mitä tehdä lapsen äärimmäisen pahalle migreenikivulle?
10 v lapsi huutaa tuskaansa, oksentelee. Mitä voi tehdä? Toki lääkkeitä annettu mutta kun oksentelee niin ei niistä juuri hyötyä ole. Huutaa tuskaa. Päivän jo nukkui ennen kuin edes särky alkoi. oli myös pahoinvointia, siksi jäi pois koulusta. tuntuu myös väärältä että 10 vuotiasta ei saa tulla kotiin hoitamaan vaikka huutaisi tuskaansa. itse vaan lähdin töistä koska lapsen hätä oli niin karmea. Saa nähdä tuleeko vielä potkutkin.
Kommentit (21)
lääkärissä ja migreeni todettu/tutkittu? Tuon ikäisille on tehokkaaksi havaittuja nenäsuihkeita, jotka on siis migreenikipuun. Meillä vajaa 5v on kärsinyt migreenistä 3v. synttäreistä lähtien, ei kovin usein mutta kuitenkin. Saa yhtäaikaisesti panadol+burana painonmukaisella annostuksella, kohtuu tehokasta, kun ei vielä noin pienelle neurologi halunnut varsinaisia migreenilääkkeitä määrätä. Tarvittaessa sitten vahvempaa hakemaan päivystyksestä.
Migreeni on mahdollista saada ravitsemushoidolla hallintaan. Googlaa Paula Heinonen ja Terveyden tukipilarit. Käy lapsen kanssa lähimmällä funktionaalisen lääketieteen lääkärillä. Homma saadaan kuntoon!
annetaan vasta yli 12-vuotiaille. Tämä kahdelta Lastenlinnan neurologilta toissaviikolla saatu tieto. Buranalla ja Panadolilla pitäisi pärjätä sinne asti.
Yksityiselle vaikka ja heti. Saa estolääkityksen joka tehosi ainakin meillä. Buranaa kipuun noin nuorella.
antavat ihan panadolia (ja tarvittaessa buranaa ja pahoinvointilääkettä) tipan kautta, auttaa paljon paremmin kuin suun kautta otettu.
Itse jouduin siellä raskausaikana ravaamaan ko asian vuoksi.
Voimia!
lääkettä, koska oksensi aina myös migreenissä. Merkkiä en osaa sanoa.
Minä veisin jo lääkäriin, että voisivat ehkä laittaa suonensisäisesti jotain kipua helpottavaa.
ettei jotain aivokalvontulehdusta tms?
Veisin kivusta huutavan lapsen sairaalaan, jotta saisi siellä tehokkaampaa kipulääkettä tiputuksena. Sitä ON olemassa, vaikka kotioloissa ei aina uskalla käyttää.
tulee, olen joskus alkuun päivystykseen soittanut kun en ole vielä migreeniksi tunnistanut mutta kyllä tää migreeniä nyt on. on vaan niin tuskaisia nää kohtaukset. Eivät ehdottaneet lääkäriin tuloa. Omalääkäri vaan käskee pitämään päiväkirjaa näistä mutta aina kun seuranta aloitetaan niin tulee pidempi tauko ja seurantalappu häviää. mutta kyllä nyt syksylläkin on ollut usein pois koulusta, usein on vaan pahaa oloa, toisinaan pahoinvoinnista kehkeytyy näitä aivan kamalia kohtauksia.
ap
on saatavilla, sitä on myös saatava käyttää. Ja on hyvä jos näkevät kuinka kipeä on, ottavat sitten enemmän tosissaan.
koska ei ne siellä puhelimessa oikeasti osaa arvata, kuinka kipeä lapsi on. Mutta jos kipulääke ei pysy sisällä, pitää se laittaa tiputuksessa, sillä lapselle voi muuten jäädä pysyvä hermostovika, sellainen, jossa herkistyy kivulle ja lopulta sattuu sitten silloinkin kun kohtauksia ei ole - aina. Viet vaan päivystykseen tai yksityiselle tai jotain.
jos kerran oksentelee niin supot parempia, ellei ole jo saanut maksimi annoksia. Muuten vie päivystykseen
Migreeniin on hyvät lääkkeet, jotka tehoavat useimmille, ja oksentelevalle niitä saa suppoina.
Jos hoito tähän asti on tyssännyt päänsärkypäiväkirjojen puutteeseen niin vie se lapsi nyt päivystykseen saamaan kipulääkettä. Samalla saisitte varmaan vähän vauhtia diagnoosin tekoon.
"migreenitipassa". Taitaa olla jotain kipulääke-pahoinvointilääke-yhdistelmää. Kun ei omat lääkkeet auttanut ja tuntui kuin olisi joku suoni ratkennut päästä.
Että jos lapsi huutaa tuskaansa ja oksentelee, niin menette vain vaikka ilmoittamatta sinne päivystykseen niin kyllä niiden täytyy sille jotain tehdä.
Viet päivystykseen ja lapsi saa apua!!!
kirjoittaa fiktiivisen särkypäiväkirjan, jos se perkele vieköön sen puutteesta jää hoito saamatta!
ei vielä anneta varsinaisia migreenilääkkeitä - olin oman 9-vuotiaan kanssa saman aiheen tiimoilta Lastenlinnan neurologisella polilla viime viikollla. Mutta, jos on usein toistuvia, kovia kohtauksia, voi saada estolääkityksen, joka estää suurimman osan kohtauksista, mutta sitä pitää syödä pidemmän aikaa yhtäjaksoisesti (itse olen syönyt 4 kk ennen kuin kohtaukset vähenivät radikaalisti). Mutta kannattaa hakeutua kunnon lääkäriin, ei mihinkään terveysasemalle, vaan yksityiselle lasten neurologille, joka voi lähettää eteenpäin, tai jos asutte pk-seudulla, niin vie suoraan Lastenklinikan polille. Alle 12-vuotiaille ei kuulemma niitä nenäsuihkeita ja muita migreenilääkkeitä vielä kirjoiteta, supot on varteenotettava vaihtoehto, kuten joku kirjoittikin.
Ei tietenkään tähän kohtaukseen ole apua mutta akupunktio säännöllisesti otettuna ainakin lieventää kohtauksia. Meillä neiti 8v., jolla ei ole ollut kesän jälkeen kohtauksia. Serkullani myös todella pahat kohtaukset noin 9-vuotiaana ja helpotusta sai akupunktiolla. Kannattaa ainakin kokeilla.
kasvaimesta. Vaadi magneettikuvat päästä. Voitte kokeilla menemistä myös kiropraktikolle/osteopaatille, joskus nivelet selässä tai niskassa niin jumissa että lisää migreenikohtauksia. Omalle lapselleni auttoi huomattavasti kun kävi niksauttajalla, tuntui että kohtaukset jäi siihen.
Migreenilääkkeet pitää ottaa ajoissa (ennen kuin kipu alkaa). Ennen migreeniä lapsella voi olla tuntemuksia esim. väsymys, jano tai näkhöiriöitä. Keskustele lapsen kanssa asiasta ja hän voi oppia ennakoimaan tilanteen.
Siinä vaiheessa kun kipu ja paha olo alkaa, ovat migreenilääkket täysin tehottomia - ainakin minulla.