Miten joku ei voi tulla toimeen yli 2000e palkalla?
Tuli tuosta palkkakeskustelusta mieleen. Mulla on brutto 2200 ja käteen jää jotain 1600 abautiarallaa. Tulen sen kanssa hyvin toimeen. TAi no mulla on puoliso joka tienaa hieman paremmin eli hänellä jää käteen noin 2000e, mutta meillä on myös lapsia.
Jos mulla olis yksinäni tai kahdestaan yhden lapsen kanssa tulot sitä luokkaa mitä mulla nyt niin tulisin hyvin siltikin toimeen. Sanoin juuri kehityskeskustelussa, että mulle riittää tämä palkka hyvin vaikka loppuelämäkseni. Se mitä kaipaan työhöni enemmän on vapaus.
Mutta siis kuitenkin, millaiset menot pitää olla, että ei normaaleilla tuloilla tule toimeen? Meille jää koko perheelle ennen verojen jälkeen ennen laskuja noin 3500e ja tullaan vallan makoisasti toimeen. Mistään ei tarvitse luopua, mitä elämässä olen toivonut. Ulkomailla ei kauheesti reissata kun se veisi tietenkin rahaa, mutta normaali elämässä musta tuntuu, että saan kaiken mitä tarvitsen.
Kommentit (18)
mutta sitten kuitenkin sanot että verojälkeen laskuja on 3500€ ja palkkasi vian 1600€. Ei taida ihan onnistua.
Mietippä uudestaan mitä kaikkea joutuisitkaan maksamaan yksin mitkä maksatte nyt miehen kanssa yhdessä. Asunnon, sähkön, kodinkoneet, netin, auton, päivähoitomaksut, harrastukset yms. Voisi olla että ei tuntuisi enää 1600€ palkka riittävän.
taitaisin pärjätä himpun verran pareemmin kuin nyt 2700 palkalla...
Mikä on normaali elämä tai normaalit toiveet.
Itsekkin tulisin vallan mainiostai toimeen yksinhuoltajana elatuksilla ja lapsilisillä, mutta ei ihminen yksin leivästä elä.
Elämässä ei ole edes ennustettavuutta, sitä voi sairastua, jäädä työttömäksi jne...Pitää olla myös mitä sijoittaa ja säästää.
Olisi ihana saada elää naivia mustavalkoista elämää, mutta pahasti näyttää siltä ettei kaikkea voi saada ja elämässä on niitä harmaitakin sävyjä.
Olen uskaltanut asettaa tavoiteeni tarpeeksi korkealle! Eikä niihin tavoitteisiin ole koskaan kuulunut, yksiössä asuminen makaronia syöden kirpputori vaatteissa ja lomamatka polkupyörällä Keravalle.
ja siitä, kuinka osaa käyttää rahaa. Itselle jää kk:ssa käteen n. 1850 € ja miehelle ehkä pari sataa enemmän. Välillä tuntuu, ettei ne rahat piisaa mihinkään. Omakotitalossa asuminen velan maksuineen, sähkö-, vesi-, jäte- ja kiinteistöveroineen tuntuu nielaisevan aika paljon. Lapsen hoitomaksu on myös iso menoerä. Lisäksi molemmilla on autot, kun työmatkat eivät oikein onnistuisi muuten. Ei matkailla ulkomailla, ei osteta kalliita vaatteita tms. tarvikkeita, ei ole kalliita harrastuksia (paitsi lapsen harrastukseen menee n. 350 €/vuosi). Toimeen tulee, mutta säästöön ei pahemmin jää.
Me olemme onneksi kovin erilaisia, eri ikäisiä ja eri elämän tilanteessa.
Minäkin olen 5 lapsen äiti ja 3 lapsen mummu. Jos yksin eläisin, riittäisi palkkani 1800 e netto joten kuten tai huonosti. Kun on 3 lasta kotona vielä, eikä lapsilisäkään enää tule kuin yhdestä, niin ei voisi kehua. Onneksi on toinenkin elättäjä tässä perheessä.
Aikuiset lapset pärjää omillaan, mutta kyllä heitäkin "joutuu" välillä auttamaan, myös taloudellisesti ja mielelläni auttaisin enemmänkin
Tosin itselläni tarkoittaisi irtisanoutumista työstäni ja muuttoa. 1600 euron nettotuloilla en eläisi Helsingissä nykyisellä alueella. Muuton myötä työmatkasta tulisi liian pitkä ja aikaavievä joten olisi pakko hakeutua kokonaan johonkin pienempään ja edullisempaan kaupunkiin.
Lapsetkin kuluttavat ja miestä ei tuolla esimerkillä voisi olla koska toisi perheeseen lisätuloja.
mutta kaikki se pakollisen elämän yli menevä on se mikä on elämisen arvoista. Eli juurikin matkustelu.
Arjen toimivuuden kannalta myös 2 autoa on tärkeää meidän perheessä ja omakotitalo on mulle ainoa oikea asumismuoto.
siihen tuo 2000e/kk ei riittäisi, mutta olenkin tehnyt töitä, jotta palkkani on enemmän.
Jollakin voi olla väliaikaisesti elämäntilanne sellainne, että raha ei riitä (esim. suuret lääkekulut, lapsen sairastaminen tms.). Meidän perheen nettotulot ovat nykyään 5500€/kk. Yllättävästi sitä rahaa menee, lainojen lyhennysten ja laskujen maksamisen jälkeen tilille jää pari tonnia, jolla ostetaan 7-henkiselle perheelle ruuat, päivittäistavarat, vaatteet, lukion kirjat, polttoaineet... Mitään ei jää säästöön, emmekä silti koe elävämme leveästi. Kaikki on suhteellista.
Asutaan Hgissä, käteen jää laskujen jälkeen n. 500€/kk. Ei paljoa juhlita, mutta pärjätään.
Pahoittelen jos viestistäni sai kuvan, että en osaisi ajatella erilaisia elämäntilanteita ja toki nämä vaikuttavat pärjäämiseen.
Seuraan kuitenkin paljon ihmisiä ympärilläni ja todella monella on vaikeuksia pärjätä normaalilla palkalla. Ja minä en yksinkertaisesti ymmärrä sitä. Kun perheessä ei ole sairautta (mitään tavallisuudesta poikkeavaa), työttömyyttä tms, niin eikö omien tulojen pitäisi riittää omaan elämiseen.
Meille on ainakin ollut ihan itsestään selvää, että olemme tehneet valintamme sen mukaan mihin meillä on varaa. Ja onhan meilläkin toki velkaa, asuntolainaa, opintolainaa ja hieman kulutusluottoakin. Mutta näidenkin kanssa ollaan todella varovaisia, ettei eletä yli varojemme.
Meillä ei ole omakotitaloa, ei kahta autoa, ei tarvetta lähteä ulkomaille (jos ei olla säästetty tätä varten), ei laskettelumatkoja (jos ei siis niitä säästöjä), ei tilata lehtiä, ei maksukanavia. Harrastuksiin meillä kyllä uppoaa rahaa, mutta näihinkin vain sen verran, kun on laskettu että varaa.
Me keräämme kaikki kuitit joka kuukausi. Pidämme menoista ja tuloista kirjaa, säästämme hieman syrjään koko ajan, emme ota turhaa velkaa, käydään kaupassa vain kaksi kertaa viikossa, joka viikolle on ruokalista, lapsilla on käytössä ns. välipalakortit (eli kortteja joissa eri välipalavaihtoehtoja ja näiden mukaan kotona syödään ettei tule vedettyä sitä jugurttia litratolkulla). Vietämme paljon aikaa yhdessä kirjastoissa, luonnossa, harrastuksissa, kuntosalilla, uimahallissa yms yms. Siis todella aktiivista elämää. Mutta tiedämme koko ajan missä seisomme taloudellisesti.
ihan normaalin perheasunnon vuokra on 1000-1500€. jos yksi tienaa ja tulot ovat kaksi tonnia, ei siitä hirveästi mihinkään jää...
ihan normaalin perheasunnon vuokra on 1000-1500€. jos yksi tienaa ja tulot ovat kaksi tonnia, ei siitä hirveästi mihinkään jää...
Ja halvempiakin vuokra-asuntoja löytyy. lisäksi lapsilisät, elarit jos niitä saa.
Toiset ovat alttiimpia kuluttamaan, toiset eivät. Toisten tarpeet ovat kalliimpia ja isompia kuin sun jne. Joidenkin toiveet voivat olla toista kuin sinun ja joku voi haluta ihan sairaasti asua isossa merenrantatalossa ja siksi haluaa tehdä työtä, josta saa isomman palkan.
Meitä on niin moneen junaan, ja kustannustasokin vaihtelee asumispaikan mukaan jopa Suomessa nykyisin.
oikein on, jotka pilkkahintaan myyvät oman elämänsä työnantajalle ja vielä hurraavat "saavutukselleen"!
Kuljette koko elämänne itseänne häpeillen ettekä osaa edes olla ylpeitä ammattitaidostanne, jolla on tietty hinta mutta jonka te myytte puoli-ilmaiseksi jollekulle, joka kerää sen avulla isot voitot.
Suomi on todellakin luusereitten valtakunta!
Ja on yh, ei onnistuisi. ja turha sanoa että muuta halvempaan, tällä Espoossa ei ole halvempia kolmioita.
Helsingissä ei juurikaan selviä alle 1000€ vuokralla ellei halua asua yksiössä lasten kanssa tai hyvin huonolla alueella. Meillä on yhden ihmisen tulot juuri tuo reilu 2000€, verojen jälkeen noin 1700€, asumismenot 1000€. Kyllähän me pärjätään koko perhe sillä 700€:lla (+lapsilisät ja minimielarit, asumistukea ei saada) mutta ihan kovin leveästi ei sovi elellä.
Elämä on toki valintoja, minun valintani on asua Helsingissä ja siitä joudun maksamaan.
meillä on 4900 nettotulot, lainaan menee 1000 e laskuihin 800 e, säästöön 300 e, ruokaan 1000 e 8sis kahden aikuisen työpaikkaruokailu). En ole ede laskenut paljonko bensat kahteen autoon ovat, ehkä 400 e.
Loput rahat häviää *jonnekin*. tili tyhjä aina kuun lopuussa. Mutta me eletään: ei istuta *iltoja kirjastossa* tai *pelata lautapelejä*