Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

liian kiukkuinen mummo lapsella

Vierailija
21.10.2012 |

Minua tympii, kun lapseni mummon kanssa on hankalaa. Kyseessä on siis oma äitini, ei anoppi.

Mummo aina välillä pyytää tytärtäni luokseen, mutta sitten siitä olemisesta ei tule kuitenkaan mitään. Heille tulee riitaa koko ajan. Totta kai riitaan tarvitaan aina kaksi, mutta mummo käy kyllä sen verran kierroksilla, ei vaan jaksa olla lapsen kanssa. Käkättää ja jäkättää, sättii ja kiihkoilee. Sitten minulle soitellaan, että "nyt ei tuo tee sitä eikä tätä, ei tottele, ei syö, jäpäpäpäpä...". Ja tytär soittelee omasta puhelimestaan, että tule hakemaan pois.

Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Mummon kanssa ei voi jutella, hän ei näe itsessään mitään vikaa.

Menee vain hankalammaksi, mitä enemmän tulee ikää.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viet tyttösi esim. kahdeksi tunniksi mummolle ja sanot molemmille etukäteen, että panostavat nyt siihen pariin tuntiin. Turha heitä on yhteen laittaa esim. viikonlopuksi.

Vierailija
2/23 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummo asuu monen sadan kilometrin päässä, ei tuo onnistu.

Mummolla on niin monenkirjavat säännöt ja määräykset, mm. ruokaa pitäisi olla koko ajan syömässä ja todella isoja annoksia.

Tyttö ei tottele, kun koko ajan mäkätetään kaikesta. Siitä tulee sellainen huono fiilis heti alkuunsa.

Itsellänikin tulee helposti sellainen epämukava olo kun siellä käymme, kun toisesta aistii sen kireyden ja kiukkuisuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi tyttöä mummolle kahdestaan pidemmäksi ajaksi. Olisin itse mukana kun ollaan mummolassa.

Vierailija
4/23 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanne sitten nin "paha"?

onko muilla vastaavaa ja mistä johtuu?

ap

Vierailija
5/23 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilö, joka käyttäytyisi lastasi kohtaan noin, veisitkö lapsesi hänelle kylään?

Nyt järki käteen - se, että on biologinen sukulainen, ei oikeuta käyttäytymään tuolla lailla lastasi kohtaan. Miksi et kunnioita lastasi sen vertaa, ettet altista häntä tuollaiselle? Minkä ikäisestä on kyse?

Minä en todellakaan veisi puolustuskyvytöntä lasta noin sekavasti käyttäytyvän ihmisen luo. Piste.

Jos minä en pidä lapseni puolia, kuka niitä pitää???

Vierailija
6/23 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilö, joka käyttäytyisi lastasi kohtaan noin, veisitkö lapsesi hänelle kylään? Nyt järki käteen - se, että on biologinen sukulainen, ei oikeuta käyttäytymään tuolla lailla lastasi kohtaan. Miksi et kunnioita lastasi sen vertaa, ettet altista häntä tuollaiselle? Minkä ikäisestä on kyse? Minä en todellakaan veisi puolustuskyvytöntä lasta noin sekavasti käyttäytyvän ihmisen luo. Piste. Jos minä en pidä lapseni puolia, kuka niitä pitää???

Jos tyttö ei tottele, niin kuka äiti sellaista katsoo? Totta kai lapselle on oltava kuri, vaikka olisi mummolassa ja siellä mummo sanelee säännöt eikä niistä laisteta, jos tyttö tahtoo. Mummo ei saa olla tuuliviiri.

Vierailija
7/23 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai voisiko tuo käytös olla oire esim. alkavasta dementiasta?

Vierailija
8/23 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmiten on muuttunut tosi ärtyisäksi. Toki hänen elämäntilanteensakin on haastava, mutta ei se selitä kaikkea.

ap

Vierailija
9/23 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kumpikin saisi niistä jotakin iloa elämäänsä ja tyttö myös mukavia muistoja mummosta. Jos näin ei käy niin silloin tapaamiset ovat turhia. Vähennä niitä ainakin toistaiseksi, tai järjestä tapaamiset niin että olet itse paikalla ja viivytte vain puoli päivää.

Vierailija
10/23 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo (= äitini) yrittää pakottaa kuumakallen tytön kesäkuumallakin pistämään pitkähihaisen päälle, syömään aamuisin järkyttäviä annoksia jne. Itse olen ratkaissut asian niin, että tyttö (9v) ei mene sinne enää ollenkaan ilman minua. Ei tosin halua itsekkään enää mennä. Pärjää tuo onneksi itsekseenkin jo päivisin, jos en pysty itse lomailemaan samaan aikaan.

Meillä on mummo ollut nuorempana jopa vielä pahempi, joten tiedän kyllä miltä lapsesta tuntuu. Jostain kumman syystä mummo kuitenkin kärttää lasta heille aina lomilla, uskoo kai kiltin ja empaattisen tytön menevän ihan hunnigolle ilman hänen ohjaustaan..

Vierailija
11/23 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää mielipiteitä ja kommentteja

ap

Vierailija
12/23 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsesi on nyt? Onko tämän tyyppistä ollut aina? Jos vain mahdollista, itse tekisin niin että menisin mukaan ja yrittäisin toimia "puskurina" samalla heidän välissään, jotta lapsi saisi mukavia kokemuksia mummosta...Jos lapsi jo kovin vanha, tämä tosin voi olla liian "myöhäistä" jos tilanne on aina ollut vähän samanlaista, ja toisaalta tarpeeksi vanhana lapset sit hoksaa tilanteen eikä viihdy. Ja miten sitten pitäisi toimia, vaikeaa.

Meillä pikkuriikkisen samatilanne: isoisä ei ole kiukkuinen, ilkeä tms, mutta ei ihan "osaa" olla lasten kanssa (aikaan vilkkaiden poikien, kiltit hiljaiset tytöt menee vallan hyvin), on vähän pelottava hahmo. Kieltää paljon "turhia" asioita (omassa kodissa toki oikeus mutta ei voi sille sit mitään että lapsi alkaa kokea paikan tylsäksi jne), kieltää ehkä vähän "pelottavasti", ei aina kuuntele, asettaa esim. uutiset etusijalle kuin lapsen jutut, lapsen jota harvoin näkee jne, huomauttelee hassuista jutuista (esim. kaksi vuotias pukenut väärään jalkoihin sukat, huomauttaa siitä vaikka kaikki muut kehuu kun ylipäätään pukenut) pientä juttua kuitenkin, ei vakavaa. Itse olen pienestä asti kokenut sitten vierailut vähän ressaavana, kun olen yrittänyt toimia siinä pehmentimenä, estää lasta tekemästä kaikkea mikä isoisän mielestä kiellettyä jotta hän ei kieltäisi ja lapsi pelästyisi (nämä kun lapsi 1-3 v erityisesti). Tai sitten yrittänyt viihdyttää nillä asioilla mitä siellä saa tehdä, jotta lapsi ei kokisi tylsäksi (3-4 v). Nyt 5-v kuitenkin lapsi ei haluaisi sinne mennä, vähän pelkää, välillä mutissut että ei tykkää isoisästä jne. En "anna" mielellään heidän olla kahdestaan jotta suhde ei huonone entisestään..Huono on ehkä vahva sana mutta silti. Isoisä vaan ei juuri ota lapsia huomioon, vaikka oltaisiin yhdessä ulkona, juttelee/tekee kaikkea koko ajan ilman että lapset melkein saa "suunvuoroa" tai huomiota, muiltakaan aikuisilta koska seurustelevat sit koko ajan isoisän kanssa.

Pieniä, ei vakavia asioita mutta mietityttää kun lapsi vieroksuu isoisää, että miten tulevaisuudessa, ja kun tavallaan ymmärrän lasta. Olen yrittänyt pehmentää ja osittain onnistunutkin, onneksi mutta lapsen kasvaessa alkaa mun vaikutus pienentyä....

Vierailija
13/23 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ohjata äitisi muistisairaus-tutkimuksiin?

Jos tosiaan persoonallisuus on muuttunut, niin se voi olla oire alkavasta dementiasta. Mielestäni myös runsas säääntöjen määrä ja esim. tiukat aikataulut voisivat viitata samaan. Ruokailuja on jatkuvasti, jos äitisi vaikka pelkää, että muuten unohtaa lapsen ruokkia?

Toivottavasti kyse on vain hankalasta elämäntilanteesta. Voisiko äitisi tulle mieluummin teille aikaa viettämään? Teidän koti, teidän säännöt.

Vierailija
14/23 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos lapsi/lapset eivät suostu hänen vaatimuksiinsa, niin alkaa oikeasti raivoamaan. Mun vanhin sanoo takaisin ja välillä ovat tapelleet oikein kunnollakin. Mun äiti syyttää mua huonosta kasvatuksesta ja kun kertoo mitä kaikkea mun tytär on sanonut, niin ei voi kuin vain ihmetellä. Mun kanssa ei ole koskaan käyttäytynyt noin eikä puhunut rumasti.

Mun äiti myös saattaa sanoa tosi tyhmästi lapselle, lapsi vastaa takaisin, äiti soittaa mulle ja kertoo jutun, mutta "uohtaa" kertoa omasta osuudestaan. On jäänyt mulle useastikin kiinni suoranaisesta valehtelusta ja syyttää vain mun lapsia huonosta käytöksestä.

Vanhin lapsista ei halua mummolleen ollenkaan, mutta kaksi nuorinta haluaa vielä. Mä olen monesti halunnut tehdä topin kaikille vierailuille, mutta niin kauan kuin lapset haluavat sinne mennä, niin annan.

Vierailija
15/23 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hänen tehtävä ei ole kasvattaa. Hän voi olla vain kannustavana ystävänä ja rakastaa EI arvostella saati sättiä!

Terv. anoppi

Vierailija
16/23 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos paljon kommenteistanne! Arvostan niitä.

Ei se toimi niinkään päin, että tulisi meille. Muistan eräänkin työmatkan (olin itse työmatkalla siis) kun mummo tuli "hoitamaan" tänne meille lasta. Kauheaa soittamista ja tekstaamista, kuinka on kamalaa ja täällä vaan kaverit juoksee ja tyttö ei usko ja-ja-ja-ja.... Hän menee jotenkin tolaltaan, käy kuumana kuin hellankoukku. Selkeä vuorovaikutus ongelma heillä on (mummolla on se kaikkien kanssa).

Lisäksi mummo suurentelee asioita ja dramatisoi, sitä hän on aina tehnyt. Tähän tyyliin: kissa poistui omalta pihalta naapurin tontille ja naapurin koira haukkui sille. Mummon kertomus: herrrrrrranjumala! Nyt se kissa karkasi suinpäin tonne naapurin pihalle ja naapurin koira meinas syödä sen! Kyllä minä melkein sydärin sain! Mitä mä olisin tehnyt jos se koira olis sen repinyt! Täällä on niin vaaaaaaaarallista ja noi naapurit on ihan hulluja!

ap

Vierailija
17/23 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennenkuin kuin kukaan ennättää takertumaan tuon tarinan yksityiskohtiin, sanottakoon että se on kuvitteellinen ja pyrkii kuvaamaan sitä tyyliä miten ko. henkilö hahmottaa maailmaa (=kaikki on ihan kamalaa ja dramaattista ja hän on koko ajan ihan kierroksilla)

ap

Vierailija
18/23 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ei enää suostu menemään kiukkumummon luo ollenkaan. Ilmottivat että eivät halua "noitamummon" luo.

Vierailija
19/23 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kellään kommentteja lisää?

Vierailija
20/23 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet varmaan itse kokenut lapsena samaa etkä osaa enää nähdä selkeästi että tuo on luonnevikaisen ihmisen kiukkua mikä puretaan aina viattomaan (heikompaan) uhriin.

Oma äitini oli samanlainen minulle, ja on samanlainen lapsenlapsilleen, ja tämä on syy siihen miksi emme ole tekemisissä tämän mummon kanssa. Ollenkaan. Koskaan. Ikinä.

En anna lasteni kärsiä siitä kiukusta, raivosta ja aggressioiden purkamisesta pieniin lapsiin mistä itse sain kärsiä. Se vaurioittaa ja vammauttaa lapsen psyyken.

Tuollainen mummo saa viettää vanhuutensa ihan itsekseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi