Kysymys niille, joilla on sijoitusasunto tai useampi
Harkitsen sijoitusasunnon ostamista. Tarkoitus olisi ostaa yksiö ja ottaa siihen sitten joku opiskelija vuokralle.
Kuinka paljon työtä sijoitusasunnon pitämisessä suunnillen on, jos en ota vuokrauspalvelua? Olettaen siis, että vuokralainen on ihan normaali tyyppi eikä joku täyskaheli.
Kommentit (12)
Tarkoitin kuinka usein vuokralaiset ovat olleet pyytämässä jotain korjauksia, taloyhtiön asiat yms. (En itse asu taloyhtiössä, joten se ei ole niin tuttua).
Vuokrauspalvelut siis mainiostavat, ettei tarvitse tehdä mitään, vaan he hoitavat kaiken yhteydenpidon vuokralaiseen. Kyse ei ole siis vain vuokrasuhteen alusta.
Siis firmalle, joka vuokraa lyhytaikaisesti asuntoja esimerkiksi putkiremonttia karkuun lähteville tai muuten vaan viikoksi tai pariksi asuntoa tarvitseville. Helppoo ku heinänteko, ei tarvii kuin katsella miten eurot ropisee pankkitilille.
Itse mietin, että ehkä ne viikon asunnossa asuvat eivät saa niin paljon tuhoa aikaiseksi kuin jos just joku opiskelija pitää bileitä tai joku muuten vaan daiju pistää väliseinän matalaksi. Eikä myöskään tule ongelmia kuukausien irtisanomisajan kanssa kun se vuokralainen on firma eikä yksityishenkilö.
Mulla lähtee neljäs vuosi käyntiin ja kaksi asuntoa. Ikinä ei ole pyydetty korjauksia. Itse teetätin yhden remontin vuokralaisten välissä ja koska käytän vuokralaisvälitystä ei minun ole koskaan tarvinnut tehdä oikeastaan mitään. Vuokratkin ovat tulleet ajallaan vaikka yhdellä vuokralaisella oli maksuhäirömerkintä.
Vuokralaiseni ovat ottaneet 10 vuodessa minuun yhteyttä kahdesti. Kerran, kun irtisanoivat itsensä, ja toisen kerran, kun asunnosta etsittiin turhaan vesivahinkoa, joka oli alakerrassa.
Itse otan heihin yhteyttä kerran vuodessa, kun kerron, nousiko vesimaksu ja/tai vuokra vai ei.
Vuokrauspalvelut siis mainiostavat, ettei tarvitse tehdä mitään, vaan he hoitavat kaiken yhteydenpidon vuokralaiseen. Kyse ei ole siis vain vuokrasuhteen alusta.
mm. OVV ei toimi näin
Vuokraan kolmea asuntoa, yleensä vuokralaisina on ollut opiskelijoita (yksi tai useampi samassa asunnossa).
Vuokralaisen täytyy olla hyvä, käytän siis aikaa ja energiaa sopivan asukkaan valintaan.
Vuokranantajan täytyy olla hyvä, en siis nosta vuokraa usein ja suoritan mahdolliset korjaustoimet yms. mahdollisimman pian.
Lyhin vuokrasuhde on ollut 1,5 vuotta, kun vuokralainen muutti yhteen tyttöystävän kanssa. Pisin vuokrasuhde on ollut 11 vuotta, kunnes asukas muutti toiselle paikkakunnalle. En nostanut vuokraa kovin montaa kertaa ja hyvin pieniä summia kerrallaan. Laskin, että "liian alhaisella" vuokralla säästin noiden vuosien aikana kuitenkin huomattavan summan, kun ei tarvinnut etsiä uutta vuokralaista eikä tullut yhtään tyhjää kuukautta.
Mulla on kaksi vuokrakojdetta, joista toisne vuokralaisesta eiole kuulunut ikinä mitään. Se on kerrostalokämppä ja joka suhteessa erittäin yksiselitteinen.
Tooinen taas on vanhahko omakotitalo, jossa epäilemättä n koko ajan jotain ongelmantynkää ja hoidettavaa. Suurimman osan niistä vuokralainen on hoitanut ihan itse, mutta ekana kesänä pihaan juututtuaan hän pyysi, että me ostetaan pihaan mursketta ja toisen kerran kun viemäri lakkasi vetämästä hän pyysi, että me tilataan putkimies. Ihan asiallisia pyyntöjä molemmat.
Tampereella. Paljonko se asunnon omistaja tuosta saa?
Tässä yhden vähän useamman sijoitusasunnon omistajan näkemys:
http://www.talouselama.fi/uutiset/ykkosvinkki+epatoivoiselle+sijoittaja…
mutta huonolla säkällä saat vuosien piinan ja rahaa palaa. Oletko valmis ottamaan riskin? Sanotaan että 97% vuokralaisista on asiallisia, ja loput sitten... No, ne voivat pilata elämäsi. Itse olemme välttyneet huonoilta vuokralaislta, mutta riittävästi niistä kuulleina olemme itse päätyneet vuokraamaan Helsingissä olevaa yksiötämme VAIN tutuille tai heidän tutuilleen, hieman markkinoita alemmalla hinnalla - silti olemme tehneet voittoa, mutta riskit ovat pienemmät.
ja valkata sopiva asukas.
Kunhan tuo valinta osuu nappiin.