellet oo autolla liikkeellä. Ja kotona mulla on pimennysverhot, joten naapurit saa ihan rauhassa polttaa pihavalojaan, ja niin ne tekeekin.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:16"]
[/quote]
Mä voin! Mulla on valot liiketunnistimella. Turvallisuus, ja kivempi tulla yöllä kotiin kun näkee mihin jalkansa laittaa. Asun maalla, ja kunta säästää katuvaloista, ne on kyllä tien poskessa, mut pimeänä, niin että et nää yhtään mitään kotikadulla liikkuessa ellet oo autolla liikkeellä. Ja kotona mulla on pimennysverhot, joten naapurit saa ihan rauhassa polttaa pihavalojaan, ja niin ne tekeekin.
[/quote]
Onhan täällä yksi aikuinenkin paikalla.
No liiketunnistimen ymmärtäisin hyvinkin! Mutta nuo valot tosiaan loimottavat ihan tauotta ja lamppuja on laskentatavasta riippuen kolme tai neljä erillistä. Osa talon seinässä ja osa pihalla. Argh! Toivon että ovat jotkut hullusti kuluttavat lamput kun ovat noin kirkkaat ja sähkölaskun tultua naapurit havahtuvat... Jättävät näköjään valot päälle myös jos lähtevät reissuun, sillon ne palavat myös päivällä. Onhan tuo on sähköntuhlaustakin. AP
Joku valonheitin täälläkin naapurin pihalla. Lampun tehosta kertoo jotain sekin, että on tähän aikaan vuodesta mustanaan yöperhosia ja kaiken maailman lentäjiä. Ovat sijoittaneet sellaiselle kulmalle tonttiaan, että heillä itsellään ei tietenkään ole sinne päin ikkunaa, meillä sitten onkin makuuhuoneen ikkuna. En ole vielä keksinyt verhoja, jotka blokkaisivat tuon valon kunnolla. Marraskuussa tuo valo palaa varmaan 20 tuntia vuorokaudesta.
68, hanki sellainen pimentävä rullaverho. Meillä on lastenhuoneessa ihan perusvalkoiset pimennysverhot, joiden kankaan sisällä on ilmeisesti metallia. Se pitää poissa valon ja toisaalta myös eristää vetoa. Mittatilautyönä teetettyjä, mutta ei se loppujen lopuksi ollut hirveän kallista.
Olen maksanut paljon talostamme ja isoista ikkunoista ja parvekkeesta, mikä lähee makuuhuoneestamme. Mielestäni minulla on oikeus nukkua ilman verhoja ja katsoa illalla tähtiä, ennen uneen lipumista. Mutta tämän pilaa katuvalot ja naapurin valot, jotka heijastavat ikkunastamme sisään ja myöskään tähtiä ei näy valaistuksesta johtuen.
Olen myös miettinyt, että miten ilmoittaisin naapurille siitä, että valot pysyy öisin kiinni. Kaupungille en tiedä, miten tätä osaisi perustella, että meidän talon kohdalta valot sammutettaisiin.