Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taaperon (ja rattaiden) kanssa junaan

Vierailija
23.10.2012 |

Hei

Olen lähdössä vähän päälle 1v poikani kanssa reissuun junalla. Kävin VR:n sivuilta kattomassa, että junassa on lapsiperheitä varten erillinen vaunu, jossa paikkoja rattaille. Voisiko joku antaa käytännön vinkkejä, että mistä kannattaa istumapaikka varata? Pitääkö ostaa rattaisiin lukko, että ne uskaltaa jättää niille varatulle paikalle? Miten junamatkalla sais ajan hyvin kulumaan? Leikkitila näyttäs olevan, mutta uskaltaako laukut+rattaat jättää ja lähteä leikkimään?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on 1. vaunu joka on se perhe vaunu, eli paikka siitä niin ei tarvii kovin pitkälle seilata viemään ensin niitä vaunija ja sit muksun kanssa omalle paikalle... eikä mulla oo koskaan ollu vaunuissa mitään lukkoa, tai tavaroita alkanut kantelemaan mihinkään... läppärin nyt yleensä oon laittanut laukkuun jos menny esim ravintolavaunuun

Vierailija
2/4 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siitä samasta vaunusta kannattaa istumapaikka varata, missä vaunujen säilytystila on. Säilytystila on vaunun etuosassa ja loppuosa on penkkejä täysi. Yleensä tämän vaunun yläpuolella on leikkitila. Minä olen jättänyt vaunut ja laukut ja lähtenyt lasten kanssa ylös leikkimään. Yleensä junassa on myös parit muut rattaat samassa vaunussa. Eipä siihen kyllä sen useampia mahtuisikaan. Jos rattaanne on pienet ja kokoontaitettavat, mahtuvat ne myös säilytystilaan joka on heti vaunun ulkopuolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko koko perhe tai sitten minä tai mies kahdestaan lapsen kanssa.

Yleensä Ic junissa lastenvaunu on nro 3 ainakin niissä junissa, joilla me on matkustettu ja ravintolavaunu on vieressä. Tässä vaunussa on merkittyjä paikkoja sekä pyörätuoleille että rattaille tai kokoonlaitettavat vaunut voi laittaa myös hyllylle.

Leikkitila on vaunun yläkerrassa. Se on aika pieni. Siellä on liukumäki ja pieni juna, jonka kyydissä lapset voivat istua ja leikkiä. Lisäksi on pikkuinen pampuloidenkuljetus metalliputkilla. Parasta leikkivaunuissa ovat ehdottomasti lastenkirjat mielestäni. Nekin vaan valitettavasti ovat aika usein aika rähjäisiä. Tammelle olisi kyllä parempaa mainosta jos vaihtaisivat kirjoja vähän tiuhemmin uusiin.

Tekeminen riippuu pitkälti siitä, mitä lapsesi muuten tykkää tehdä. Me tehdään junassa aika pitkälti tavallisia juttuja syödään ja nukutaan päiväunia, leikitään ja luetaan. Ravintolavaunussa käynti on aina ollut mukavaa vaihtelua. Piirtäminen on myös yksi hyvä vaihtoehto tai värityskirjat tms.

Rattaita ei ole koskaan tullut edes mieleen lukita junissa enkä ole muidenkaan huomannut rattaitaan lukitsevan. Reppuni jätän yleensä myös vain ihan junan ylähyllyllä. Sen sijaan pikkulaukkuni, jossa mulla on rahat, avaimet, kännykkä ja muut tärkeät jutut pidän kyllä aina mukanani. Tässä suhteessa olen vähän turhankin vainoharhainen. Mieheni kyllä säilöö usein repussaan, jota jättää milloin mihinkin arvokasta kameraa ja tietokonetta eikä näitä ole koskaan viety. Junassa on kyllä kolikolla toimivia lukittavia kaappeja. Välillä olen tunkenut rinkan sellaiseen. Lähinnä siksi jos juna on ollut täynnä tai rinkka niin raskas, että sitä on ollut vaikea nostaa ylähyllylle. Niissä on yleensä hyvin tilaa eli jos tavaroiden varastaminen huolettaa vähänkin niin niitä kannattaa käyttää.

Junissa on myös hyvät vessat. Niissä on hoitopöytä ja potta lapslle

Me on itse matkustettu kaikilla Suomes nykyään käytös olevilla junatyypeillä ja matkat mennyt ok mutta suosittelen IC junaa.

Vierailija
4/4 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on useimmiten ollut istumapaikka siellä yläkerrassa leikkitilan vieressä, ja rattaat on jätetty alakerrassa olevaan vaunuille varattuun tilaan. Sen lähellä on myös säilytyslokeroita joihin rattaat sa tarvittaessa laitettua kasattuna, jos vaunutila on täysi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi