Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholi ja raskaus

Vierailija
21.10.2012 |

Tiedän, että tästä aiheesta on olemassa jo useampi keskustelu, mutta keskustelu niissä on mennyt lähinnä riitelyksi ja huoritteluksi joten päätin tehdä uuden ketjun joka toivottavasti pysyy asiallisena.

Olen siis raskaana viikolla 16 ja olin eilen illalla juhlissa joissa minun oli "pakko" juoda jonkinverran alkoholia, sillä paikalla oli ihmisiä joilta haluan salata raskauteni niin pitkään kuin mahdollista. Tilasin kaksi olutta joista molemmista join vähän yli puolet eli yhteensä ehkä noin 1,5 annosta 6 tuntia kestäneiden juhlien aikana. Lappasin myös tavallista enemmän ruokaa lautaselleni ja join runsaasti vettä minimoidakseni alkoholin vaikutuksen mahdollisimman hyvin, enkä ollutkaan huolissani juomisestani ennenkuin heräsin tänä aamuna järkyttävään krapulamaiseen päänsärkyyn.

Kuinka todennäköistä siis on, että noin pieni määrä alkoholia olisi aiheuttanut jotain haittaa sikiölle ja onko krapula merkki siitä, että juomani määrä oli liikaa?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippumatta siitä mitä kuvittelee muiden ajattelevan. Ja kun tieto raskaudestasi lopulta leviää, niin suuremmaksi puheenaiheeksi päädyit nyt kun ihmiset päivittelee miten olet raskaana 'juopotellut'.

Vierailija
2/53 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mahdollisuus on aina olemassa. Täysjärkinen ihminen ei vaaranna lapsensa turvallisuutta tuollaisen syyn takia, että täytyy salata raskaus. En usko, että kertomus on edes totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä on ihmiset jotka menee viattoman vauvan edelle?

Vierailija
4/53 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää ketä nää ihmiset on joilta pitää raskaus salata ja mitä sitten kun raskaus selviää?Ymmärräthän et KAIKKI paikalla olleet tajuavat et sinä joit raskaana.

Vierailija
5/53 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös luulen että päädyt puheenaiheeksi jahka raskautesi ilmenee noille ihmisille.

Aika noloa vetää kaljaa baarissa vaikka raskaus lähentelee jo puoliväliä

Vierailija
6/53 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ihan yksin käydä tilaamassa, niin ei kaverit kuule. tai hörppiä paukkua "näön vuoksi" ja kaataa se sitten vaivihkaa pois.

tuskin sun lapsi tuosta määrästä vielä vammautuu, mutta ei sillä pienellä sikiöparalla ole mitään keinoa puolustautua edes pientä alkoholiannosta vastaan, miksi ottaa edes riski?

Vierailija
7/53 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tilasin alkoholittomia drinkkejä raskausaikana, ei ne eroa mitenkään ulkonäöltään alkoholillisista. Kuten ei alkoholiton olut tai siiderikään.

Sun vauvasi tuskin on nyt vaurioitunut, mutta sun maine on kyllä vaurioitunut kun vauvasi syntyy. Kaikki osaavat laskea neljä-viisi kuukautta taaksepäin ja muistaa, että siellähän se joi muiden mukana. Miten ajattelit sen selittää? Se ei näytä hyvältä, olit sitten juhlimassa työkavereidesi tai kavereidesi kanssa.

Vierailija
8/53 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ehkä ole kaikkein vastuullisinta ja fiksuinta kuvitella, että sinun on ollut "pakko" juoda alkoholia. Ettet mitään vaihtoehtoa keksinyt.

Mutta ei se vauva ole tuosta yhdestä kerrasta vahingoittunut yhtään mitenkään, ne jotka muuta puhuvat sanovat niin periaatteellisista syistä (parempi olla kokonaan ilman kuin etsiä jotain turvarajaa jota ei voi koskaan varmasti löytää).

Krapulan sait siksi, että et ole juonut ollenkaan alkoholia pitkään aikaan. Ja ehkä joit vähän enemmän kuin mitä itsellesi myönnät?

Vierailija
9/53 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä et sanonu, että oot lääkekuurilla? Ei kannata "pelleillä" alkoholin kanssa, kun on raskaana. Tuskin noin vähänen määrä vaikuttaa, mut kuitenkin. Ja totta aikanaan ihmiset luulee, että sä juopottelit raskausaikana.

Vierailija
10/53 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaurioituu.

Vierailija
11/53 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosittelisin tuollaisissa tapauksissa juomaan alkojolitonta olutta, siideriä tai drinkkejä.

Vaikka en ole edes raskaan, en aina jaksa kuunnella sitä ihmetystä miksi en juo. Tilaan siis baarissa alkoholittomia juomia, ja kukaan ei huomaa mitään. Ja saan tanssia muiden mukana yhtä hullusti, eikä kukaan kiinnitä huomiota.

Sosiaalinen paine on joskus kova, ja olisi vähän kuin pakko juoda. Lääkekuuri on aina niin keksittyä, joten lampsit itse vain tiskille ja tilaat jotain itsellesi sopivaa. Jos joku tuo sinulle jonkun juoman, voit esittää juovasi siitä ja ottaa lasin vaikka mukaan vessaan, ja kaataa osan lavuaariin, kuin olisit juonut siitä.

Siihen en ota mitään kantaa mistä määrästä siiö vaurioituu ja mistä ei. Se riippuu niin monesta asiasta.

Vierailija
12/53 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös raskaana viikolla 16 ja ei todellakaan tulisi mieleen juoda alkoholia!! Käsittämätöntä millaisia äitejä on olemassa..

Vierailija
13/53 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi myös se,ketä nämä ihmiset ovat jotka eivät saa asiasta tietää?

Vierailija
14/53 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko sitä mieltä että toimit eilen oikein?

Vierailija
15/53 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tosiaan juonut kuin parista oluesta puolet koko illan aikana, niin ei pitäisi olla mitään syytä olla huolissaan. Mutta eihän alkoholin nauttiminen raskausaikana ole tietenkään suositeltavaa.

Ymmärrän hyvin, ettet halua julkistaa raskauttasi vielä. Itse jätin kaikki juhlat väliin tuossa vaiheessa. Olin aina ensin muka menossa, mutta viime hetkellä tulikin aina ylitsepääsemätön este... Ja alkoholiton olut/siideri toimii hyvin hämäyksenä niissä tilanteissa, kun on "pakotettu" juomaan.

Mutta älä stressaa asiasta enempää! Stressi on vauvalle haitallisempaa kuin eiliset oluet.

Ja muut kommentoijat, ymmärtääkseni ap ei ole juopotellut ja ryypännyt vaan hissukseen nauttinut kaksi (2) vajaata/puolikasta olutta ruuan ja veden kera...

Vierailija
16/53 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap on kikkaillut. He muistavat ap:n olutlasi kädessä. Raskaana, olutlasi kädessä. Se ei näytä hyvältä. Siitähän tässä ollaan myös oltu huolissaan, siis ap:n maineesta. Se vaan on ehdoton nounou ryypätä raskaana, ja jos minä tajuaisin, että kaverini on raskauden puolivälissä juonut, niin aika kamalalta tuntuisi. Ja jos tää kaveri sanoisi vielä ettei halunnut juoda mutta ei ymmärtänyt mitä muukaan nyt olisi voinut tehdä, niin silloin oisin jo huolissani. Oman lapsensa puolia pitää pitää, vaikka lapsi ei tuntuisikaan vielä kovin konkreettiselta.

Vierailija
17/53 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo olutta eikä minulla ollut mitään tarvetta salata raskauksiani keneltäkään. Raskauksieni aikana join silloin tällöin lasillisen viiniä (yleensä ruuan kanssa) tai kuoharia (juhlissa). Lapsillani ei ole mitään vammoja. Kun ne ihmiset, joiden kanssa yleensä "istun iltaa" tiesivät että olimme saamassa lapsen, kukaan ei tehnyt mitään numeroa siitä, että join mielummin vettä kuin alkoholia (muutenkin minun on vaikea uskoa että joku olisi niin hirveän kiinnostunut muiden asioista).

Saattaa olla, että aamuinen huono olosi johtui siitä, että söit liikaa, varsinkin jos ruoka oli suolaista ja rasvaista. Tai sitten siitä, että että olet jännittänyt asiaa - ihmien on psykofyysinen olento.

Oletan että kahdella oluella tarkoitat kahta pulloa keppanaa, et kahta tuoppia A:ta.

Ja ihan yleisenä havaintona sanoisin, että missään, ei niin missään, ole pakko juoda alkoholia. Jos siltä tuntuu, niin se pakko on omien korvien välissä.

Vierailija
18/53 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat tyypit touhottaa, miten ap nolasi itsensä juomalla raskaana olutta ja neuvovat juomaan alkoholitonta olutta peitteeksi.

Vierailija
19/53 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavani näin paljon negatiivista palautetta ottaen huomioon sen, että aijemmissa ketjuissa monet äidit ovat kertoneet juoneensa sen lasin tai pari viiniä useita kertoja raskauden aikana ihan vain siksi, koska viini on hyvää ja saaneet silti hyväksyviäkin kommentteja.

Kiitos silti kaikista kommenteista.

Syy miksi en juonut alkoholittomia vaihtoehtoja niin kuin yleensä tekisin oli se, etten ollut baarissa vaan yksityisissä juhlissa joissa juomavaihtoehdot olivat olut ja viini. Ja nämä kyseiset ihmiset tai erityisesti yksi tuttavani on sen sortin kyylä, että hänelle on mahdotonta väittää juovansa muuta kuin oikeasti juo. Kuulostaa oudolta, tiedän, mutta tälläkään kerralla en päässyt edes yksin vessaan, että olisin voinut täyttää esim. kaljatölkin vedellä niinkuin olin tehnyt aijemmilla kerroilla ja hän esimerkiksi tasaisin väliajoin otti tölkkini käteensä ja päivitteli sitä kuinka hitaasti juon. En nyt jaksa alkaa enempää selittelemään suhteestani näihin kyseisiin ihmisiin, ellei joku sitä erityisesti pyydä, mutta pointtini on kuitenkin se, että en vain ollut valmis kertomaan heille vielä raskaudestani ja ajattelin heille kertomisesta seuraavan stressin olevan haitallisempaa vauvalle kuin kahden vajaan annoksen alkoholia. Ainoa asia mistä tosiaan huolestuin oli tuo aamuinen krapula, jota minulle ei ennen raskautta ole juuri koskaan tullut.

T. Ap

Vierailija
20/53 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä vaikka mitä syitä miksi ei voisi juoda alkoholia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi