Sairaus-lääkitys-vitamiinit/hivenaineet -kysely
Hei tiedätkö jonkin sairauden ja/tai lääkityksen jonka vuoksi ihminen tarvitsee jotain vitamiini/ kivennäis/hivenaine -lisää?
Esim korkeakolesteroli-statiinit-ubikinoni
Minulla on eräs lisäravinnenimi hukassa...
Kommentit (10)
en ole itse sitä käyttämässä, enkä sairasta mitään, pitäisi vain vinkata tuttavalle mutta en muista mikä se oli mutta liittynee reumaan ja reumalääkitykseen.
En tiedä, mutta itse hoidan nivelrikkoa (alkavaa sellaista) glucosaminilla, se vahvistaa niveliä. Voithan googlettaa, käytetäänkö sitä reumapotilaillakin.
http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumalaakkeet/kipulaakkeet/
Se ei siis ole lääke, vaan luonnossakin esiintyvä aine, lisäravinne, joka vahvistaa niveliä. Ei saa tosin reseptittä.
vaan jokin lisäravinne jota käytetään nimenomaan reumalääkkeen vuoksi, olisiko jokin sytostaatti tms.
Joo sen kanssa pitää käyttää foolihappoa koska metotreksaatti kuluttaa sitä elimistöstä
Metotreksaatti aiheuttaa foolihapon puutetta. Se on ehkä osasyy haittavaikutuksiin, jotka vähenevät foolihappoa nauttimalla. Koska foolihappo toisaalta voi heikentää metotreksaattihoidon tehoa, on jäljempänä mainittuja ohjeita noudatettava. Runsas maitoruokien nauttiminen metotreksaatin oton yhteydessä heikentää vähän sen imeytymistä, ja hoidon teho voi huonontua. Myös pitkäaikainen sulfasalatsiinihoito aiheuttaa joskus foolihapon puutetta.
T:7
Metotreksaattia käyttäville suositellaan nykyisin aina foolihapon lisäämistä lääkitykseen. Usein riittää foolihappoa sisältävän monivitamiinivalmisteen säännöllinen ohjeen mukainen nauttiminen. Jos metotreksaatti aiheuttaa pahoinvointia, suutulehdusta tai muita sivuvaikutuksia, on varminta ottaa pelkkää foolihappoa 3-5 mg:n annos noin viisi tuntia viikoittaisen metotreksaattiannoksen jälkeen. Missään tapauksessa foolihappoa ei saa nauttia vähemmän kuin neljä tuntia ennen tai jälkeen metotreksaatin ottoa.
mutta sytostaatteja käytetään myös reuman hoitoon,ja ap kysyikin niiden kanssa käytettävää lisäravinnetta.Kannattaisi lukea avaus ennen kommentointia :D
Olisi helpompi lähestyä asiaa niin päin