Oletteko piirtäneet alastonmallia? (ev)
Kommentit (14)
Lupasin mennä malliksi ensi maanantaina eräälle kurssille, jolla en ole aiemmin ollut. Ehkä joku täältä on siellä piirtämässä. En kerro kaupunkia enkä kurssia. :)
t. ap
Moi
Olin jokunen vuosi sitten mallina Croquis-ryhmälle Oulussa. Aluksi ja varsinkin ensimmäisellä kerralla oli hämmentävää olla miehenä alasti noin 10 ventovieraan naisen edessä. Alastomanaolon kuitenkin unohti nopeasti ja oli luontevaa vaihdella asentoja ja toimia mallina. Piirtäjät suhtautuivat hyvin ammattimaisesti ja keskittyivät piirtämiseen. Minulle jäi positiivinen kuva ja voisin toimia mallina toistekin.
Olen vain nähnyt, kun muut piirtävät alastonmallia, ja nähnyt miten erilaisia tulkintoja samasta ihmisestä ja asennosta on syntynyt. Vähän kadehdin teitä alastonmalleja, voisin kuvitella että tuntuisi hyvin kohottavalta "vartaloitsetunnon" kannalta, kun porukka opiskelijoita tutkii ja piirtää huolellisesti jokaista omaa ryppyä ja kurvia :)
kuvataidekoulussa. oli meillä varmaan pari - kolme kertaa kahtena eri vuonna alastonmallin piirtämistä.
kun joutui istumaan 2h samassa asennossa vain lyhyet tauot että sai villasukat jalkaan ja lämmintä päälle
ja niihin aikoihin itse vielä hyvinkin ujona ihmisenä ihmettelin sitä luontevuutta ja rentoutta, millä malli oli siinä ihan kuin luokallista kurssilaisia ei olisikaan paikalla tuijottamassa häntä tarkalla silmällä.
Varsinkin hieman pyöreähköä naismallia oli kiva muotoilla savesta ja piirtää. Miesmallia olen maalannut, hieman hävetti silloinnalle kaksikymppisenä ja piirsinkin takapuolelta...!
suomessa ja ulkomailla taideakatemiassa opiskellessani. pieniä eroja, suomessa miehetkin oli täysin alasti, siellä taideakatemiassa heillä oli alushousut.
eipä siinä mitään ihmeellistä. Miehiä, naisia, nuoria, vanhoja. Ei me piirtäjät katsota sitä alastomuutta, vaan anatomiaa ja missä valo, missä varjo jne. Yksi nuori tyttö oli mallina alusvaatteet päällä, kun ei alasti halunnut olla. Ihan ok sekin, joskin vähän hassua.
On kyllä itsetunnonkin kannalta vapauttavaa ja nautinnollista olla alastonmallina, kun taiteilijat katsoo tarkkaan paljasta vartaloa niin joka sopukka näkyy, on saman arvoinen osa mallia ja kokonaisuus tärkein. Itselle on helpointa olla täysin alasti koska vaatteet häiritsee asennossa olemista ja täysin alastonta on kuulemma helpompi piirtää.
Moi!Aplle, kertoisitko minkälainen kokemus oli ensimmäinen kerta alasti piirtäjien edessä? Itse olen ollut useana vuonna eri eri ryhmille mallina ja ensi kerrasta lähtien ollut tosi luontevaa olla alasti, alastomuutensa unohtaa hetimmiten. On toki rankkaa olla pitkään samassa asennossa ja Qroguita on kiva tehdä kun voi ottaa vaikeampia asentoja. Eikä kukaan ihmettele jos sattuu olemaan erikoisempikin kroppa. Tsemppiä tuleviin mallikertoihin!
moi.olen itsekkin taiteilia ja haluaisin kokeilla alastonmallina olemista.vähän kynnystä siinä on mutta sen pitäis olla luonnollista.olen mies,joten ei ehkä ole paljon mahdollisuuksia.jyväskylän lähistö käy mulle.
Miespuolista. Eipä tuo paljoa eronnut muusta piirtämisestä, taukoja tiheään.