Voiko lapsettomuutta jotenkin ennakoida?
Olen 26-vuotias eikä lasten yrittäminen ole juuri nyt ajankohtaista. Onko mitään tapaa selvittää onko jotain elimellisiä tms. vikoja, jotka voivat hankaloittaa raskautumista ja kannattaisi jo aloittaa yritys? Gynellä olen käynyt useitakin kertoja ja solumuutoksiakin on poistettu, mutta koskaan ei ole esim. ultrattu kohtua/munasarjoja. Olen kuullut että niinkin tehdään että voi nähdä esim. että ovuloiko ja kaikki ok.
Minulla oli nuorena todella runsaat kuukautiset ja lyhyt kierto, minkä vuoksi sain e-pillerit 16-vuotiaana ja siitä lähtien syönyt niitä. Nyt kuitenkin epäilyttää että mitä jos tuo olikin muuta kuin nuoruuden menkkaongelmia ja taustalla on jotain sairautta tms.
Mitähän siis kannattaa tehdä? Tutkitaanko mitään ennen kuin alkaa tosissaan yrittää lasta? Siihen astiko on oltava kuin tulisilla hiilillä jos vauva ei elämäntilanteeseen sovi?
Kommentit (6)
Olen tässä seuraillut sukulaisten ja tuttujen raskautumisia/raskauksia/synnytyksiä. Yleensä nuo ovat sujuneet samaan malliin kuin omilla äideillään.
Esim. meidän suvussa kaikki on raskautuneet helposti, ei keskenmenoja ja synnytyksetkin sujuneet helposti ilman apuvälineitä. Ainoastaan raskausmyrkytys on tullut jokaiselle ainakin kerran. Muttei tuokaan nyt iso haitta ole, jos raskautta seurataan kunnolla.
Anoppi on kertonut, että heidän suvussa on aina tultu helposti raskaaksi. Ja mun äidillä on myös ollut raskautuminen erittäin helppoa. Eli mun mies on varmojen päivien vahinko ja mut on tehty ekasta kierrosta.
Niin vaan ollaan lasta tehty jo monta vuotta!
Mutta niin, mitä pillereitä sä syöt? Tai siis, et sä voi varmistua kuukautiskiertos toimivuudesta ja ovuloimisesta jos sä syöt pillereitä. Munatorvien aukiolotutkimus voitaisiin jollain yksityisellä varmaan tehdä.
Jos sä haluut sen ovuloimisen selvittää niin sä lopetat pillerit ja seuraat kuukautiskiertoa muutaman kuukauden vaikka ovistesteillä tai maksat jollekin ultraamisesta.
Jos sulla on mies niin miehen hedelmällisyyden selvittäminen on helpompaa, käy vaan sperma-analyysissä yksityisellä.
Jotkut hedelmöittymistä haittavat tekijät näkyy tosiaan jo sillä ultralla.
Ne on sitten aina toimineet suhteen alun jälkeen ehkäisynäkin. Jotenkin vaikealta tuntuu poisjättö, sekin pelottaa kun on yli 10 vuotta syönyt että mitä sitten tapahtuu. Niitä järkyttävän runsaita kuukautisia en haluaisi takaisin. :|
syy tutkia tarkemmin? Pillereillä ne on pysyneet kurissa, mutta joskushan niidenkin käyttö on lopetettava jos raskaaksi mielii.
Terveyskirjastossa lukee että voitaisiin tutkia myoomien varalta ja myös hyytymistekijöitä. Itselleni gyne ei ole koskaan maininnut mitenkään että runsaat kuukautiset olisivat syy lisätutkimuksiin vaikka aiheuttivat pahan anemian nuorempana.
Ne tutkii siellä just sen mitä haluat, mutta se tietysti maksaa. Julkisella puolella eivät tutki sun tilanteessasi varmuuden vuoksi.